Gå til innhold

Amerikansk nazi-par ga ungen navnet 'Adolf Hitler'


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jepp, hakke en eneste anelse hva eller hvem det er
Aryan Nations (AN) is a white nationalist neo-Nazi organization founded in the 1970s by Richard Girnt Butler as an arm of the Christian Identity group Church of Jesus Christ-Christian. As of December 2007 there were two main factions that claimed descent from Butler's group. Aryan Nations has been called a "terrorist threat" by the FBI, and the RAND Corporation has called it the "first truly nationwide terrorist network".

Hvis du kan engelsk vil du nå skjønne hva Aryan Nation er. De har (som andre har påpekt) ingenting med tysk krigs kultur og gjøre, det er en ny-nazistisk gruppering med voldelige tendenser.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Hvorvidt foreldrene i denne saken er nazister eller ikke skal jeg ikke ha sagt noe om. Det vet vi ikke nok til å uttale oss om. Det er dog irrellevant at de lar barna invitere fargede i bursdagsselskaper. Selv medlemmer av KKK hadde fargede barnepiker, og det var fargede utøvere under OL i Berlin i '36.

 

Men jeg vil si det samme i denne saken som i andre slike saker: Vi har som kollektiv godt av en konsensus om hva som er absolutt ondskap, og det er OK at det finnes noen symboler på dette. Det er ingen som helst grunn til å skulle renvaske navnet Adolf Hitler, men mindre man samtidig ønsker å renvaske nazismen. Ja, det er hva folk gjør et navn til som gjør det farlig, i dette tilfellet hva Hitler selv gjorde det til. Det kan ikke et amerikansk par forandre på, hvor mye de enn vil.

 

Om det ville bli like mye bråk av at noen kalte sitt barn Joseph Stalin er irrellevant. Det ene frikjenner ikke det andre. For oss som mener stalinismen var like ille som nazismen er det utenkelig å gi våre barn noen av navnene, men dette er ikke en konkurranse. At en del mennesker av ideologiske årsaker frikjenner kommunismen er ikke noe argument for å la andre gjøre det samme med nazismen. To gale gjør ikke en rett.

 

Det er også meningsløst å skulle renvaske hakekorset, med mindre man selv tilhører en kultur som har historisk hevd på dette symboler i annen betydning. Hakekorset symboliserer nazismen, fordi deres bruk av symbolet var så kraftig at symbolikken ikke lar seg viske ut. Det slutter ikke å gjøre det før vi eventuelt ikke lenger forbinder nazisme med ondskap. Hverken Falun Gong eller andre grupper kan endre på det. At folk idag forsvarer annen bruk av hakekorset skyldes enkelt og greit at en del folk synes det er på tide å "legge krigens lidelser bak oss".

 

Jeg er uenig. Det er nettopp folks trang til å legge ting bak seg som gjør at nye generasjoner kan gjenta ondskapen. Egentlig skulle man tro at et halvt århundre ikke var nok til å glemme den absolutte ondskap. Desverre trengs det erfaringsmessig bare en generasjon (30 år) før man forstår og endog sympatiserer med ondskapen. Og kaller barna sine Adolf Hitler fordi det er et ærefullt navn...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Han mener at du tok feil når du sa at navnet Aryan Nation "hadde en nøytral betydning uten noen sammenheng". Ikke for en amerikaner. Aryan Nation er en beryktet nynazistisk gruppe. Det er ingen amerikanere over puberteten som kan påberope seg å ikke vite hva det er for noe. Det er ikke et navn man tar ut av løse luften, like lite som Adolf Hitler.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Han mener at du tok feil når du sa at navnet Aryan Nation "hadde en nøytral betydning uten noen sammenheng". Ikke for en amerikaner. Aryan Nation er en beryktet nynazistisk gruppe. Det er ingen amerikanere over puberteten som kan påberope seg å ikke vite hva det er for noe. Det er ikke et navn man tar ut av løse luften, like lite som Adolf Hitler.

 

Geir :)

 

takk, endelig noen som klarer å forklare noe.

for en amreikaner så har vell dette navnet en negativ ladet formening, men for meg som egentlig ikke bryr meg om slik en annen betydning

Lenke til kommentar
så sant så sant, her i norge hadde vel færre brydd seg enn i Usa og andre land.

synes egentlig synd på Campbell, men navn eller ikke. han er den han er selv om navnet hans ofte blir missforstått

Hvordan mener du navnet blir "misforstått"?

 

Geir :)

 

tror nok at de fleste med en gang tenker på nazi Hitler og at denne familien vil hedre denne martyren, men som tidligere nevnt så vil jeg ikke med engang tenke slik.

jaja denne gutten har et navn som alle andre, så jeg bryr meg ikke hva noen heter

 

Alinoe;

 

jeg bryr meg ikke hva noen heter, et navn er et navn uansett hva du heter, det er flere i verden som har samme navn som medlemmer i terrororganisasjoner, gjør det dem til terrorister?

Lenke til kommentar
tror nok at de fleste med en gang tenker på nazi Hitler og at denne familien vil hedre denne martyren, men som tidligere nevnt så vil jeg ikke med engang tenke slik.

jaja denne gutten har et navn som alle andre, så jeg bryr meg ikke hva noen heter

Mener du at Hitler var en martyr? Eller tenkte du på et annet fremmedord?

 

Jeg bryr meg heller ikke om hva folk heter, når den diskusjonen dukker opp i selskaper ("Å nei, det er et grusomt navn!", eller "Den ungen ser ikke ut som noen XYZ, det navnet passer ikke i det hele tatt.") Og hadde mine barn hatt en kamerat som het Adolf Hitler Larsen så hadde jeg ikke brukt det mot ham. Men jeg hadde som folk flest lurt på hvilket forbudt medikament foreldrene gikk på når de valgte navnet...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Alinoe;

 

jeg bryr meg ikke hva noen heter, et navn er et navn uansett hva du heter.

 

Et navn sier nok ikke så mye om personen som har navnet, og det er vi enig i. Dessverre er det ikke det vi diskuterer her, du har bommet på blinken helt. Navnet til barnet sier mye om vedkommende som valgte å gi barnet det navnet.

Lenke til kommentar

Ungen heter Adolf Hitler Campbell og vokser opp i et hus fullt av Nazi-symboler.

Denne ungen vil se opp til faren sin (som har åpenbare ny-nazistiske holdninger).

I tillegg heter søsteren Aryan Nation. Denne ungen vil sannsynligvis ende opp i en ny-nazistisk gruppe for å forsvare seg selv og føle at han "hører til". At dette ikke er totalt åpenbart hos enkelte forumbrukere er for meg en gåte.

 

Selv navnet Adolf er negativt lada... Det heter assosiasjoner. Du kobler to ting sammen etter gjentatte erfaringer.

 

Uansett så er det feil å oppkalle ungen sin etter en kjent tyrann.

 

Samme som at det er feil å døpe ungen sin rett etter at ungen er født.

Personen har rett til å bestemme selv.

Det er min mening.

 

De fleste mennesker veit innerst inne hva som er rett og hva som er galt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...