Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2x10". Hvilke merke bør jeg velge?


Buxa

Anbefalte innlegg

Nå som jeg dimmer fra armyen om en uke er det på tide og få kastet ut billigsub'en på 2x12" som står baki Audi 80'n min.

Jeg har en kasse av typen Arizona Eagle med en 750" Kicker forsterker. Vet ikke om det er kassens dårlige kvalitet men opplever at 12 tommerne rumler mye, istedenfor den punchen jeg ønsker meg. Har hørt det har noe med at jeg har litt liten forsterker. 12" var det store da jeg kjøpte mitt første anlegg, og nå snakker alle varmt om 10" elementer.

Har funnet meg en nett kasse fra Kicker til en rimelig penge som jeg er lysten på. Hva vil være den største forskjellen fra 2 12 tommerne, til 2x10"?

Og holder 750W forsterkeren til disse elementene? Er ikke helt stødig på dette med lyd, og hvem jeg nå enn spør får jeg forskjellige svar angående hva som er best. Håper noen her med kompetanse kan tipse meg litt å kanskje anbefale om jeg bør styre unna eller kjøpe følgende:

 

2x10" kasse

 

I tillegg vil jeg skjære litt i hattehylla for å få plass til 6x9".

Er dette et greit kjøp med tanke på at jeg skal ha et rimelig anlegg? Fungerer de ok, eller bør jeg legge mer penger i det for å få bedre diskant?

 

6x9" Kicker

Endret av Buxa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spiller ingen rolle om du har 8" eller 18" element, de er like kjappe, hvis du forer dem med riktig forsterker...

 

Du vil nok ikke få noe penere lyd ved kjøp av kicker suber, så det vil jeg fraråde deg. Videre så er det ikke heldig å ha 6x9 i hatthylla når du skal ha sub baki. Du burde heller satse på et skikkelig kompsett å ha foran i bilen, det er jo tross alt der du sitter å kjører, og da er det der du vil ha golyden ;)

Lenke til kommentar

Skulle det friste med et prosjekt, ville jeg tatt hull på dørene ja. Men jeg husker en nettbutikk som solgte insider av dører, hvor de hadde laget plass til godsaker. Og jeg mener å huske det var stort utvalg til audi modeller.

 

Selv om det bare står noen 4 tsmmere under dashbordet, ville jeg heller hatt lyd i dem enn 6*9 tommere.

 

Videre støtter jeg cossie, det finnes mye rundt om kring til samme pris som kicker, men som gir deg mer god lyd for pengene.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg sett nærmere på:

 

Hertz, Morel, UsAmps, ReAudio, Audison og Focal. Har hørt noen si at Hertz subbene er veldig bra, ReAudio subber kan jeg anbefale. jlAudio er også gode saker, men litt dyr i min mening.

Lenke til kommentar
Skulle det friste med et prosjekt, ville jeg tatt hull på dørene ja. Men jeg husker en nettbutikk som solgte insider av dører, hvor de hadde laget plass til godsaker. Og jeg mener å huske det var stort utvalg til audi modeller.

 

Selv om det bare står noen 4 tsmmere under dashbordet, ville jeg heller hatt lyd i dem enn 6*9 tommere.

 

Videre støtter jeg cossie, det finnes mye rundt om kring til samme pris som kicker, men som gir deg mer god lyd for pengene.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg sett nærmere på:

 

Hertz, Morel, UsAmps, ReAudio, Audison og Focal. Har hørt noen si at Hertz subbene er veldig bra, ReAudio subber kan jeg anbefale. jlAudio er også gode saker, men litt dyr i min mening.

 

Husker du hva denne nettbutikken heter? Har hørt om disse merkene du nevner. Har hørt mye godt om Hertz, Focal og JL Audio. Kanskje jeg skal kikke litt på disse. Vet dere om noen nettbutikker med levelige priser for en som ikke akkurat skal delta i no DB drag? :p

Lenke til kommentar
To stykk Hertz ES250D hvis du skal kjøre i 4 ohm, eller to stykk ES250 hvis du skal kjøre i 2 ohm. Dette er nok noe av det beste du kan få i den prisklassen.

 

Har fått tak i en 12" Hertz ES300D. Den spiller i 2x4 ohm står det. Hva slags forsterker vil passe denne? Vet du om noen brukt-sider man kan ty til for å få tak i billigere forsterkere?

Lenke til kommentar
To stykk Hertz ES250D hvis du skal kjøre i 4 ohm, eller to stykk ES250 hvis du skal kjøre i 2 ohm. Dette er nok noe av det beste du kan få i den prisklassen.

 

Har fått tak i en 12" Hertz ES300D. Den spiller i 2x4 ohm står det. Hva slags forsterker vil passe denne? Vet du om noen brukt-sider man kan ty til for å få tak i billigere forsterkere?

Finn Torget er vel den plassen det omsettes mest, og så er den jo noe på Bilstereoforumet.

 

Du bør sørge for å få en som er stabil i 2 ohm, gjerne også 1 ohm dersom du har tenkt til å utvide med en sub til av samme merke. Det elementet du har har to spoler på 4 ohm hver, noe som betyr at du kan parallellkoble og kjøre den i 2 ohm eller seriekoble og kjøre den i 8 ohm. Har du et element til av samme type kan du kjøre i 1 ohm eller 4 ohm.

Lenke til kommentar
To stykk Hertz ES250D hvis du skal kjøre i 4 ohm, eller to stykk ES250 hvis du skal kjøre i 2 ohm. Dette er nok noe av det beste du kan få i den prisklassen.

 

Har fått tak i en 12" Hertz ES300D. Den spiller i 2x4 ohm står det. Hva slags forsterker vil passe denne? Vet du om noen brukt-sider man kan ty til for å få tak i billigere forsterkere?

 

Hva legger du i billig da??

En soundmagus x-1502 er det billigste du får nytt, og funker helt greit

Har du litt mere å legge i det, så gå for en dynabel BF4501 ;)

Du bør også ha forsterker til fronthøyttalerene ;)

Lenke til kommentar
Nå som jeg dimmer fra armyen om en uke er det på tide og få kastet ut billigsub'en på 2x12" som står baki Audi 80'n min.

Jeg har en kasse av typen Arizona Eagle med en 750" Kicker forsterker. Vet ikke om det er kassens dårlige kvalitet men opplever at 12 tommerne rumler mye, istedenfor den punchen jeg ønsker meg. Har hørt det har noe med at jeg har litt liten forsterker. 12" var det store da jeg kjøpte mitt første anlegg, og nå snakker alle varmt om 10" elementer.

Har funnet meg en nett kasse fra Kicker til en rimelig penge som jeg er lysten på. Hva vil være den største forskjellen fra 2 12 tommerne, til 2x10"?

 

Dette kommer jo helt an på hvilke elementer det er snakk om, men på en mer generell basis vil man vel kunne si at 10" flytter mindre luft enn 12". Hvor "kjappe" de er kommer an på dimensjonering og kontruksjon av elementet det gjelder og selvsagt hva de får av effekt.

 

Nå har jeg ingen anelse om det er snakk om samme elementene, men en kamerat av meg gikk på et impulskjøp (mer eller mindre), og kjøpte da en ferdig kasse med 2x12" Arizona Eagle. Disse gjør seg egentlig meget bra i forhold til prisen (litt over tusenlappen?), men det er nok mye fordi de sitter i jerngrepet til en ganske kurant Pioneer-forsterker.

 

Og holder 750W forsterkeren til disse elementene? Er ikke helt stødig på dette med lyd, og hvem jeg nå enn spør får jeg forskjellige svar angående hva som er best. Håper noen her med kompetanse kan tipse meg litt å kanskje anbefale om jeg bør styre unna eller kjøpe følgende:

 

2x10" kasse

 

I tillegg vil jeg skjære litt i hattehylla for å få plass til 6x9".

Er dette et greit kjøp med tanke på at jeg skal ha et rimelig anlegg? Fungerer de ok, eller bør jeg legge mer penger i det for å få bedre diskant?

 

6x9" Kicker

 

Forsterkeren klarer nok å drive kicker-kassen helt greit, men jeg tror faktisk jeg ville droppet akkurat dette da jeg ikke tror du vil oppnå de helt store endringene med kicker-alternativet. For min egen del tror jeg at jeg ville satset på en bedre forsterker først..

 

Og jeg føler vel at det finnes alternativer til både arizona eagle og kicker-kassen du her viser, som ville gitt deg mer glede for pengene...

 

Jeg tviler på at du vil få noen glede av 6x9" i hattehyllen, da disse vil slite med å gjøre jobben sin mtp at subben vil stå å voldta dem når den prøver å gjøre jobben sin bak i bilen. Som nevnt tidligere her ville jeg nok gått for et bedre system fremme i bilen. Om du ikke er lysten på å bygge om dørene i nær fremtid, så kjøp et komponentsett som kan erstatte de originale høyttalerne, uten stor mengde ombygging.

 

Bare et par tanker som slo meg..

Lenke til kommentar

Takk for gode råd og tips fra alle. Etter mye om og men har jeg endt opp med en 12" fra Hertz og en monoblokk fra Fusion på 1000W. Dette fordi jeg har en kamerat som bygger mye anlegg og han fant fram noe som ville spille bra etter min lommebok.

Det ender nok med at jeg bytter ut mine heller småmysene magnat høytalere som sitter i dashen med noe annet, istedenfor å kjøpe 6x9". Merket det i dag når jeg var ute å fartet at det ble litt småsprengt diskant foran når resten fungerte greit. Er dog bare 6,5 som sitter i dashen på disse bilene, får ikke plass til noe større. Tips til høytalere som spiller bra for størrelsen, anyone?

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

En 12" fra Hertz? *snip*

 

Edit: Beklager, jeg tror jeg må ha vært blind i noen minutter da jeg leste gjennom tråden og skrev det som stod over...

 

Fusion fungerer sikkert greit, men jeg lurer på hvilken forsterker det er snakk om... Det er ikke tilfeldigvis denne? Link

 

Og hva gjelder frontsett - har du noe budsjett? Er ikke spesielt lett å finne noe konkret når alt du er ute etter er noe som spiller bra til prisen, for de finnes det mange av!

 

Men med tanke på at du velger en Fusion til å drive sub'en, så regner jeg med det dreier seg om frontsett til under 1500,- eller der omkring? I så fall kan du jo ta en titt på alternativene nedenfor.

 

PS: "Bare" 6.5" er stort nok, da denne i mange tilfeller vil klare å "møte" et bass-element, men du kan jo alltids spe på med midbass i dørene når du ønsker å bygge ut/om.. ;)

Relativt billige komponentsett:

Hertz ESK 165 L

Hertz DSK 165

Focal 165A1

Ground Zero GZRC 16X

Coaxial-elementer:

Focal 165CA1

Focal 165CVX

Hertz HCX 165

Hertz ECX 165

Ellers finnes det utrolig mange andre å velge i også, så man blir fort litt "lost" i utvalget. Men så er det jo egentlig øret som skal avgjøre hva man vil ha også, så på mange måter er det veldig dumt å kjøpe i "blinde".

 

Men uansett, lykke til! ;)

Endret av Keltern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...