Gå til innhold

Vise dømte kriminelle på nettside...?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

For en tid siden ble det diskutert her om man burde ha en nettside som viste dømte kriminelle.

Noen svensker har nylig opprettet en slik side (kriminella brottslingar):

 

http://www.kriminellt.com

 

som, kanskje ikke uventet, ble hacket.

Den er forhåpentligvis oppe igjen snart.

 

Andre sider har lignende offentliggjøringer:

 

http://www.spamhaus.org/statistics/spammers.lasso

 

http://susning.nu/Svenska_brott_och_brottslingar

 

http://imittsverige.blogspot.com/2008/10/n...ottslingar.html

 

Slike lister er også mulige å laste ned for den som ønsker.

 

Er det ikke greit med en slik liste hvor man kan sjekke hvem som har gjort hva, og la f.eks en arbeidsgiver, utleier, nabo, kjæreste osv kunne sjekke slike lister?

Vi legger jo ut skattelister og lignende, så hvorfor ikke?

 

Bør vi få en lignende norsk side?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For en tid siden ble det diskutert her om man burde ha en nettside som viste dømte kriminelle.

Noen svensker har nylig opprettet en slik side (kriminella brottslingar):

 

http://www.kriminellt.com

 

som, kanskje ikke uventet, ble hacket.

Den er forhåpentligvis oppe igjen snart.

 

Andre sider har lignende offentliggjøringer:

 

http://www.spamhaus.org/statistics/spammers.lasso

 

http://susning.nu/Svenska_brott_och_brottslingar

 

http://imittsverige.blogspot.com/2008/10/n...ottslingar.html

 

Slike lister er også mulige å laste ned for den som ønsker.

 

Er det ikke greit med en slik liste hvor man kan sjekke hvem som har gjort hva, og la f.eks en arbeidsgiver, utleier, nabo, kjæreste osv kunne sjekke slike lister?

Vi legger jo ut skattelister og lignende, så hvorfor ikke?

 

Bør vi få en lignende norsk side?

 

Nei, hvorfor skulle vi det?

 

For å fryse ut og støte fra oss mennesker som er dømt for lovbrudd, slik at de blir enda mer isolerte og utstøtte, slik at de kanskje ikke klarer å resosialisere seg til å bli gode, lovlydige borgere igjen?

 

Korttenkt, foraktfullt forslag.

Lenke til kommentar

Man må ikke bare tenke på de som har gjort forbrytelsen her-

Hva med familien til gjerningsmannen, hvordan ville du likt det hvis alle i hele verden viste at faren din hadde voldtatt og drept nabojenta. Selv om det nok kommer ut i vennekretsen og lokalmiljøet, så er det noe annet hvis det blir opprettet en side hvor faren din ligger...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En slik side kan vel også medvirke til at man tenker seg om en gang til før man gjør ting som gjør at man havner der.

Ett offer for en voldshandling kan få en livstidsdom i form av skader, hvorfor skal gjerningsmannen kunne leve lykkelig videre som om ingenting har hendt?

Burde for eksempel en barnehage kunne sjekket en side om mannen de skal ansette har vært dømt for overgrep?

Man må ikke kun synes synd på de kriminelle, det er tross alt offre i sakene også...og hvem tenker på dem?

Hvem er det som skal ha livstidsdom her, offeret eller gjerningsmannen?

Jeg støtter ihvertfall opprettelsen av en slik side 200%.

Lenke til kommentar
En slik side kan vel også medvirke til at man tenker seg om en gang til før man gjør ting som gjør at man havner der.

 

Neppe. Denne typen kriminalitet er ofte irrasjonell og handler om følelser og dype, eksistensielle behov (sex). Andre ting skjer ofte i rus (vold, drap). Det er da ikke blitt noe mindre kriminalitet i USA til tross for sex offender register?

 

Den amerikanske forfatteren Eric S. Janus har skrevet om dette i boken Failure to protect.

 

Ett offer for en voldshandling kan få en livstidsdom i form av skader, hvorfor skal gjerningsmannen kunne leve lykkelig videre som om ingenting har hendt?

 

Mener du at to ødelagte liv er bedre enn ett? Verden er ikke rettferdig, det må du snart bare innse. Jeg er imot den hevntanken du legger til grunn. Når staten synker ned på gjerningspersonens nivå og begår et tilsvarende overgrep tilbake, er ikke det et ganske galt signal? Vold avler vold avler vold avler vold.

 

Burde for eksempel en barnehage kunne sjekket en side om mannen de skal ansette har vært dømt for overgrep?

 

Nei, hvorfor det? Nå er det jo slik at overgrepsdømte ikke kan jobbe i barnehage. Men hvorfor skal det være slik? At man er dømt for overgrep, betyr jo ikke at man er en notorisk overgriper som er farlig for barnehagebarn, spesielt ikke om man som 25-åring ikke gjorde noe verre enn å ha gjensidig frivillig sex med sin 15-årige kjæreste.

 

Dette systemet du legger opp til baserer seg på frykt, fordømmelse, panikk og en uhyrlig generalisering som gjør det vanskelig for de dømte å komme tilbake til samfunnet. I stedet må de leve utstøtte, bortgjemt og i stadig større skam. Da øker farene for at de faller tilbake til gamle synder.

 

Man må ikke kun synes synd på de kriminelle, det er tross alt offre i sakene også...og hvem tenker på dem?

Hvem er det som skal ha livstidsdom her, offeret eller gjerningsmannen?

Jeg støtter ihvertfall opprettelsen av en slik side 200%.

 

Det er fullt mulig å ha empati for begge parter. En person som begår et alvorlig overgrep er også et offer. Offer for sine uhyrlige og avskyelige handlinger, som ødelegger også hans eget liv.

 

Jeg er stolt av å bo i et land som tradisjonelt har vernet om empatien, humanismen, tilgivelsen, godheten og innsikten. Jeg ønsker et samfunn som fortsetter å dyrke det gode, ikke det onde og vonde, slik du er villig til.

Lenke til kommentar
Hva et menneske tjener i penger hvert år , å hva et menneske har gjort av kriminelle handlinger et helt liv er vel ikke det samme?

 

Synes de værste kriminelle godt kan bli lagt ut . Men da skal de være dømt for det også

 

Som :

 

Pedofile

 

De som voldtar

 

De som dreper

 

Nei, det er egentlig to vesentlig forskjellige ting. Hva du har i inntekt er ikke noe som gjør at andre fryser deg ut på lik linje med din eventuelle fortid.

Nå lever vi i en sosialitisik stat som tar vare på menneskene sine, en kan ikke ta selektivt velge ut de 20 000 ca som gjør noe dumt (og ikke en gang vri dette til noe, jeg vet noen er veldig flink til det) og som gjør opp med samfunnet via straff.

Når da staten er lagt opp på dette planet betyr det også at en ikke ser lange fengselsestraffer, ettersom dette er et hinder for å sosialisere igjen.

En slik liste vil fungere mot sin hensikt, og skape et vakum der personer som for 10 år siden, for 1 år siden eller 20 år siden gjorde noe dumt, diskrimineres på bakgrunn av dette, noe som igjen vil stride med menneskrettighetene (og ja, diskriminering vil kunne tolkes vid, det er det som er en fordel når en leser det aktuelle avsnittet), i tillegg til at det vil bryte og undergrave rettstatens autoritet.

Det later til at enkelte her tror at når en har gjort noe dumt så kan en ikke forandres og skal stigamtiseres for resten av livet.

Det en i realiteten gjør da er å skape mer ødelagte skjebner, selektivt velge ut de staten skal være der for, skape mer flukt blant enkelte personer fordi når listen publiseres, så kan naboen finne ut av at personen er dømt. Dog vil de ikke kunne forstå sakskomplekset (Og nei; skulle jeg tatt utgangspunktet i et vanlig menneske, så ville jeg ikke tro det forstod distenksjonen mellom affeksjon,pyskose og planlagt drap eller handling).

 

Så alt munner tilslutt ut i; hva er hensikten, hvorfor skal en undergrave et samfunn som går for å ha særdeles lite alvorlig kriminalitet i forhold til andre land som feks bruker slike lister, og hvor gjentakelsesfaren for individene er så marginal, at et slikt hysteri som en slik liste ville skape egentlig bare rammer felleskapet igjen.

 

Som en siste digresjon: om den listen da blir gjort offentlig, og en mulig arbeidsgiver sjekker denne og finner at en tidligere er straffedømt, og dermed kaster søknaden til personen, selv om stillingen ikke har noe med forbrytelsen?

Da er det du og jeg som betaler regningen, for vi må betale arbeidsledighetstrygd, og tilslutt mulig uføretrygd til en person som kunne bidratt igjen, og nå snakker vi rundt 20 000 navn som årlig kan bli publisert, samt eventuelle ekstra selvmord i tillegg til de 500 + (mørketall = +) som allerede er der, og de kostandene det medfører, og du mener enda dette er det samme som å se nettolønnen til en person?

 

 

En slik side kan vel også medvirke til at man tenker seg om en gang til før man gjør ting som gjør at man havner der.

Ett offer for en voldshandling kan få en livstidsdom i form av skader, hvorfor skal gjerningsmannen kunne leve lykkelig videre som om ingenting har hendt?

Burde for eksempel en barnehage kunne sjekket en side om mannen de skal ansette har vært dømt for overgrep?

Man må ikke kun synes synd på de kriminelle, det er tross alt offre i sakene også...og hvem tenker på dem?

Hvem er det som skal ha livstidsdom her, offeret eller gjerningsmannen?

Jeg støtter ihvertfall opprettelsen av en slik side 200%.

 

Det er egentlig vås, og jeg tror du vet det. Uansett skal jeg svare deg.

 

Som regel vil et voldsoffer kunne få hjelp, voldsoffer erstatning fra staten, og individet skyldig vil få straff. Dog som nevnt ovenfor så blir personen ikke sittende livet ut, dette fordi en har en sosialistisk stat, hvor troen på å inkludere mennesker later enda til å holde.

Nå, misforstå meg gjerne, jeg sier ikke at å skade noen er ok, men du later til å hoppe glatt over virkningen av fengsel og frihetsberøvelse, dog vil en forståelse av dette innebære en opplevelse av det, og siden majoriteten av oss neppe har opplevd det, så kan vi synse så mye vi vil om dette.

 

Når det gjelder barnehage delen; vi HAR krav om vandelsattest, denne lager politiet, de tar MED slike dommer uansett hvor gamle, og denne SKAL være lagt frem før ansettelse, så argumentet ditt faller i fisk ganske fort der.

 

Vi tenker på offrene, de får hjelp, de får erstatning, og i mange saker sitter gjerningsmann med regress i sakene også.

Men du kan ikke elegant hevde at vi utelukkende skal se på ofrene, og glemme del 2 av saken, som er gjerningsmannen.

Det er en grunn til at en har rettssaker, hvor begge parter er presentert ved høyt utdannede mennesker med erfaring, det er for å sikre parter rettferdig behandling, og nei, lange fengselsstraffer hjelper ikke, det er tross alt en grunn til at vi ikke praktiserer det og likevel har særdeles lav alvorlig kriminalitet. (MERK; alvorlig)

 

Når da også handlinger ofte skjer i affeksjon, situasjonen en er i m.m. så er ikke slike ting medvirkende på noe måte, men vil heller bidra til å ødelegge individet langt mer enn handlingen gjorde, og påføre samfunnet vesentlige kostnader. Samt at en slik side ville undergrave det samfunnet vi prøver å fremstå at vi er.

 

Om dette er kriminelle som har sonet straffen sin ferdig så trenger dem ikke henges ut.

 

Hvilken straff? Dette er Norge. Vi straffer ikke, vi blåser på au-au'en og gir en lollipop til både offer og overgriper.

 

Det sies at å sitte bak et pensodym gjør at alle mentale hindre for å slenge usakligheter forsvinner, disse trådene gjenspeiler dette alt for ofte.

Du har vært innom flere diskusjoner av denne sorten, og du later ikke til å lære. Det du egentlig skriver er vissvass fra ende til annen, og slik jeg forstår deg basert på en mening som er sær subjektiv og lite realistisk.

 

 

Som ps:

–Hans arbeid har gitt oss en generasjon med overforsiktige og livredde barn som ser på alle fremmede voksne som en trussel, og det har gjort foreldre ekstremt paranoide når det gjelder barnas sikkerhet, hevder kriminologen Richard Moran ifølge avisen Washington Post.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2829974.ece

 

Det var en sak, tenk hva en side gjør med befolkningen. Skulle en drive terror så finnes det ikke noe bedre. "Velkommen til Norge; vi stoler ikke på noen, og gjør du noe galt kan du flykte fra landet, for vi henger deg ut etterpå slik at du isoleres helt" (Men vi er en sosialistisk stat) noen som ser ironien i det enkelte vil at vi skal begynne med, kontra hva vi prøver å glorifisere oss som?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Agenda og agenda....

Jeg hadde samme diskusjon for en stund siden, prøvde å søke etter den for å fortsette etter at noen faktisk hadde gjort det i Sverige.

Hadde faktisk forventet at noen ville gjøre det, sverige slo oss denne gangen :-;

Jeg ser i og for seg fordeler og ulemper med en slik nettside.

Men fordelene, slik jeg ser det, er tusen ganger mer verdt enn ulempene.

Ja, man vil stigmatisere den kriminelle og den vil muligens ha større vansker med å etablere seg og skaffe jobb.

Samtidig er det barn og unge som får livet ødelagt uten at de hadde noe valg, folk havner i rullestol for livet, mødre og barn mister mann og far osv osv.

Så lenge ofrene ufrivillig får livstidsdom, så bør også gjerningsperson få det.

Er så to "ofre" bedre enn ett? Ja, definitivt så lenge gjerningspersonen er blandt de to.

en gjerningsperson er normalt ikke i fengsel så lenge, om personen i det hele tatt havner i fensel.

Da blir det groteskt når offeret sitter lenket til rullestol og har traumer for resten av livet.

Gjerningspersonen deler jo ut livstidsstraffer til ofrene, hvorfor skal da ikke ofrene kunne gjøre det samme tilbake?

Så er jo spørsmålet når det er mange arbeidsledige å velge mellom, bør ma da ikke ha rett til å velge vekk kriminelle?

For meg er dette en selvfølge.

Har man fucket det til for seg selv ja så har man det og da får det jammen meg gå som det bør!!!

Lenke til kommentar
Hvis det å henge ut kriminelle, ta mer hensyn til offeret enn gjerningsperson, og være for strengere straffer betyr at jeg er ond så er jeg stolt av å være ond!

 

Dersom denne praksisen bidrar til å forhindre at overgrepsdømte blir restituert og kommer seg tilbake i samfunnet, og i stedet søker tilbake til gamle synder, så vil du med din holdning være medskyldig i nye overgrep.

 

Hvis du klarer å resonnere såpass langt.

Lenke til kommentar

Slik gapestokkmentalitet hadde jeg håpet hørte steinalderen til. Det man egentlig spør om her er om vi skal legge ned rettssikkerheten og bygge rettssystemet på å dømme alle til en livstidsstraff. Det er ikke noe sivilisert eller gjennomtenkt med en slik ordning.

 

Det er trist om Internett blir brukt til å forandre samfunnet til et slikt nivå. Ikke noe nytt at man prøver å bruke kriminelle som springbrett til å gjøre samfunnet enda mer overvåkingspreget og mer som en politistat.

 

I tillegg er jo dette en bjørnetjeneste. Det vil øke risikoen for at jeg blir slått ned og ranet. Når den kriminelle kommer ut av fengsel og har sonet sin dom, men ikke får noen jobb fordi en slik middelalderordning med gapestokk på Internett forhindrer vedkommende i å få jobb og dermed igjen tyr til kriminalitet så kan de svenskene kanskje forstå at de gjør vondt verre. I tillegg til å selge samfunnets prinsipper på billigsalg. Nei takk sier nå jeg :)

Lenke til kommentar
Agenda og agenda....

Jeg hadde samme diskusjon for en stund siden, prøvde å søke etter den for å fortsette etter at noen faktisk hadde gjort det i Sverige.

Hadde faktisk forventet at noen ville gjøre det, sverige slo oss denne gangen :-;

Jeg ser i og for seg fordeler og ulemper med en slik nettside.

Men fordelene, slik jeg ser det, er tusen ganger mer verdt enn ulempene.

Ja, man vil stigmatisere den kriminelle og den vil muligens ha større vansker med å etablere seg og skaffe jobb.

Samtidig er det barn og unge som får livet ødelagt uten at de hadde noe valg, folk havner i rullestol for livet, mødre og barn mister mann og far osv osv.

Så lenge ofrene ufrivillig får livstidsdom, så bør også gjerningsperson få det.

Er så to "ofre" bedre enn ett? Ja, definitivt så lenge gjerningspersonen er blandt de to.

en gjerningsperson er normalt ikke i fengsel så lenge, om personen i det hele tatt havner i fensel.

Da blir det groteskt når offeret sitter lenket til rullestol og har traumer for resten av livet.

Gjerningspersonen deler jo ut livstidsstraffer til ofrene, hvorfor skal da ikke ofrene kunne gjøre det samme tilbake?

Så er jo spørsmålet når det er mange arbeidsledige å velge mellom, bør ma da ikke ha rett til å velge vekk kriminelle?

For meg er dette en selvfølge.

Har man fucket det til for seg selv ja så har man det og da får det jammen meg gå som det bør!!!

 

Det er ikke noe valg når det gjelder arbeidsledige, DU får regningen om de ikke får jobb, det er DINE skattepenger som skal betale for gapestokken sine konsekvenser. Du er ikke villig å vise noe omtanke for dem, men dine skattepenger går til dem, enten du liker det eller ikke. Det er så enkelt, og det er bare det økonomiske aspektet ved det.

Så er det det samfunnsmessige aspektene ved det; vi er en sosialistisk stat, det hopper du glatt over, og med dine tanker selger du hva Norge har bygget opp siden vi fikk suverinitet på billigsalg, lykke til.

Videre impliserer du at alle kriminelle gir et offer som for alltid skal leve med smerten, en påstand du ikke kan eller hittil har ført belegg for?

 

Hvordan kan du hevde at økonomisk kriminalitet, ran, voldtekt, overgrep, svindel, råkjøring osv medfører livstidsdom for ALLE som omfattes av den?

Du setter dette så på spissen, og hevder at gjerningspersonen deler ut livstidsdommer til alle, dette igjen impliserer en handling som ikke er representativ i SSB sine statestikker eller i media, og jeg ville gå så langt som å kalle vås.

 

Hvorfor hevder du ting du ikke fører bevis for? Men fortsetter å legge ut svada som du ikke har belegg for?

Kan du bevise at de handlingene du fordømmer utenom drap medfører livstidsdom for alle og en hver som rammes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...