Gå til innhold

Betale inn på BSU tidlig eller hver mnd?


sdf123

Anbefalte innlegg

Hm, noen som kan hjelpe meg litt her med et regnestykke.

 

Si at jeg setter inn maxbeløp(ja jeg vet det knskje stiger i januar) på 15 000kr inn på BSU kontoen min 2.januar og det er ~7% rente gjennom hele året, hvor mye ekstra penger vil jeg da sitte igjen med enn om jeg setter inn 1250kr hver mnd gjennom hele året?

 

Husker ikke helt hvordan man regner dette med renter. Flott om dere setter opp regnestykket, så kanskje jeg husker det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo egentlig enda mer enn det alternativ 1 viser og, da man i tillegg må tenke litt langsiktig og se at de ekstra pengene man får hvert år også vil rente seg mer....

 

Lønner seg ikke å vente... Eg har glemt bsu litt for mange ganger, og lagt inn penger på slutten av året... det er dumt ass

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Med tanke på at beløpene er så lave og rentedifferansen mellom BSU og sparekonto ikke er stor, er det vel knapt bryet verdt å regne ut.

 

For 15.000 kroner er eksempelvis forskjellen på 7% og 5% rente knappe 25 kr per måned.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg kan sette opp men du får regne ut selv

Alt 1: 15000*0,07 = X

 

Alt 2: (1250*((0,07/12)*12))+(1250*((0,07/12)*11))+(1250*((0,07/12)*10))+(1250*((0,07/12)*9))+ ...+(1250*((0,07/12)*1)) = Y

 

Skal vel multiplisere med 1,07 i alt.1 ;)

Leste ikke godt nok...

Endret av Enya
Lenke til kommentar
Jeg kan sette opp men du får regne ut selv

Alt 1: 15000*0,07 = X

 

Alt 2: (1250*((0,07/12)*12))+(1250*((0,07/12)*11))+(1250*((0,07/12)*10))+(1250*((0,07/12)*9))+ ...+(1250*((0,07/12)*1)) = Y

 

Stemmer

og snill som jeg er har jeg regnet ut totalstykkene her også :-)

 

Om du setter inn 15000 1. januar og slik får renter på dem hele året, vil dette ved 7% rente gi deg totalt kr. 1050,- i renter, dersom du setter inn 1250 kr.hver måned vil dette gi deg kr. 568,75 (forutsatt at du setter inn penga den 1. januar og da får rente gjennom hele måneden). Diferansen er da kr. 481,25. Eller sagt på en annen måte du får 45,83% mer penger av å sette inn alle penga den 1. januar enn å sette dem inn den 1. i hver måned.

 

Alle tall her er da regnet ut før du har betalt inntektsskatt av rentene du får av banken, men uansett er det ganske åpenbart at du har mer penger igjen om du setter inn penga den 1.1 enn litt etter litt.

 

Også får du jo mer penger å få rentes rente på, året etter og rentes renter renter året etter osv.

 

Btw. det er ikke et maks beløp for mye penger du kan ha på BSU, det er et maks beløp på hvor mye du får skattefradrag forå spare i året, banken tillater deg å ha så mye penger du vil på din BSU :-)

 

Så har du penger du uansett skal bruke på å kjøpe bolig, er det lurest å ha dem på BSU hele tiden, helt til du skal kjøpe bolig :-)

 

Da blir også banken mer glad i deg når du ber om lån...

Lenke til kommentar
Nææh... Det er da en maksgrense på 100 000??

 

Og da er man svært dum om man setter inn 100 000 første året, går glipp av den del skattekroner da!

Med andre ord skjønte ikke du hva krage sa...

 

 

Kan du vennligst forklare meg hva eg ikke forstod?

 

Kikket over en gang til og han skriver jo at det ikke er en maksgrense, kun på skattefradraget...

 

På min bank og de tre andre eg sjekket nå er maksgrensen 100 000...

Lenke til kommentar
Forklar snella! Jag forstår inte...

 

En tolmodighet på mer enn 6 minutter, klokken to på natta vil nok lønne seg for deg, både i dette og i mange andre tilfeller....

 

Men altså:

Det er en maksgrense på hvor stort innskudd du kan gjøre hvert år, og totalbeløp på konto du kan få skattefradrag for.

 

Dersom grensa er 100k og du setter dette inn 1.1.2009 så vil du få skattefradrag på maks årsbeløp for 2009 (15k eller 20k). Om du da setter inn 100k til den 1.1.2010 så vil du ikke motta en krone i skattefradrag for disse. Du taper altså skattefradraget på å sette inn mye penger, men du tjener rentene på bsu konto kontra vanlig sparekonto.

 

De fleste bankene vil alikevel gi deg «BSU rente» på hele beløpet du har på din BSU-konto, uansett om staten gir deg skattefradrag eller ikke, og de vil se på deg med «snille-øyne» når du ber om lån.

Lenke til kommentar

Var jo igrunn det eg skreiv da men... Nesten....

 

Kan man altså ha 300 000 innpå BSU kontoen fordet om maks sparebeløp er 100 000?

 

(Sparebank1: Maks sparebeløp er 100 000 kroner)

 

Forklar snella! Jag forstår inte...

 

 

Du tok det tungt dette ass....

 

Huff! Eg beklager veldig! Ikke meningen å såre følelsene dine...

Lenke til kommentar
Var jo igrunn det eg skreiv da men... Nesten....

 

Kan man altså ha 300 000 innpå BSU kontoen fordet om maks sparebeløp er 100 000?

 

(Sparebank1: Maks sparebeløp er 100 000 kroner)

Nei, maks er maks. ;)

 

Man får ikke satt inn mer enn maksimumsbeløpet totalt samt per år, mao kan man heller ikke sett inn 100 000 kroner på et år.

 

Det eneste som vil øke beløpet på kontoen er rentene. :)

Lenke til kommentar

Kommentar til siste post; Det var det svaret jeg også fikk tidligere her inne.

 

Men har de virkelig ikke økt til 20.000 per år? Link: Her

 

Problemet er at jeg ikke har 20.000 på kontoen min nå. Jo, det har jeg faktisk, fordi jeg fikk lønning i går. Men kan ikke leve på 0 kr resten av måneden bare fordi jeg skal spare i BSU.

 

Tidligere i dag justerte jeg den månedlige BSU-trekken min fra 1250 kr måneden (15.000/12) til 1666,67 kr måneden (20000/12). Får se om dere her inne blir enige da.

 

Jeg trodde heller at man aldri i verden kunne sette inn 100.000 på BSU-kontoen i en omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...