Gå til innhold

missfornaeyd med fargene paa print!


Anbefalte innlegg

hei

 

 

jeg har merket at etter at jeg har printa noen av landskaps bildene mine, saa blir fargene litt for sterke!? Finner dette litt "merkerlig" siden bildene har akkurat passe farge metning paa pc skjermen!? Syntes ogsaa at bildene ser litt under eksponerte ut etter at jeg har printa dem!

 

Saa hva kan vaere aarsaken til dette, kan det ha noe med at printern er litt for daarlig, eller er dette funksjoner man kan stille paa?

 

Jeg printet ut bildene paa en hp deskjet 1280 printer!!

 

Er vell ogsaa kanskje verdt aa nevne at bildene ble printet ut paa normalt a4 papir, altsaa ikke photo papir, mulig det spiller litt inn!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange mulige årsaker:

1) PC-skjerm er ikke kalibrert.

2) Printer satt opp til feil farverom i forhold til bildet.

3) Program du skriver ut med.

4) Standard kopi-Papir blekk-type

5) Instillinger på kamera.

 

ps skjerm kalibrert? Er ikke helt sikker paa hva det betyr dessverre :hmm:

 

kan vell nevne at jeg har en ganske ny acer laptop med en meget god skjerm

 

siste punkt kan man utelukke, siden jeg skyter i raw og behandler deretter filene via lightroom ;)

 

Jeg faar vell faerst skaffe meg sikkerlig foto papir og se om det hjelper, eventuelt ikke, saa kan jeg vell sjekke innstillingene paa printern(er ikke min printer da,saa har ikke noe erfaring med den)

Lenke til kommentar

Kalibrert skjermen din og lag ICC-profil mot skriver og hvert enkelt type papir (fotopapir). Selv to papirtyper fra samme leverandør, vil gi forskjellig fargestikk.

 

Selv om du har nesten Laptop, så er den helt sikkert ikke kalibrert, den heller.

 

WYSINWYG = What You See Is Not What You Get.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Hvis du stiller skjermen din på kraftige farger,

tror du bildet endrer seg eller er det bare skjermen som endrer seg?

 

hvis du tar bildet inn på en annen skjerm som er kalibrert

vil bildet se helt andeledels ut!

en kalibrert skjerm er ofte kjedlig å bruke i windows eller spill

 

du kan prøve å skrive ut et bilde å stille skjermen din ut etter det!

det er litt jalla men kan funke greit nok!

så nestegang du printer ut skal det være ganske likt!

 

men husk at en skjerm viser mye flere detaljer en papirkopi gjør!

 

 

mange skjermer har forskjellige moduser du kan velge bruk en for bilde redigering en for spill/ andre ting. som fargene er litt sprekere! det liker jeg:)

GT

Endret av rieg
Lenke til kommentar
Hvis du stiller skjermen din på kraftige farger,

tror du bildet endrer seg eller er det bare skjermen som endrer seg?

 

hvis du tar bildet inn på en annen skjerm som er kalibrert

vil bildet se helt andeledels ut!

en kalibrert skjerm er ofte kjedlig å bruke i windows eller spill

 

du kan prøve å skrive ut et bilde å stille skjermen din ut etter det!

det er litt jalla men kan funke greit nok!

så nestegang du printer ut skal det være ganske likt!

 

men husk at en skjerm viser mye flere detaljer en papirkopi gjør!

 

 

mange skjermer har forskjellige moduser du kan velge bruk en for bilde redigering en for spill/ andre ting. som fargene er litt sprekere! det liker jeg:)

GT

 

Det som kanskje vill gi det beste resultatet er vell aa ta orginal filen, senke farge metningen via lightroom, deretter printe ut filen ;)

 

MEN vill helst unngaa det, saa satser paa en annen metode!?

 

Hva er en ICC profil, kan noen beskrive dette for meg?

Lurer ogsaa litt paa hva aa kalibrere skjermen betyr??

 

Mvh

Daniel

Lenke til kommentar

Kalibrering av skjermen krever eget utstyr og software. Eette medfører at software tilpasser skjermen til å vise korrekte farver/lys slik at man ikke blir narret når man ser bilder på skjermen (og justerer etter skjermbildet). Ved utskrift må også printer være tilpasset, normalt betyr dette at både skjerm, printer (og helst kamera) benytter samme farverom. Her kommer også utskriftsprogram inn.

Lenke til kommentar

hmmm....forstaar ikke helt dette med aa kalibrere skjermen!?

Hva er det som er riktig???

 

En god skjerm viser jo "riktige" farger og gode detaljer??

Hva gjaer en kalibrert skjerm mer riktig, riktig i forhold til hva??

 

Riktig i forhold til aassen en print ser ut kanksje?Men problemet her er jo at printere ogsaa gir forskjellige resultater avhengig av hvor god printern er!!

 

Er tyderligivs noe jeg ikke forstaar her, saa haaper noen kan opplyse meg litt :)

Lenke til kommentar
hmmm....forstaar ikke helt dette med aa kalibrere skjermen!?

Hva er det som er riktig???

 

En god skjerm viser jo "riktige" farger og gode detaljer??

Hva gjaer en kalibrert skjerm mer riktig, riktig i forhold til hva??

ICC, International Color Consortium har definert hvordan fargene i et fargerom skal være. Alle skrivere og skjermer forsøker å vise dette riktig, men fordi skjermer drifter (varierer over tid) og fordi skrivere ikke er helt 100% likt justert, kreves det en kalibrering for å sørge for at skjermen og skriveren til en hver tid viser riktig farge.

 

Dersom skjermen blir fortalt at den skal vise perfekt rød i sRGB-fargerommet, men ikke viser helt perfekt rød, vil det være et fargestikk (eller fargene kan være for lyse/mørke), la oss anta at skjermen viser for mye gult. Når du da justerer fargene på bildene på en skjerm som ikke er kalibrert, vil du kompensere for dette gulstikket på skjermen din - men hvis bildet egentlig var riktig, vil du legge på et blåstikk på bildet. Videre når bildet sendes til print, vil du ha laget et blåstikk i bildet som ikke skal være der, men som nødvendigvis blir med på printet. Du får bildet tilbake, og synes det ser feil ut.

 

Det er ikke helt utenkelig at fotolabben ikke har 100% kalibrert utstyr, men det er temmelig utenkelig at det er helt på villspor. Skjermen din derimot, kan være helt på viddene, men det trenger ikke se unaturlig ut for det. Siden du ikke kan se om skjermen din viser riktige farger, må man bruke et colorimeter eller spektrofotometer til å måle dette, og man kan da lage en ICC-profil som sier at rødfargen skjermen din viser er så og så langt unna den definerte standarden, og setter verdier for å kompensere for dette. Alle skjermer lar seg ikke kalibrere 100%, men det er mulig å få det veldig mye bedre. Og en dårlig skjerm som viser 95% riktig etter kalibrering, er i de fleste tilfeller bedre enn en svært god skjerm som ikke er kalibrert.

 

ICC-profilen er altså ikke noe magisk - det er en korreksjonstabell som forteller skjermkortet at når et bilde har en gitt fargetone, så må skjermkortet levere et justert signal til skjermen for at den skal vise riktig.

Lenke til kommentar

takk for bra svar k-ryeng

 

Men pleier fotografer aa kalibrere skjermen sin, slik at de faar mest mulig riktig resultat naar de behandler filene sine?

 

Er det noen som vet hvilke baerbare pc merke som kanksje viser det mest riktige farge rommet, uten at skjermen er kalibrert(er vell kanskje omtrent det samme hos de fleste merkene)?

 

Tingen er at bildene blir ikke saa veldig forskjellige fra printene, forskjellen er at bildene ser litt undereksponert ut og har litt, ikke mye, men litt sterkere farger!!

 

men som jeg allerede har nevnt, saa vill nok resultatet blir bedre hvis jeg printer ut paa fotopapir

 

Jeg lurer bare paa om det er verdt aa kalibrere skjermen, vill jeg se store forskjellen?Jeg vill jo tro at utviklere av pc skjermer praver aa vise saa riktig fargerom som mulig!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Men pleier fotografer aa kalibrere skjermen sin, slik at de faar mest mulig riktig resultat naar de behandler filene sine?
Seriøse fotografer gjør nok det, men ikke nødvendigvis latsabber som f.eks. meg.

 

Er det noen som vet hvilke baerbare pc merke som kanksje viser det mest riktige farge rommet, uten at skjermen er kalibrert(er vell kanskje omtrent det samme hos de fleste merkene)?
Laptop'er er har notorisk dårlige skjermer, i alle fall hvis man sammenlikner med stasjonære skjermer laget for fotoredigering. På mange laptop'er er det nok å endre betraktningsvinkelen ørlitt, så er fargene noe helt annet. Mulig din skjerm er bedre på dette området. Men jeg vil uansett tro en laptop har enda mer behov for kalibrering enn de bedre stasjonære (men de driver ut av kalibrering de også).

 

Jeg lurer bare paa om det er verdt aa kalibrere skjermen, vill jeg se store forskjellen?Jeg vill jo tro at utviklere av pc skjermer praver aa vise saa riktig fargerom som mulig!?
Det hjelper ikke hva utviklerne gjør hvis ikke dette justeres korrekt i produksjonen. Men skjermen kommer ut av justering før eller siden. Om det er verdt å kalibrere akkurat din skjerm vet jeg ikke, det alltids en mulighet for at den aldri blir helt bra. Men det skader vel ikke å prøve.
Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvilke baerbare pc merke som kanksje viser det mest riktige farge rommet, uten at skjermen er kalibrert(er vell kanskje omtrent det samme hos de fleste merkene)?
Skjermer forandrer seg over tid, så det vil variere. Derfor må skjermer også kalibreres med jevne mellomrom. Lenovo har i noen varianter av sin Thinkpad W700 innebygget kalibrator, og det er den modellen jeg vet om som har størst fargerom også, dekker 70% av Adobe RGB-fargerommet.

 

 

Jeg lurer bare paa om det er verdt aa kalibrere skjermen, vill jeg se store forskjellen?
Ja, det vil du...

 

 

Om det er verdt å kalibrere akkurat din skjerm vet jeg ikke, det alltids en mulighet for at den aldri blir helt bra.
Den blir uansett betraktelig bedre - nesten helt garantert...
Lenke til kommentar
ok, men jeg maa skaffe software for a kalibrere skjermen?

 

Er dette dyrt og "vanskerlig"?

Du må vel ha både hardware (colorimeter) og software. Dette finnes i flere prisklasser, men behøver ikke bli så veldig dyrt (avhengig av hva du synes er dyrt). Så lenge man klarer å lese bruksavisninger behøver det nok ikke være så vanskelig heller.

 

Spyder kommer for eksempel i forskjellige varianter i forskjellige prisklasser.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...