Gå til innhold

Ta bilder av fyrverkeri


Anbefalte innlegg

Ett tips jeg leste ett sted var å sette kameraet på bulb og dekke til linsa mellom hver oppskyting, dermed fikk en med flere eksplosjoner i hvert bilde.

 

Kanskje litt mer gjeldende på film baserte kameraer, da en nå kan sette sammen flere bilder i serie l no, men må jo bli en stilig blanding av farger og lys som en ikke oppnår ved bruk av photoshop?

Høres ut som om photoshop og bulb greia fungerer likt. Prøv begge deler, så ser du hva som bringer best resultat. Forresten, dette skal jeg prøve selv :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje dette er litt dumt å spørre om, men jeg skyter ivei likevel.

 

Er en lav blender f. eks. f/16 eller f/4? Hvordan er det det er, ble fortalt engang at f. eks. f/16 er lav og f/4 er høy. Ble veldig forvirret, noen som kan rette meg opp? :blush:

 

 

f/4 har større blender åpning (slipper inn mer lys) enn f/16, så i dette tilfellet er 16 mindre enn 4.

 

f/4 vil slippe inn for mye lys på brikka, så eksplosjonene vil bli overeksponert. (en masse hvitt) Dette eksempelet er sett hvis lukkertid er likt på begge blenderåpninger, og tatt ved fyrverkeri skyting.

Endret av picatta
Lenke til kommentar
Kanskje dette er litt dumt å spørre om, men jeg skyter ivei likevel.

 

Er en lav blender f. eks. f/16 eller f/4? Hvordan er det det er, ble fortalt engang at f. eks. f/16 er lav og f/4 er høy. Ble veldig forvirret, noen som kan rette meg opp? :blush:

 

 

f/4 har større blender åpning (slipper inn mer lys) enn f/16, så i dette tilfellet er 16 mindre enn 4.

 

f/4 vil slippe inn for mye lys på brikka, så eksplosjonene vil bli overeksponert. (en masse hvitt)

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Høres ut som om photoshop og bulb greia fungerer likt. Prøv begge deler, så ser du hva som bringer best resultat. Forresten, dette skal jeg prøve selv :thumbup:

 

Jeg har tenkt å prøve dette selv ja, forestiller meg at bulb gir mer "gnist" og liv i bildene enn hva PS vil gi.

 

Btw, noen her som aner om Hamar vil ha noe fyrverkeri show, eventuelt hvor det vil være best å ta bilder av dette i morra?

Lenke til kommentar
1) Stativ

2) Lav ISO

3) Nedblendet (blender avhengig av objektiv)

4) Manuell fokus (Fullt utslag + litt tilbake til uendelig)

5) Evt ND-filter

6) Evt. fjernutløser

7) Eksponeringstid? 8-16 sekunder (?) Prøv deg frem.

Når jeg tok bilder av det kommunale fyrverkeriet i Trondheim i fjor gjorde jeg det komplett motsatte.

 

Håndholdt, ISO 800, f/1,4 og lukkertider rundt 1/40 sek.

 

Jeg endte opp med å bruke en del tid på å eksperimentere, så jeg fikk først bilder jeg var fornøyde med helt mot slutten, men du kan jo se et par eksempler her, her, her, her og her.

Lenke til kommentar

Ble bra det. I og med at en ikke har så lang tid på å få tatt noen gode bilder så lønner det seg å vite litt om lukker, blender og iso forhold. Skal nok prøve begge varianter. Må jo komme noe godt ut av det.Tror jeg kommer til å gå for 55-250mm i kveld, mesteparten av lysshowet kommer jo fra byen. Så må ha litt rekkevidde ^_^

 

Skummelt, fant noen gamle rakketter i boden :O

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Dette er mye godt samme spørsmål som MatsHG stilte, men lager en ny tråd i håp om å "rydde" litt opp, samtidig som å (forhåpentligvis) få litt mer detaljerte svar ;)

 

Jeg sitter med en Canon EOS 450D (18-55 IS) som ble kjøpt inn i forigårs, og nå tar panikken meg.

 

Jeg ønsker å bruke manuell instilling, og har ikke stativ, så må holde kameraet i hendene :no:

 

- Hva bør lukkerhastighet stå på?

- Hva bør blenderåpningen stå på? (Dette er f - tallet sant?)

- Hva bør ISO stå på?

 

Kan dere komme med forslag (skjønner jo at det ikke finnes noen fasit) som jeg kan starte med? Dvs, konkrete tall på hvor jeg kan starte, og ikke bare liten/stor blenderåpning etc.

 

Takker på forhånd.

 

Edit av moderator: innlegg flyttet fra egen tråd

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
QUOTE(PerB @ 30/12-2008 : 22:53) *

1) Stativ

2) Lav ISO

3) Nedblendet (blender avhengig av objektiv)

4) Manuell fokus (Fullt utslag + litt tilbake til uendelig)

5) Evt ND-filter

6) Evt. fjernutløser

7) Eksponeringstid? 8-16 sekunder (?) Prøv deg frem.

Når jeg tok bilder av det kommunale fyrverkeriet i Trondheim i fjor gjorde jeg det komplett motsatte.

 

Håndholdt, ISO 800, f/1,4 og lukkertider rundt 1/40 sek.

 

Jeg endte opp med å bruke en del tid på å eksperimentere, så jeg fikk først bilder jeg var fornøyde med helt mot slutten, men du kan jo se et par eksempler her, her, her, her og her.

 

Hvis du leser innlegg nr. 25 i den tråden ser du en som har gjort dette. I og med at han har brukt et mer lyssterkt objektiv enn det du har, må du kanskje opp et par hakk i ISO og/eller litt lengre lukkertid.

 

Edit av moderator: svar på innlegg flyttet fra egen tråd.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Se i post #2.

 

For å finne ut hvordan du stiller på disse instillingene, se i manualen som fulgte med kameraet.

Det kan være litt vanskelig hvis du er helt ny med kameraet å ta slike bilder, så ikke vær skuffet om du ikke klarer noe særlig. Lær heller av eventuelle feil, og forbered deg til neste år:-)

Endret av Oyjorn
Lenke til kommentar
1) Stativ

2) Lav ISO

3) Nedblendet (blender avhengig av objektiv)

4) Manuell fokus (Fullt utslag + litt tilbake til uendelig)

5) Evt ND-filter

6) Evt. fjernutløser

7) Eksponeringstid? 8-16 sekunder (?) Prøv deg frem.

Når jeg tok bilder av det kommunale fyrverkeriet i Trondheim i fjor gjorde jeg det komplett motsatte.

 

Håndholdt, ISO 800, f/1,4 og lukkertider rundt 1/40 sek....

 

Dette ble jo veldig bra (synes jeg).

 

Hvilket objektiv bruker du?

Hvilket hus har du?

Lenke til kommentar

Jeg lastet opp noen bilder til flickr nå for å gi eksempler til de som fremdeles måtte lure i siste liten.

 

Som nevnt i en tidligere post: lang lukkertid lager "palmer" av batterifyrverkeri (det som blir brukt i år)

Disse to er tatt med bulb. Ca 20 sek eksponering, f/8 ISO 200 (K100D, så den har ikke ISO100):

 

3153571025_1a82b96012_m.jpg

 

3154409082_4537a34887_m.jpg

 

 

Dette er satt sammen av 3 bilder, tatt med 1/15 eller 1/20 sek, f/2.8 ISO800:

 

3154410312_bf7ee20f7e_m.jpg

 

Du må prøve deg litt frem for å finne passende lukkertid, men fra rundt 1/10 sek et sted begynner det å se ut som det gjør med dine egne øyne. Jo kortere lukkertid, jo mindre etterslep, men desto mindre lyssterkt blir det.

 

Og bare for gøy - her er hva som skjer dersom du tar bilde akkurat i det en rakett eksploderer.. 1/60 sek, f/1.4, ISO800 :)

 

3153571691_b731a4b83a_m.jpg

 

God rakettfotografering folkens! :-D

Lenke til kommentar
Kanskje dette er litt dumt å spørre om, men jeg skyter ivei likevel.

 

Er en lav blender f. eks. f/16 eller f/4? Hvordan er det det er, ble fortalt engang at f. eks. f/16 er lav og f/4 er høy. Ble veldig forvirret, noen som kan rette meg opp? :blush:

 

Det heter ikke høy og lav blender!!!

En har stor blender f1.4 (nær full åpning) og liten blender f22 (strupa helt igjen)

 

 

Lav ISO, Lukker på B (eller mer enn 10 sek), stativ, blender på f8>16, og ikke glem å sette hvitbalansem til tungsten (de fleste utelys farger bilder rødlig).

Ha noe foran objektivet mellom blink. Dette er eksponert på f14 og 90 sekunder, med noe sort foran objektivet mellom hvert blink.

 

post-74407-1230752498_thumb.jpg

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Dette ble jo veldig bra (synes jeg).

 

Hvilket objektiv bruker du?

Hvilket hus har du?

Huset er en D80. Mesteparten av de bildene er vel tatt med Sigma 30mm f/1,4.

 

Tok også noen bilder med Nikkor AF-D 50mm f/1,4, men for det første var den litt i trangeste laget for den avstanden, for det andre er den såpass løs i fokusringen at den gled litt for lett ut av fokus (jeg prefokuserte på "nesten uendelig" og slo av AF).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...