Gå til innhold

BK: Løkta med Hamna (Ny versjon)


sofus71

Anbefalte innlegg

Jeg hadde jaktet flere dager på riktige forhold på denne lokasjonen. Drømmen var et nordlys bilde når det var flosjø. Men forholdene passet aldri. Fullmånen var en grei stand inn mens vi venter på nordlyset...

 

EDIT: La til en ny versjon av bildet.

post-89110-1230500094_thumb.jpg

post-89110-1230677404_thumb.jpg

Endret av sofus71
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal synes om dette bildet..

 

Liker i utgangspunktet slike bilder veldig godt, og prøver selv å lære meg å ta slike bilder vellykket. Men det var endel rare ting med dette bildet som jeg personlig iallefall ikke har helt sansen for. Som de store kontrastene i skillet fjellet/himmelen, og lykta har en "hakkete" linje langs den øvre delen av den.

 

Kanskje det skal være sånn og det ikke er jeg som har forstått bildet rett?

 

Ellers en utrolig fin bildeskarphet på fjellene og himmelen, og et nyyydelig motiv!!

Havet gir i tillegg en fin, blurrete effekt! Eksponeringstid?

Lenke til kommentar

Syns dette så passelig surrealistisk og vakkert ut, -akkurat slik en kan forvente å se i nord norge.

Stjernen forstyrrer litt, muligens pga den er alene. Den trekker oppmerksomheten min til et tomt område.

 

Jeg leste en gang at det ikke er idéelt å ta bilde av fullmånen, pga lyset den reflekterer blir for skarp til å få en bra eksponering.

Natten før eller natten etter fullmånen skal være bedre.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger og kritikk.

 

Larsenio: Bildet er sammensatt av to eksponeringer. Jeg har et billig crappy stativ som ikke er sterkt nok for Sigma 50-150mm f/2,8. Pga av dette fikk jeg en liten perspektiv forskjell på bilde en og to. derfor en bitte liten sort stripe som gir en hard kontrast i skillet mellom fjell og himmel.

Skal prøve å lage ny versjon av bilde for jeg legger overlapp på bildene så den sorte stripen blir borte.

Jeg vet ikke hva det den hakkende linja du ser skyldes. Jeg har A4 print av bilde hvor det ikke er hakkende.

 

Inc:

Tittelen sier Hamna ikke havna. Hamna er en bydel i Tromsø. :p

 

Carny: Stjernen blir fjernet i neste versjon. Er enig at den er litt forstyrrende..

Endret av sofus71
Lenke til kommentar
Syns dette så passelig surrealistisk og vakkert ut

Kan bare stemme i med dette. Nå sitter jeg ved en elendig skjerm i øyeblikket (laptop), men både landskapet og bildet ser svært vakkert ut. Det er sikkert mulig å eksperimentere litt med fargebalansen, men det alternative forslaget som dukket opp ble alt for varmt i fargene for dette motivet synes jeg. Jeg synes også at bildet fortjener det brede formatet som trådstarter har benyttet.

Lenke til kommentar
...Fullmånen var en grei stand inn mens vi venter på nordlyset...

 

Det synes jeg også. Flott bilde, sofus71!! Likte den kalde versjonen best.

 

Så var det bare å logge seg ut for idag da.

Stakk egentlig innom denne delen av forum'et for å eventuellt legge ut et egent bilde til BK, men så på "løkta til han sofus" først - nå tør jeg ikke legge ut eget. Har vel innsett at lista ligger såpass høyt her og at et "ikke-speilrefleks"-bilde har samme sjansen som det berømte cowboy-uttrykk: "...a snowflake in hell..."

 

 

Hilsen fra en SuperZoomer...

:cry:

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt å ha superzoom som verktøy, og vise frem bilder fra det. Dette er nå et uttrykk, og jeg tror nok noe lignende kunne vært gjort med superzoom på stativ.

 

Legg ut, du. Så lenge bildet er bra, så er det bra. Er det ikke bra så kan du trøste deg med at så og si alle her inne bidrar med lugubre resultater av og til.

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Kommentar til fargetemperatur på bilde.

Etter min mening må bilde ha en kald farge for å virke troverdig.

Jeg så versjon som NorthPentax la ut tidligere i dag. Det ble et severdig alternativ men også helt feil i mine øyne.

Dette grunnet at det var meget kaldt ute denne dagen. Tror det var rundt minus 8. (og det er kaldt i Tromsø..)

Og så er det jo også et nattbilde. :)

Lenke til kommentar

Håper du får til de tingene som er forslått. Det er et flott bilde hvor de nevnte skavankene trekker ned. Du bør nok anskaffe deg et solid stativ. Har du trådutløser? Hvis ikke, så anbefales det også.

 

(Eller jo det en ting som jeg tenker litt på. Når månen står sånn bak fjellene. Hvorfor virker det så månelyst foran fjellene, der burde det jo vært skygge? Litt OT kanskje?)

Det kan være skyer bak oss som reflekterer månelyset. Ettersom vi ser kun en stjerne, så tyder det på at solen ikke har gått helt ned, så det kan være reflektert sollys. Det er noe refleksjoner fra atmosfæren.

 

Tom

Lenke til kommentar

Har lagt til ny versjon av bildet i første post.

Begynte helt på scratch med RAW filene.

 

Ble det bedre?

Ble det for skarpt?

 

Tomsi42. Nytt stativ står på lista mi. Er litt usikker på hvor mye penger jeg skal legge i det. Har også meget lyst og oppgradere min D40 til D90/D300.

Endret av sofus71
Lenke til kommentar

Det ble helt klart bedre. Kanskje ørlite for skarpt, men ikke helt galt på skjermen min.

 

Stativ er det bare å skaffe seg med en gang. Nytt kanera er jo alltid moro, og selv om du får brukbare resultater med D40-en, så kan det kanskje være en ide å gå opp en klasse når det gjelder kamera hus. Sårlig når du leker med litt avansert fotografering.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...