Gå til innhold

Det beste allround kameret?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp. Det er ikke lett å kjøpe seg digitalt kamera nå til dags, det bogner av dem. Ikke nok at det er en overflod av digital kameraer, men det blir bare mer og mer inn med de digitale speilrefleks kameraene. Så det er mildt sagt vanskelig å velge. Det eneste jeg ønsker er et kamera som gir meg gode flotte bilder, uten teknisk høyskole. Det trenger ikke være for enkelt, liker å fikle litt med funksjoner og lignende, men altså, ikke alt for komplisert.

 

Jeg trenger et kamere som fungerer like godt under fuglejakten, som det gjør under julemiddagen. Det er heller ikke negativt at det ser godt ut. Jeg har prøvd noen digitale speilrefleks kameraer, og de gir mildt sagt flotte bilder, men størrelsen gjør at det ikke alltid egner seg. Så det jeg er på utkikk etter er dagens beste allround kamera...

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det finnes noe ideelt allroundkamera, men du får sikkert forslag til gode kameraer. For meg blir LX3 det beste, men det er ikke skikkelig allround grunnet veldig kort tele.

 

Kanskje Canon G9 er det beste hvis du ønsker både lang tele og moderat vidvinkel. Ønsker du mer vidvinkel er G10 best, men da må du ofre endel tele.

 

Ingen kompaktkameraer er noe særlig bra hvis flyvende fjærkre står på menyen.

Lenke til kommentar

Spørs om ikke gemrick er mer interessert i å faktisk skyte fjærkreene enn å 'skyte' de. Med andre ord, han ser etter et kamera som er like ideellt å ha med i sekken på tur i 'skog og mark' som for stuebruk.

Sånn sett tror jeg ikke 60mm blir den store begrensningen, men likevel vil jeg mene at den gemene hop vil sette pris på litt mer zoom enn som så.

Det er bare en liten minor detail (dog det kan fort bli et problem), men jeg vil også tro at mange vil finne objektivdekselet på LX til å være en plage. I alle fall når det blir borte...

 

Jeg er meget godt fornøyd med min relativt korte LX3 erfaring, men holder en liten knapp på G10 likevel som en litt bedre allrounder for flertallet.

Lenke til kommentar
Det er bare en liten minor detail (dog det kan fort bli et problem), men jeg vil også tro at mange vil finne objektivdekselet på LX til å være en plage. I alle fall når det blir borte...
Så lenge man bruker den medfølgende snoren til å feste dekselet til kameraet, så skal det nå en del til for å klare å miste det.

 

Og hvis du er såpass hardhendt med kameraet at du klarer å ryke snoren, så vil jeg heller foreslå noe i Olympus Mju SW-familien :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig bestemt meg, og bestilt kamera. I og med at G10 var såpass stor, gikk jeg for LX 3... Gleder meg til det kommer på døren om noen dager! :)

 

Noen som vet om noen bra sider hvor jeg kan lære litt om kamera bruk forresten? Er nemlig helt fersk på området, og vil gjerne utnytte meg av de manuell instillingen som kommer med LX 3. Noen erfaringer med manuelle innstillinger på LX 3 forresten? Hvor mye dårligere er de enn f.eks på en speilrefleks?

Lenke til kommentar

De er ikke på noen måte dårligere, men mindre nødvendige. Med slr har vi behov for å velge blender etter ønsket uttrykk eller for optimal ytelse. Det behovet er ikke like mye tilstede med kompakt, fordi de yter stort sett likt over hele spekteret. Det er liten forskjell i DOF, og diffraksjon gjør at kun noen få blenderåpninger er aktuelle uansett. Men du kan stille alt manuelt, noe som er nyttig under vanskelige lysforhold. Og for å lære seg å fotografer skikkelig før man kjøper speilrefleks.

 

Jeg tror ikke jeg hadde brukt manuell eksponering så veldig ofte med en LX3. Den leverer nok pakken uansett, men litt fikling med eksponeringskompensasjon ville det nok blitt noen ganger. Men noe bevisst valg av blender er nok stort sett unødvendig.

Lenke til kommentar
Noen som vet om noen bra sider hvor jeg kan lære litt om kamera bruk forresten? Er nemlig helt fersk på området, og vil gjerne utnytte meg av de manuell instillingen som kommer med LX 3. Noen erfaringer med manuelle innstillinger på LX 3 forresten? Hvor mye dårligere er de enn f.eks på en speilrefleks?

 

Grattis! Som jeg akkurat skrev i en annen post, kan du ta en titt på denne siden her.

 

Da får du et inntrykk av hva dette kameraet er i stand til å gjøre. D-lux4 er samme kamera, i tilfellet du ble forvirret.

Lenke til kommentar
Noen som vet om noen bra sider hvor jeg kan lære litt om kamera bruk forresten? Er nemlig helt fersk på området, og vil gjerne utnytte meg av de manuell instillingen som kommer med LX 3. Noen erfaringer med manuelle innstillinger på LX 3 forresten? Hvor mye dårligere er de enn f.eks på en speilrefleks?

 

Grattis! Som jeg akkurat skrev i en annen post, kan du ta en titt på denne siden her.

 

Da får du et inntrykk av hva dette kameraet er i stand til å gjøre. D-lux4 er samme kamera, i tilfellet du ble forvirret.

 

Tøft! Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Som dere sikkert har skjønt, er jeg temmelig grønn på det å fotografere. Veldig fornøyd med kamera, men jeg tror ikke akkurat klarer å bruke det fult ut for å si det slik. Men det er jeg keen på å lære meg! Er det noen steder hvor jeg kan lese om hvordan de forskjellige funksjonene funker. Er jo så mye man kan stille inn på og slitk!!! :)

 

F.eks så lurer jeg på en ting. På macro innstillingen kan jeg ta bilde veldig nære ting. Da blir objektet jeg fokuserer på veldig detaljert, mens det rundt blir mer uklart. Det er tøft! :p Men jeg får det ikke helt til når jeg f.eks skal ta bilde av større objekter litt lengre fra. F.eks hunden min, hvordan får jeg ansiktet krystall klart, mens alt rundt blir "blury"!? Sorry for at jeg er HEEELT grønn! :(

Lenke til kommentar

Gemrick:

"..., hvordan får jeg ansiktet krystall klart, mens alt rundt blir "blury"!?"

 

Max tele (60mm) og max blender (f/2.8).

Liten avstand mellom kameraet og motivet.

Lang avstand mellom motivet og bakgrunn (bør være ren/nøytral).

Fokuser på motivets (hundens) øyne.

Shoot.

 

... Les bruksanvisningen og en fotobok.

 

Grattis med fint kamera!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...