Gå til innhold

Test: MSI Geforce 9500 GT


Anbefalte innlegg

hva har skjedd med hardware.no? får jo mer ut av å lese komentarene enn "artikkelen" pffft

Enig. HW.no er en kombinasjon av:

- RSS nyhetsleser fra andre (oversatt til Norsk)

- "Guider" (som ikke er guider) - løst hentet fra andre

- enkelte tester som følger en og samme mal - uansett type

- ett par kvalitetssaker i ny og ne (takk og pris)

 

Vil du vite noe om et produkt (annet enn 3DMark etc.) så er det bedre å google om du kan engelsk (nesten bedre uanett). Trist utvikling... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en av de dårligste test-artiklene jeg noensinne har lest!

 

Det er jo ingen kobling mellom overskriften / påstanden om at disse kortene egner seg for HTPC bruk, og artikkelens innhold! Meget, meget lav standard. Hardware.no synker stadig, jeg får inntrykk av at dere bruker ukyndige enthusiast-gutter som digger å få tafse på ny hardware men egentlig ikke aner hvordan man skal skrive artikler med omfang, relevans, presisjon osv.

 

Jeg er ikke noen ekspert på HTPC, men håpet ihvertfall å lese mer om:


- inn- og utganger

- TV-tuner

- evt. FM-tuner

- DVB-T og DVB-S muligheter

- HDMI støtte

- HDCP-kompabilitet og DRM-problematikk

- Kompabilitet med ulik Multimedia-senter programvare, spesielt Windows Media Center, Linux Media Center Edition (LinuxMCE.org), og annen programvare. Støtter disse dette kortet, for eksempel?


Istedet får jeg altså et knippe tester av spill. WTF?!!! ELENDIG!

 

Tips til forfatteren: HTPC står for Home Theatre PC!

Lenke til kommentar

Etter overskriften og innledningen om at videodelen var forbedret, så leste jeg testen litt småspent på hva denne forbedringen var.. men til min store overaskelse (og skuffelse) kom det aldri en eneste bitteliten opplysning om videodelen til dette kortet annet enn at den var "bedre" enn tidligere.

 

Skuffende..

Lenke til kommentar
Nå har jo nVidia sine Hybrid Power hovedkort, de kan gi en egnet løsning for kombinasjonsbruk. Dessverre virker bare Hybrid Power for AMD, men med Phenom II vil det kanskje være et godt spillbart oppsett.

Hybrid Power fungerer også med GeForce 9300/nForce 730i chipset...

 

Så langt jeg har funnet ut på nVidia sine nettsider fungerer bare GeForce Boost på 9300, 9400 og 730i baserte hovedkort, kilde. Brikkesettene for Intel har således Hybrid SLI, men ikke fullstendig implementert ut fra det jeg kan lese.

Lenke til kommentar
Er det verdt det å oppgradere fra 7600 GS til dette kortet?

 

Når det gjelder HD lyden fra Blu-ray, må man ha en forsterker som takler dette også?

 

Det kommer ann på hva du skal bruke det til.

 

Om det er en HTPC så ville jeg valgt ett av ATI sine HD kort, de har hatt bedre støtte for HD formatene på bilde siden de siste 2 generasjonene.

 

Når det gjelder HD lyd så er det nok ett par løsninger. Har man en gammel forsterker, og denne har 5.1/7.1 analoge multikanals inngang, så trenger PCen ett lydkort som har dette, enten med intern hardware dekoding eller ett software program som dekoder.

 

Ønsker man lyden digital så trenger man en nyere forsterker som har HDMI inngang, og minimums støtte for Multikanals PCM over HDMI (HDMI 1.1 eller høyere). Da trenger man at manskinen omdekoder fra Dolby True HD og DTS Master Audio og kan sende dette ut via HDMI. Noe dette kortet ikke kan.

 

Ønsker man det originale signalet til forsterker så må man ha en forsterker fra de to siste generasjonene, og at de er merket med Dolby True HD og DTS Master Audio. Samt at PCen har mulighet for å sende disse signalene. Noe dette kortet ikke kan.

 

På de to siste alternativene kan man løse dette med å kjøpe Asus sitt HDA1.3 eller Auzentech sitt kommende, hvor man kopler HDMI kabelen inn i lydkortet, og en ny HDMI kabel ut fra lydkortet og til forsterker. Disse kortene koster 2500,- om dagen.

Lenke til kommentar
@Anders: Nå er de fleste skikkelige Surround-forsterkere fort 15 - 17 cm høye, så jeg har ikke problem med en 15 - 20 cm boks i tillegg. Bare den ser pen ut.

Ja det er mye store bokser i den bransjen der. Kom meg selv in på 7,9cm med DVD, DAB og forsterker, men kun 2 kanaler. Det holder lenge for meg.

 

En ting er at jeg ikke liker å fylle stua med vifter og metallbokser, men TV-benken har ikke plass til mer enn 7-8 cm til med bokser. Og jeg tror ikke jeg er alene om å mene at HTPC er noe mer enn et midi tower som er lagt ned. Tipper det blir en silverstone LC19 på meg. Skal klare å dytte inn nok hardware til å gjøre det meste minus spilling. Lagring står seff ikke i stua.

 

Alle vil jo ha mindre ting om de kan, men mindre har ulemper, det kan være umulig å få ting like bra, ytelsen kan være lavere, støyen større, prisen høyere. Jeg ønsker også en liten boks, men ikke så mye at jeg ikke heller vil ha en litt større med bedre funksjonalitet og mindre støy. Å sette opp et skikkelig system for surround og lyd koster mye penger og ikke minst plass uansett.

 

Forøvrig, disse skjermkortene som akselerer HD-video, noen som har noe konkret erfaring med det? Det er jo litt forskjell på kvaliteten på dekoderene, hvilke dekodere kan man bruke? Er man tvunget til å bruke feks power-DVD sine, eller er det andre varianter som også kan brukes?

 

AtW

Lenke til kommentar
Finnes vel nyere skermkort som sender lydsignalet over HDMI også? Vet jeg har lest noe om det i anandtech, minst et skjermkort og et chipset skal støtte dette, uten å måtte ha dyre lydkort, som potensielt kan skape forsinkelser også.

 

AtW

Den gamle måten er S/PDIF til HDMI som støtter: 16-bits/48kHz LPCM (2.0) og 5.1 av Dolby Digital (640 kbit/s) / DTS (1500 kbit/s). Enkelte nyere kort støtter multi-kanals LPCM (eks: ATIs RV7X0, nVidias 8200/9300/9400 IGP og Intels G35 IGP), men alle mangler støtte av HDMI 1.3 som hindrer overføring av DTS-HD MA / DD TrueHD.

Lenke til kommentar
Finnes vel nyere skermkort som sender lydsignalet over HDMI også? Vet jeg har lest noe om det i anandtech, minst et skjermkort og et chipset skal støtte dette, uten å måtte ha dyre lydkort, som potensielt kan skape forsinkelser også.

 

AtW

Den gamle måten er S/PDIF til HDMI som støtter: 16-bits/48kHz LPCM (2.0) og 5.1 av Dolby Digital (640 kbit/s) / DTS (1500 kbit/s). Enkelte nyere kort støtter multi-kanals LPCM (eks: ATIs RV7X0, nVidias 8200/9300/9400 IGP og Intels G35 IGP), men alle mangler støtte av HDMI 1.3 som hindrer overføring av DTS-HD MA / DD TrueHD.

 

Men man trenger ikke å overføre DTS-HD/TrueHD, 8-kanals LPCM er jo nok til å få fram lyden uten tap. Dog fordrer det at du dekoder med et program da, så det er kanskje like greit om man ikke er avhengig av det. Og i så måte håper jeg de kommer med noe som fikser dette i 2009.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har dette kortet, og VC-1 blir ikke akselerert av GPU-en.

NVIDIA sier kortet kommer med 3. generasjon av PureVideo, som skal støtte VC-1 bitstream, er dette bare løgn? Eller har NVIDIA planer om å legge ut en driver som fikser (aktiverer) dette?

 

Teste HTPC skjermkort i de diverse spillene :thumbup:

Lenke til kommentar
Om det er en HTPC så ville jeg valgt ett av ATI sine HD kort, de har hatt bedre støtte for HD formatene på bilde siden de siste 2 generasjonene.

Bortkastet såfremt man ikke skal spille spill også. Til vanlig playback av HD-video holder GeForce 9300/9400 integrert på chipsetet i lange baner...

 

Støtter 8-kanaler PCM, samt 1080p.

 

Jeg har dette kortet, og VC-1 blir ikke akselerert av GPU-en

Jo, det gjør det, men ikke alle leddene i VC-1 blir akselerert.

 

Tor det er bare chipsetene (GeForce 8200/8300, samt 9300/9400) av billige produkter som har VP-3

Lenke til kommentar
Om det er en HTPC så ville jeg valgt ett av ATI sine HD kort, de har hatt bedre støtte for HD formatene på bilde siden de siste 2 generasjonene.

Bortkastet såfremt man ikke skal spille spill også. Til vanlig playback av HD-video holder GeForce 9300/9400 integrert på chipsetet i lange baner...

 

Støtter 8-kanaler PCM, samt 1080p.

 

Jeg har dette kortet, og VC-1 blir ikke akselerert av GPU-en

Jo, det gjør det, men ikke alle leddene i VC-1 blir akselerert.

 

Tor det er bare chipsetene (GeForce 8200/8300, samt 9300/9400) av billige produkter som har VP-3

 

Finnes susse chipsettene til intel enda? Om ikke er det jo langt fra bortkastede penger...

 

AtW

Lenke til kommentar

Veldig dårlig artikkel, ingen relevans mellom overskrift og testen. Skal man teste et htpc skjermkort så må man teste det på htpc ting. 3dmark og spillytelsen kunne vært kjapt nevnt i en graf eller lignende på slutten. Skal man ha et bra htpc skjermkort ville jeg heller sett på 4350 eller 4550 fra Ati. Har selv Asus 4350 og det er passivt kjølt, har vga, dvi og hdmi port. I tillegg avlaster det cpu voldsomt på 720p og 1080p med knallskarpe bilder. Ati 4350

Lenke til kommentar
Er det verdt det å oppgradere fra 7600 GS til dette kortet?

 

Når det gjelder HD lyden fra Blu-ray, må man ha en forsterker som takler dette også?

 

Ta en titt på ATI Radeon HD 4670 i stedet, 50% mer minnebåndbredde, 10 ganger fler shadere... hdmi lyd støtte osv.. samme pris omtrent. Mye mer for penga imo.

 

Oppgraderte selv fra GF7600GT til HD4670 og angrer ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...