Gå til innhold

Tips til Kjøp av SSD disk, til gaming og vista 64bit.


Hmk92

Anbefalte innlegg

Hadde nå tenkt å kjøpe meg en SSD disk, så lurer da på hvem som er å anbefale nå som jeg ikke har vært borti noen SSD disker selv før. Har lest litt i den SSD Topicen litt nedenfor.

 

Er det noe spesielt som er bra til f.eks gaming? Siden jeg driver en god del med det. Også skal jeg også ha 64bit vista innpå :)

 

Så , bare kom med forslag dere mener er bra.

 

Takk for alle forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer det samme selv, akkurat nå låner jeg en maskin med dual raptor 150 GB harddisker, og vil ikke si det er så sykt imponerende. Men ut i fra det jeg har hørt så er SSD sykt rask på å lese og lete etter informasjon, noe som er en viktig del i spilling. Mulig jeg skal kjøpe meg en SSD å teste;)

Lenke til kommentar

@HMK:

Hvis du skal ha windows på kan du glemme OCZ med èn gang. Da må du ha enten Mtron eller Intel.

Hvis du vil være mer spesifik kan du gå for en 32GB Mtron Mobi til windows og programmer, og så ha en ekstra 30-60GB OCZ til spill. OCZ er god på fart og grei på random read, og spill gir ofte ikke så mye random writes, så der funker de bra.

Jeg synes det var fint du leste SSD topicen min før du posted dette spørsmålet, fordi du har da mye større grunnlag for å forstå hva du spør om.

Før jeg kan gi noe mer spesifikt råd enn det over (som blir 4000-6000kr) så må jeg vite hva slags rigg du skal sette det i, hvilke spill det er snakk om og størrelsen på disse, og ikke minst hva budsjettet ditt er. Hvis du skal handle SSD i dag må du regne deg et budsjett på minst 3000kr, hvis ikke er det som regel ikke lønnsomt å gå for det.

 

 

@vesleengelen:

Har du SSD selv som ikke er av core typen? SSD er SÅ verdt pengene, selv om pris pr størrelse er lav.

Når du ser på pris/ytelse så kan du ikke sammenlikne sekvensiell skriving, for det er ikke det du er ute etter med SSD, du vil ha lav accesstime og masse random IOPS.

Jeg har faktisk også nøyaktig den velociraptoren du linker til, og den er helt grei til loading av spill (som er det jeg bruker den til). Den gir en del bedre ytelse enn 1TB caviar disken min, men den får fortsatt bank av SSD'ene mine. Når alt kommer til at så er det lommeboka som bestemmer, og om det lønner seg å gå for SSD kommer ann på hvor mye du sitter på PC, og det er også case spesifikt etter hvor mye random/sekvensiell arbeid det er man driver med.

 

 

@clue: (fra berserk?)

SSD er greit til spilling, det korter ned tiden det tar å laste ting, men sånn som ting er nå vil man tjene på å oppgradere grafikk-kort eller CPU fremfor SSD med mindre man har en rigg til 20.000 hvis det bare er spilling man er ute etter.

Hvis man sitter mer enn 3-4 timer ved PC'n hver dag mener jeg alle, uansett hva slags PC, vil være tjent med å ha windows og programmer på SSD, tross i prisen. Det er så ufattelig deilig å slippe å vente på alt mulig.

Hvis du vil ha en SSD som viser deg det sanne potensialet i SSD, men ikke koster en månedslønn, så sjekk Mtron Mobi. Ca 1200 for 16GB og 1800 for 32GB. Disse er skikkelig kvalitets-SSD med SLC nand, så man opplever ikke frys og hakking som med OCZ sine, og de har nokk random IOPS til å gi tydelig praktisk ytelsesøkning selv over 2 raptorer i raid ved "generell bruk".

 

Hvis dere er interreserte i å finne ut mer om SSD så sjekk denne tråden

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Kjøper du på ebay får du de til en langt lavere pris.

 

Eks: MTRON SSD 3.5" 64GB MSD3000 $439.00

eller en Intel SSD X25-M 80GB $449.99

Til langt lavere priser enn det du betaler i norge.

Du må huske at dollaren ikke er 5 kroner lenger da...

Med frakt og sånt så er det faktisk ikke så mye billigere enn å kjøpe i norge.

1800kr for 32GB er 56kr/gb

den Mtron du henviser til blir ca 3500-4000 etter frakt. 3500/64 = 64kr/gb. Alså dyrere.

Dessuten er det jeg henviser til 3500-serien, alså 2. gen. 3000-serien er 1. gen.

2. gen har bedre transfer rates, er bedre optimalisert med tanke på strøm, og har bedre firmware.

 

Så før dollaren steg igjen hadde det lønnet seg, nå er det ikke så veldig mye vits, hvis man tjener noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...