Gå til innhold

Fisk i bolle og høy musikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bare ha de i en bolle du, de lever ikke så lenge uansett.

Skal kjøpe meg gullfisk selv som eg skal ha i bolle, gjerne flere. Og de må overleve høy lyd. Er jo ikke så dyrt.

Håper virkelig fiskene dine dukker nedom. Ja, flere gullfisker er bra, de er sosiale, men et argument som "De lever ikke så lenge uansett" er dårlig. Det er en god grunn til at de ikke lever lenge, nemlig den personen som har tatt ansvaret for de.

 

Anbefaler ikke gullfisk til de som driter i hvordan leveforholdene til fisken er. De som faktisk tenker på andre levende vesen, men ikke klarer å bruke 200 kroner på et lite akvarium, få dere en vakker kampfisk, men god samvittighet.

 

Vakre kampfisker

 

Vakre kampfisker

 

Vakre kampfisker

 

Virkelig, tenk dere om før dere skaffer dere kjæledyr. De er deres ansvar!

Lenke til kommentar
Så jo ikke stressa ut de gullfiskene?:S

Noen som VET om slørehaler plages om de står i et rom med musikk?

Jeg er ingen dyreplager som det virker som noen her prøver å anntyde, da hadde jeg ikke tatt meg bryet med å spørre om det her.

Ja. Jeg har en liten artikkel om dette.

 

Oppfattelse av lyd hos fisk er knyttet til det indre øret med sine otolither (i sacculus, lagena, & utriculus) og underliggende hårceller, mens oppfattelse av vannbevegelse er knyttet til sidelinjeorganet med sine neuromastceller med geleaktiv cupula. Fiskekroppen og vann svinger i takt i en lydstråle, mens otolitten (CaCO3) har en høyere tetthet og vil svinge ute av fase med lyden. Dette gir en relativ bevegelse mellom fisken og otolithen slik at hårcellenes cilier (tråder) vil bli avbøyet. Dette medfører lydoppfattelse. Fisk hører dype lyder og har 3D retningshørsel basert på at hårcellene er ordnet i grupper i det indre øret. Svømmeblære og Weberske knokler (som forbinder svømmeblæren med det indre øret hos karpefisk) øker hørselsevnen.

 

Med sidelinjen kan fisk ‘høre’ lave frekvenser, helt ned til mindre enn 1 svingning i sekundet (fra f.eks vannstrømmer) og de er mye mer følsomme for lavfrekvente lyder (under ca 150 Hz) enn mennesker.

 

Med otolithen ("øret") kan fisk høre en god del av de lydene som ligger i det frekvensområdet mennesker kan høre, men de hører ikke høye frekvenser så godt som mennesker (ca. 3.000 - ca. 25.000 Hz), men de kan i tillegg retningsbestemme en lyd samt avgjøre avstanden til kilden.

 

Det er forskjell mellom fiskearter på hvor god hørsel de har og hvilke frekvensområder de oppfatter. Karpefisker(Gullfisken er en karpe) og maller hører for eksempel svært godt og kan høre lyder i et frekvensområde opp til ca 3000 Hz, flyndrefisk er omtrent døve for lyder over 250 Hz, laks for lyder over 500-600 Hz, og torsk for lyder over 500 Hz, men noen få arter sildefisker er dokumentert til å høre ultralyd (helt opp til 180.000 Hz) og reagerer på signalene fra ekkolodd.

 

Fiskene behøver ikke se stresset ut, men nervene til fisken tåler ikke like mange år som en fisk som lever godt og får oppleve et normalt liv.

 

Det er dyreplageri å presse store fisker som er bygd til å leve på mye større områder i en liten bolle.

Grunnen til at kampfisker egner seg bedre til å bo i bolle, er fordi kampfisken vanligvis bor i rismarkene i asia, i små vannpytter og de er svært asosiale fisk som ikke krever like god vannkvalitet som gullfisk, fordi den puster luft.

Lenke til kommentar

anngående musikk:

 

Fisken merker musikken, da vibrasjonene forplanter seg gjennom glasset og inn i akvariet/(gud forby)bollen. Disse vibrasjonene slår ut på sidelinja på fisken, som den bruker til å merke vannstrømninger. Dette gjør fisken stresset, og den blir mer mottakelig for sykdommer, samt stressykdomen hvitprikk utvikler seg lettere.

 

-Men hva med pumpa som står å sviver og bråker?

Denne lyden er konstant, det vil si det er den samme monotome støyen hele tiden, og fiskene blir vandt med denne lyden. Musikk er forskjellig tempo, forskjellige toner, forskjellig takt osv.

 

Ergo er det ikke så særlig smart å sette et akvarium rett ved høytalere som spiller musikk hele tiden.

 

 

Anngående gullfisk i fiskebolle:

 

Gullfisken blir ≈60cm lang, i motsetning til hva noen tror, så vokser fisken, selv om akvariet er lite. Det kan ta lengre tid før den når maksstørrelsen enn dersom den er i et større akvarium, men den vil nå den størrelsen før eller siden, og med rett kost.

 

Vil heller anbefale å ha minimum 100litersakvarium. Dette er ikke noe dyrebutikker sier for å selge mer, faktum er at det er mye letter for en nybegynner å holde et akvarium på denne størrelsen. Her har du et filter som sørger for bedre vannkvalitet enn i en bolle. Vannverdier (pH, hardhet på vannet, nitritt- og nitratmengder) er mye lettere å holde på et stabilt nivå.

 

EDIT: @ babebin: helt rett det du sier :) kampfisken har et labyrintorgan som tillater den å snappe opp oksygen fra luftoverflaten, samt den blir ikke stort større enn 7cm ca. :)

Endret av bjorna
Lenke til kommentar
anngående musikk:

 

Fisken merker musikken, da vibrasjonene forplanter seg gjennom glasset og inn i akvariet/(gud forby)bollen. Disse vibrasjonene slår ut på sidelinja på fisken, som den bruker til å merke vannstrømninger. Dette gjør fisken stresset, og den blir mer mottakelig for sykdommer, samt stressykdomen hvitprikk utvikler seg lettere.

 

-Men hva med pumpa som står å sviver og bråker?

Denne lyden er konstant, det vil si det er den samme monotome støyen hele tiden, og fiskene blir vandt med denne lyden. Musikk er forskjellig tempo, forskjellige toner, forskjellig takt osv.

 

Ergo er det ikke så særlig smart å sette et akvarium rett ved høytalere som spiller musikk hele tiden. I moderate mengder har det ikke så mye å si, men hvis det er snakk om konstant høy musikk 24/7 vil nok ikke fiskene like det.

 

 

 

Anngående gullfisk i fiskebolle:

 

Gullfisken blir ≈60cm lang, i motsetning til hva noen tror, så vokser fisken, selv om akvariet er lite. Det kan ta lengre tid før den når maksstørrelsen enn dersom den er i et større akvarium, men den vil nå den størrelsen før eller siden, og med rett kost.

 

Vil heller anbefale å ha minimum 100litersakvarium. Dette er ikke noe dyrebutikker sier for å selge mer, faktum er at det er mye letter for en nybegynner å holde et akvarium på denne størrelsen. Her har du et filter som sørger for bedre vannkvalitet enn i en bolle. Vannverdier (pH, hardhet på vannet, nitritt- og nitratmengder) er mye lettere å holde på et stabilt nivå.

 

EDIT: @ babebin: helt rett det du sier :) kampfisken har et labyrintorgan som tillater den å snappe opp oksygen fra luftoverflaten, samt den blir ikke stort større enn 7cm ca. :)

endelig noen som ikke tillater seg dårlig behandling av fisk:)

Lenke til kommentar
Jeg trodde akvarier kosta flere tusen kroner. Bollen kosta vel 300,- når jeg kjøpte den.

Har dessverre ikke plass til noe så stort, så det får bli etterhvert evnt

 

Mange tror akvariene må plasseres på et bord i stua, og når bordene er fulle sier mange de ikke har plass:)

Det er forståelig, men da bør man tenke over at et akvarie på 60 liter nesten er like lite som en bolle på 10 liter, grunnet omkretsen;) akvarier bruker ofte å stå på et spesielt bord på gulvet.

 

Kan nevne at jeg har 2 akvarier på soverommet mitt, og det er bare 5*7*4 meter, med seng, databord, kommode, hyller, nattbord og en stol, og det er ikke trang;) bare fint å sovne til:)

Endret av babebin
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om fisk i bolle, men virker det som om den ikke liker det?

Kan jo flytte den for sikkerhetsskyld, men det er jo bare en fisk,:p

Det er nok ikke så rart at fisken ikke trives i bollen. Fisk gjør skjelden det...

Forøvrig er det ikke noe i denne verden som heter "det er jo bare en fisk..."

Fisk har samme krav til ett verdig liv som ei katte, en hund, en hamster eller en undulat. Hadde du bura inne ei katte i ei speileske på 30*30*30cm, ville du hatt dyrebeskyttelsen på nakken før du fikk sagt ferdig "det er jo bare ei katte"

 

 

En liten fisk har det bra nok i en koselig bolle, kan jo gi den en venn.

En hund og en katt er faktisk mere verdt enn en fisk mener jeg.

Musikk er mer verdt enn en fisk!

Lenke til kommentar
Føler smerte?? Hva slags smerte får en fisk av å svømme rundt i en bolle?

Som mrEspen skriver så blir jo størrelseforholdet fisk/bolle det samme som menneske/hybel og så vidt jeg vet så er det ingen mennesker som har smerter av å leve i hybel..

 

I USA er det jo utrolig mange syke og rare regler da så akkurat det der tar jeg med en svær skuffe salt.

 

Det dere griner over kunne jeg vært enig i om fisken hadde levd i et kjøkkenglass på 2 desiliter... ikke en bolle på 10(?) liter

 

Det er da ganske mange forskjellige måter å føle smerte på! Hvis vi sperrer deg inne i en liten leilighet så kan da du føle smerte da! Du kan sulte, ha for liten plass å være på, og du kan kjede deg. Fisker er dyr det også!

 

Og ja, USA har mye sykt, men de tar hvertfall vare på dyrene sine, det skal de ha. Og hvis de ikke gjør det, blir de ansvarlige straffet for det! Dyr har liv de også, og de er like mye verdt som oss!

Lenke til kommentar
Føler smerte?? Hva slags smerte får en fisk av å svømme rundt i en bolle?

Som mrEspen skriver så blir jo størrelseforholdet fisk/bolle det samme som menneske/hybel og så vidt jeg vet så er det ingen mennesker som har smerter av å leve i hybel..

 

I USA er det jo utrolig mange syke og rare regler da så akkurat det der tar jeg med en svær skuffe salt.

 

Det dere griner over kunne jeg vært enig i om fisken hadde levd i et kjøkkenglass på 2 desiliter... ikke en bolle på 10(?) liter

 

Det er da ganske mange forskjellige måter å føle smerte på! Hvis vi sperrer deg inne i en liten leilighet så kan da du føle smerte da! Du kan sulte, ha for liten plass å være på, og du kan kjede deg. Fisker er dyr det også!

 

Og ja, USA har mye sykt, men de tar hvertfall vare på dyrene sine, det skal de ha. Og hvis de ikke gjør det, blir de ansvarlige straffet for det! Dyr har liv de også, og de er like mye verdt som oss!

Dette synes jeg var en fin måte å forklare noe på, på en forståelig måte! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...