Gå til innhold

Hvordan kan jeg ta bedre bilder i mørket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men, hvordan endrer man hvitbalansen? Det blir sagt en del ganger her at det er lurt men ingen sier hvordan.

På kameraet har du en knapp som det står WB på, trykk på den og se hva som skjer og så kan du lese litt i manualen. Her kan du velge, solskinn, skygge, overskya, og ulike former for kunstlys i tilleg til at du trolig kan sette fargetemperaturen direkte.

 

Om du skyter RAW, så endrer du det i softwaren som du bruker når du behandler bildene. Det varierer sikkert litt avhengig av hvilken software du har. Selv bruker jeg UFRAW, det gjør sikkert ikke du, men mindre du bruker Linux. Men uansett hvilken software du har så regner jeg med at WB er en grei ting å se etter. Innstilling er mye det samme som på kameraet, men du har trolig en del andre muligheter til justering i tillegg.

Lenke til kommentar
Noe av det beste med RAW er at du kan sette hvitbalansen din til tungsten så du får fram mer "naturlige" nattfarger.

 

 

Siden du er rimelig fersk så poster jeg ett før og etter bilde som jeg selv tok som fersk.

post-36746-1231126576_thumb.jpgpost-36746-1231126591_thumb.jpg

Det gule er før bildet, og det med klare farger er etter tungsten hvitbalansen.

 

Hey, er det mulig å oppnå lignende restultater i ps uten å ha rawfilen?

Mulig det er vanskelig å forklare, men hvordan? Feks det bildet med bilen i bakgrunn, jeg har tonnevis med bilder med lignende (urealistisk) gulfarge, er det mulig å endre det i ps, og hva gjør du for å oppnå tilfredstillende resultater?

Jeg skjønner det er individuelt for hvert bilde, og for ønsket effekt, men hva vil du/dere gjort (nøyaktig), med det første bildet som utgangspunkt?

 

Håper på lærerike svar =)

 

Hilsen, Stian

Lenke til kommentar
Takk for svar. Er klar over justering på kameraet, men ikke hvordan man kan gjøre det i etterbehandlingen. Bruker Photoshop CS3.

Da kan du vel justere hvitbalansen i raw-behandlingen,hvis jeg ikke husker feil,har ikke PS om dagen. :innocent: Er sikkert noen her som kan forklare deg det.Dere får unnskylde meg hvis jeg tar feil,men rettet da opp 120 bilder som var tatt med feil hvitbalanse engang. :whistle:

Endret av Rodswinger
Lenke til kommentar

Det er nok mulig å forandre hvitbalanse uten rawfila, men rawfila er det beste utgangspunktet.

 

Det beste du kan gjøre er når du går ute i mørket å tar bilder, studer hvordan lyset ser ut, prøv å memoriser, og legg merke til at lysene faktisk mister noe av fargen sin om du er lenge nok i det. Ta på deg et par fargede briller, og hjernen kompenserer for å få "riktig" hvitbalanse som gjør at fargene på glasset "forsvinner". Hjerner er en merkelig sak.

 

1. Ser på det jeg skal ta bilde av

2. Memoriserer

3. Tar bilde

4. Går hjem og justerer hvitbalanse

5. Velge kjølig, varmt eller realistisk

6. Bildet er ferdig

 

Noen bilder kan være litt vanskeligere enn andre, og valget er ditt. Noen ganger må de bli litt ekstre varmt for å faktisk bli realistisk selv om andre farger blir slukt, mens andre er det kanskje bedre med kaldt for å fremheve f.eks kulde etc.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

et par ting jeg lurer på etter å ha lest denne tråden. For å være helt sikker, hvis jeg tar bilder i RAW-format, så kan jeg dermed redigere feks hvitbalansen manuelt i programvare à la Photoshop?

 

Et spørsmål til Tor Arne Bjørn sitt innlegg (med natt-bilde) litt lenger oppe i denne tråden; hva menes med flere eksponeringer oppå hverandre? Jeg forstår at du bruker lang lukkertid for å få mye lys inn og liten blenderåpning (høyt tall) for å få høy dybdeskarphet, men usikker på hva flere eksponeringer oppå hverandre betyr.

 

Spennende å leke seg med de mange innstillingene. Jeg har nettopp begynt er prøver å forstå ISO, blender og lukker og hvordan disse fungerer mot hverandre i praksis...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg var ute en kveld og skulle ta bilder og prøve meg ut med mitt Canon 450. Som dere skjønner av tidligere innlegg i denne tråden at jeg er veldig nybegynner. Uansett spennende å "leke" seg litt med blender/iso/lukker for å få best mulig bilder i mørket.

 

Motivet jeg skulle ta bilder av er Piccadilly Circus med den kjente siden med reklamer. Jeg ønsket vel egentlig å ta et bilde à la det som jeg har lagt ved her (fant det på internett). Det som er bra det vedlagte bildet er at det brukes åpenbart såpass lang lukkertid at man før den rødlige effekten fra biler som kjører forbi (lysene på dem). Samtidig klarer er himmelen relativ mørk og ikke minst, reklameplakatene kommer fram slik de er i virkeligheten.

 

Jeg fant ut at dette var veldig vanskelig å få til i praksis. Bare det å få tatt bilde av reklameplatekatene skikkelig var vanskelig. Siden disse er i konstant endring (vet ikke hvor mange "bilder i sekundet de har") så gikk det best med kort lukkertid (ellers ble alt en veldig lys smørje). Bruker man kort lukkertid får man ihvertfall ikke til den effekten med bilene.

 

Noen tips til hvordan slike nightshots best skal kunne taes (mtp på mine problemer som nevnt ovenfor)?

post-3723-1248186267.jpg

Lenke til kommentar
Jeg fant ut at dette var veldig vanskelig å få til i praksis. Bare det å få tatt bilde av reklameplatekatene skikkelig var vanskelig. Siden disse er i konstant endring (vet ikke hvor mange "bilder i sekundet de har") så gikk det best med kort lukkertid (ellers ble alt en veldig lys smørje). Bruker man kort lukkertid får man ihvertfall ikke til den effekten med bilene.
I så fall er det vel en sjanse for at billysene er fra en annen eksponering.
Lenke til kommentar

En ting som ikke er nevnt her:

Denne typen bilder blir enda bedre hvis de tas før det blir helt mørkt.

 

Hvis man ikke har stativ med, så går det bra å finne et passende underlag å legge kameraet på og bruke f.eks. 2 sekunders selvutløser. Her kan man også være kreativ og bruke ting man måtte ha med seg for å forbedre underlaget.

Lenke til kommentar
Jeg fant ut at dette var veldig vanskelig å få til i praksis. Bare det å få tatt bilde av reklameplatekatene skikkelig var vanskelig. Siden disse er i konstant endring (vet ikke hvor mange "bilder i sekundet de har") så gikk det best med kort lukkertid (ellers ble alt en veldig lys smørje). Bruker man kort lukkertid får man ihvertfall ikke til den effekten med bilene.
I så fall er det vel en sjanse for at billysene er fra en annen eksponering.

Enig i at det er stor sjangse for at dette er flere eksponeringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...