Gå til innhold

Foreldrene mine vil ikke ha PCen på hele tiden pga brann. Jeg trenger argumenter :p


Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Stefaren min pleide å sutre litt om at PCene mine alltid stod på og brukte mye strøm. Nå har jeg flyttet for meg selv, og i den lille leiligheten min (ca 40m2) har jeg kun en varmekabel på 700W på badet, stuen er varmet opp med PCene (jeg må faktisk åpne vinduet midt på vinteren fordi det blir for varmt). Om PCen brukes som server eller hva det nå skulle være, er det ingen god grunn for å slå den av. Brannfaren er microskopisk, og det lille strømforbruket får du igjen i form av varme. Å slå PCen av og på hele tiden er faktisk verre. Harddiskene liker mye bedre å kjøre 24/7, siden spin-up hver gang du starter er en stor belastning.

 

Det mest "dramatiske" som har skjedd meg var at jeg våknet opp på et iskaldt soverom etter at en komponent i en PSU hadde feilet, noe som gjor at sikringen slo ut, og dette kunne uansett skjedd om PCen ble slått av hver natt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

PCer medfører veldig liten brannfare. Jeg er elektrikker, og selv her i rike Norge er det veldig mange dårlige elektriske anlegg som er veldig mye mer brannfarlig enn de apparatene man plugger i.

Lenke til kommentar

Jeg har 4 servere og 1 desktop data på konstant (skjekka uptime i går og den var på 74 dager på 2 av pcene :grin: ) Jeg har skjekka hver eneste strøm regning og der står det at vi bruker akuratt det samme /mindre enn i fjor da jeg bare hadde desktop data på hele tia. Så en datamaskin drar ikke veldig mye strøm.

 

Når vi snakker brannfare så er den minimal når de fleste dataer er stilt inn til og skru seg når tempen runder ca 100 grader. dessuten så er det så og si ingenting inni en datamaskin som kan ta fyr.

 

EDIT: Men nå er jeg så heldig at foreldra lar meg ha på så mange dataer

Endret av ALS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du er i dine foreldre sitt hus, og de setter reglene.

Om foreldrene sier at alle barna må gå helt nakne når de er hjemme, skal de da føye seg for foreldrenes ønsker? Alle regler kan argumenteres for og i mot, og trådstarter ønsker simpelten argumenter. Man skal ikke følge regler bare fordi de er regler, det er lov å tenke selv og forsøke å få en endring på reglene om man ikke mener de er rettferdige.

Lenke til kommentar

Her på forumet og ellers har jeg kun hørt om ett eneste tilfelle av brann i en datamaskin der det ikke var snakk om fikling med strøm, ekstrem overklokking o.l. Men datamaskinen tok ikke direkte fyr, men den sotet ned hele rommet den sto i.

 

Selv har jeg 3 maskiner gående hele døgnet (servere og router), og er overhodet ikke bekymret så lenge temperaturen i dem er normal.

 

Ang strømforbruk, så er det litt forskjellig, men det blir sagt 500-1000 kr ekstra pr år pr datamaskin.

 

Og tipset om å støvsuge datamaskinen for støv, må du absolutt ikke høre på. Er det noe som kan kverke en datamaskin, så er det statisk elektrisitet fra en støvsuger. Problemet dukker ikke nødvendigvis opp med en gang, men kanskje etter 3 måneder. Datamaskiner, skjermer osv skal kun blåses rene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Å støvsuge forsiktig i bunnen av datamaskinen (og rundt vifter) skader ikke, og det er der det meste av støvet samler seg. Støv som ligger på kretskort o.l. er det derimot best å blåse bort.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ellers trur eg grunnen til at dei ikkje vil at du skal la pc-en stå på heile tida er at dei synast du skal bruke meir tid på andre ting enn å sitte på data. :)

Nå er dette en server, og som skal brukes til lagring av musikk og film og annet. Jeg skal ikke sitte ved denne PCen, det har jeg en annen PC til. Som ikke skal være på hele tiden.

 

Du er i dine foreldre sitt hus, og de setter reglene. Dersom de ser på det som en unødvendig risiko, føyer du deg etter dette. Den dagen du har egen leilighet kan du gjøre akkurat som du vil.

Nå skal denne PCen være en server, og brukes til lagring av musikk og film og annet. Og jeg har heller lyst å ha denne PCen på hele tiden, som ikke brukes til noe annet, enn å la foreldrene bruke flere tusen på en NAS-dings, som skal gjøre samme nytten. Altså å bruke penger på noe de ikke trenger å bruke penger på.

 

 

Ja, jeg har skrevet det 2 ganger i en post. For det er flere som ikke har sett de tidligere postene som at dette skal være en server som skal brukes til lagring av blant annet film og musikk. Og som trenger å være tilgjengelig hele tiden.

Lenke til kommentar

Put PC'en din i en plexi boks som har lufttilgang med røk/varmevarsler i og hvis den utløses så stenges strømmen til PC'en og plexiboken blir 100% tett altså ingen luft eller tilgang til andre ting noe som gjør at brannen slukker hvis det ble startet en..

 

Dette burde holde som sikkerhet mot brann i det minste ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel arbeidskollega som fikk deler av huset brent ned pga datamaskinen.

Det var en gammel 386 pc, ble brukt mye, i et lite nesten tett rom, vedkommede røykte mye og støvlaget i rommet var rimelig synlig.

Fluer og lukt var en del av rommet, var slik at man rygget hvis man skulle inn der.

Han var og er en ivrig vhs samler og nå dvd samler. Disse smeltet og ble ødelagt selvfølgelig.

Pc´n stod på hele tiden.

Kjenner ikke til resten av episoden, men det var iallefall klart fra tekniske undersøkelser at det startet i datamaskinen.

Så jeg tror nok at det var støv(lodotter) og gammel sigarettaske som var hovedgrunnen til at den tok fyr.

Kan ha vært varme komponenter som utløste brannen i lo-dotter og støv.

 

Ville bare ha med dette, siden det er flere som ikke har hørt om branner som har starter i datamaskiner.

 

Men som er nevnt flere steder, så skal det mye til at en datamaskin tar fyr. Så lenge man vedlikeholder den, med tanke på god ventilasjon og rengjøring.

Lenke til kommentar

Nå er 386 fra før sikkerhetens tid kom. Brannhemmende kabinetter og varmesperrer og kortslutning- og overspenningsbeskyttelse var uhørt. Så blir ok en litt urelevant sammenligning sånn sett. Tok du av vifta på en overclocket 386 så gikk temperaturen raskt opp i mange hundre grader og det begynte å ryke of fælt.

Lenke til kommentar
Nå er 386 fra før sikkerhetens tid kom. Brannhemmende kabinetter og varmesperrer og kortslutning- og overspenningsbeskyttelse var uhørt. Så blir ok en litt urelevant sammenligning sånn sett. Tok du av vifta på en overclocket 386 så gikk temperaturen raskt opp i mange hundre grader og det begynte å ryke of fælt.

 

Ok, ja da skjønner jeg at de var mere utsatt en dagens maskiner.

Men datamaskin er datamaskin, og den brant. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...