Gå til innhold

Born again atheist!


Anbefalte innlegg

Jeg syntes positivist er den beste beskrivelsen, i hvertfall den som passer best for meg.

 

Positivisme -n: filosofisk retning som kun bygger på kjensgjerninger gitt gjennom erfaring. All viten er begrenset til sansedata, og denne viten kan kun nås gjennom metodisk og vitenskapelig observasjon av "virkeligheten". Idealet til positivismen er naturvitenskapen og spesielt innenfor fysikk og matematikk, hvor forskning er basert på observerbare data. Man søker en gjerne etter vitenskapelige lover som styrer samfunnet på samme måte som de vi finner i fysikken. Metafysikk avises, da erkjennelse kun kan baseres på empiri.

Hmm... jeg passer den også, jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at _zeke nok en gang bringer frem det som er viktigst å få med seg :)

 

Allikevel tviler jeg på at positivisme blir noe annet enn en tilnærming, da man stort sett hviler på troen om at andre kan sitt felt, da man gjerne ikke er ekspert innen mer enn ett felt. Jeg kan hevde og påstå at jeg bare følger vitenskapens retninger, eller enda bedre, dens metoder.

 

Men meget upresist blir det, da jeg aldri har hatt nok kunnskaper til å kunne beskrive observasjoner fra kvantefysiske eksperimenter med noe dypere detaljer enn generelle egenskaper. Her hviler nok min kunnskap på andres, en viss tillitt til oppfølgingen av den vitenskapelige metode til andre.

 

Det skal dog være sagt at veddemålet ikke er tilfeldig plassert, da den naturvitenskapelige metode nærmest sikrer at man søker feilaktige forklaringer, og oppklarer de.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
(..)
Er det ikke flott at folk har en tro?

Nei, det er negativt og destruktivt.

(..)

 

I tillegg til at ordinære troende eller "moderate" om du vil, danner en ramme som mer ekstreme kan operere innenfor. Du ville ikke ha hatt ekstreme relgiøse hadde det ikke vært for de moderate.

Lenke til kommentar
selurdog: Nå jubler nok Satan, akkurat det han ville at du skulle gjøre. Skal be for at du kommer på rette veien igjen.

Måtte se gjennom deu's andre innlegg for å se om det var seriøst ment, og innimellom innlegg om solarium, tannbleking, peeling-kremer og hårmidler var det et par små innlegg som virket å antyde et kristent livssyn.

 

Denne kjenner jeg som et mye brukt argument blant kristne. Om noe motsier troen deres så er det tryggeste å ikke studere det for å se om det er noe i det, men bare si at det er Satan som står bak.

 

Med dette oppnår de to ting:

  • Det gir dem en enkel forklaring på hvorfor f.eks. jeg har forlatt troen min.
  • Det skremmer andre fra å høre mine argumenter, eller prøve å undersøke det selv.

Kjente hersketeknikker med andre ord, og ikke annet å vente fra den kanten.

Ang. bønn har jeg hørt dette sitatet som jeg syns sier det meste:

"Actions speak louder than prayers."

Tenk litt på den, dere som er kristne.

Lenke til kommentar
Men bare se på alle de kristne som ber for Gaza og Sudan -- tenk hvor mange som hadde sultet og lidd dersom de kristne IKKE ba! :p

 

Ja, for gud hjelpe oss for en verden vi hadde hatt hvis ikke de kristne bad for verden altså :roll:

 

Bønn må virkelig være verdens enkleste middel til å få folk til å føle at de gjør noe stort....... :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...