Gå til innhold

IT-jobb uten utdanning?


Alexen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på hvordan mulighetene er for en uten formell itutdanning til å kunne få seg en itrelatert jobb. Jeg har kunnskap litt over middels vil jeg tro og har interessert meg for programmering i flere år. Jeg synes og det er morsomt og kunne hjelpe andre og forhåpentligvis lære noe nytt selv, så jeg har tenkt på noe i retning kundesupport. Er fra Nordnorge og her oppe er det lite med den type jobber så jeg innser at dette betyr at jeg må flytte på meg. Har og mulighet til å ta utdanning men begynner å dra på årene så stresser litt med å få noe ned på papiret. Har man egentlig noe store sjanser med slike sertifiseringer? Vi har jo en litt negativ situasjon generellt i jobbmarkedet nå og det hjelper vel lite på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, spørs hva du ønsker å jobbe med.

Det viktigste i it bransjen er erfaring. Du lærer mye mer i enn jobb enn på en skole.

Du kan begynne med support, helst i en større it-bedrift. Så jobber du hardt og passer på at andre ser at du er flink. Da blir det ikke lenge til du får tilbud om mer ansvar og mer interessante oppgaver. Har du fått en del erfaring med noe så er det greit å dokumentere det og sertifissere seg. Så er det en fordel å være sosial og flink til å opprette og oppretholde kontakter. Rykter går fort, og hvis du er dyktig så begynner arbeidsgivere å jakte etter deg selv..

Slik som jeg har opplevd så er det fortsatt mange brukerstøttejobber, ihvertfall i de store byene, og skal du drive med for ex 1. linje så trenger du ingen formell utdannelse. Ta kontakt med noen vikarbyråer så får du sikkert deg en jobb ganske fort.

Endret av Sky25
Lenke til kommentar
Tja, spørs hva du ønsker å jobbe med.

Det viktigste i it bransjen er erfaring. Du lærer mye mer i enn jobb enn på en skole.

Du kan begynne med support, helst i en større it-bedrift. Så jobber du hardt og passer på at andre ser at du er flink. Da blir det ikke lenge til du får tilbud om mer ansvar og mer interessante oppgaver. Har du fått en del erfaring med noe så er det greit å dokumentere det og sertifissere seg. Så er det en fordel å være sosial og flink til å opprette og oppretholde kontakter. Rykter går fort, og hvis du er dyktig så begynner arbeidsgivere å jakte etter deg selv..

Slik som jeg har opplevd så er det fortsatt mange brukerstøttejobber, ihvertfall i de store byene, og skal du drive med for ex 1. linje så trenger du ingen formell utdannelse. Ta kontakt med noen vikarbyråer så får du sikkert deg en jobb ganske fort.

 

Det er riktig som du sier. Man kan komme langt ved bare å få et bein innenfor support-avdelingen.

Jeg er utdannet lærer, og har bare en stor interesse for IT. Jeg ble spurt om jeg ville jobbe med IT-support og senere med kursing i firmaet som kona mi jobber i.

Jeg takket ja og begynte på support-avdelingen. Nå, ett år etter er jeg faglig leder for Servicedesk og er Incident Manager i bedriften. Alt takket være en genuin interesse og masse stå-på-vilje og hardt arbeid.

Jeg har nå drømmejobben min!

 

Det sosiale er ofte like viktig som det du har på papiret, om ikke viktigere. Slik er det i alle fall i bedriften jeg jobber i. Det tekniske kan man lære seg, de sosiale evnene er man ofte født med.

Lenke til kommentar
Det sosiale er ofte like viktig som det du har på papiret, om ikke viktigere. Slik er det i alle fall i bedriften jeg jobber i. Det tekniske kan man lære seg, de sosiale evnene er man ofte født med.

 

når nye folk ansettes her blir lærevilje, interesse og ærlighet om kunnskaper satt langt over faktiske kunnskaper.

det er bedre å si "jeg vet ikke" enn å late som om man vet.

 

uansett hvilke kunnskaper man har, så må man læres opp av bedriften, for det er alltid satt opp spesiellt for den bedriften.

jeg fikk jobb her uten å vise frem papirer(har utdannelse, men de brydde seg ikke om papirer), så det er stort sett ikke vanskelig å få en fot innenfor, men sikt veldig lavt i starten, support er oftest greit å komme inn på.

klarer du deg godt der så er sjansen store for at du kommer videre, slik funker det her ihvertfall.

jeg startet med support og jobber nå i drift, det gjelder de fleste som jobber her på drift.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet+19283741

Er det noen som har søkt jobb uten utdannelse i år med bare generell it forståelse og som har lykkes med det? Jeg tror ett år med ikt kommer til å bli bortkastet og regner med at jeg vil lære mer av en support jobb i ett år.

 

Hva tror dere? Rekruteringsfirmaer som adesco virker iallefall litt pesimistisk når jeg ringer, da det er mange om jobbene nå for tiden. Support jobb kunne jeg kanskje få sa hun. (jeg sendte ikke inn søknad, kun hørt om mulighetene.)

 

 

EDIT:

Hvis det er noen som vet om en jobb (innen IT) i oslo eller i nærheten så hadde det vært fint om du sendte en PM:)

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar

Har søkt meg inn på informatikk nå, så da blir det flytting sørover tenker jeg :)

 

Supportjobb er noe jeg absolutt kunne tenke meg. Har jobbet med lignende før og trives veldig godt i en sånn setting. Er morsomt når man kan løse problemer og samtidig lære nye ting.

 

YellowCake: Så tøft at du turte å prøve noe nytt og dermed endte med drømmejobben :)

Aklla: lærevilje, interesse og ærlighet har jeg i bøtter og spann :)

 

Målet er vel å kunne studere og samtidig ha en deltidsjobb slik at man får brukt kunnskapene sine.

Lenke til kommentar

Nå tar jeg VG2 IKT-Servicefag, så jeg har litt skolegang innenfor IT.

Men det som gjorde at jeg var aktuell for læreplass, var erfaringen min som telefonselger.

 

Her på IKT lærer man veldig generell og grunn kunnskap, så en bedrift må drive mye oppfølging på deg uansett om du har gått linjen eller kommer fersk til faget. Som mange har nevnt tidligere i tråden, er det vanlig å begynne med support - og da teller det veldig positivt om du er sosial og ærlig. Har du i tillegg noen erfaring fra før av med inngående samtaler, tror jeg du stiller veldig sterkt. Var i allefall det som gjorde at jeg fikk jobbtilbud fremfor klassekamerater tror jeg.

 

Etter du har jobbet med support, så har du allerede en fot innenfor døren. :)

Lenke til kommentar

Det med generell og grunn kunnskap er veldig karakteristisk for alle utdanninger som ender i Bachelorgrad osv. også. All arbeidserfaring ved siden av studier bør være innen et felt du ønsker å ende opp i. Telefonsalg => support, enkel drift => avansert drift/nettverk, webmaster => webprogrammering.

Und so weiter, und so weiter.

Lenke til kommentar

Enkle brukerstøttejobber er vel stedet å starte om man ikke har utdanning. Jeg fikk jobb for Dell teknisk support på bakgrunn av at jeg var teknisk interessert, hadde skrudd litt PC og var god på kundebehandling. Husker jeg fikk tilsendt en liten test sammen med intervjuinnkallelsen, med noen PC-relaterte spørsmål som jeg godt kunne bruke Google til å finne svar på så lenge jeg visste hvor jeg raskt kunne finne informasjonen jeg trengte. På slike arbeidsplasser har man også gjerne et realt oppslagsverk som dekker de vanligste oppgavene og spørsmålene.

 

Jobben var fin, men kundesenteret ble selvfølgelig flyttet over til Sverige tilslutt. :thumbdown:

 

Skjønner meg forresten ikke på firmaer som utlyser slike 1.-linjestillinger og krever 3-årig høyskole når det finnes så enorme mengder kompetanse på gutterommene rundt omkring i landet.

Lenke til kommentar
Gjerne litt mer variabel enn høgskolekompetansen.

 

Og litt vanskeligere å kartlegge, jeg ser den. Men jeg tenker på typ supportstilling som jeg hadde, som en sjimpanse kunne klart, der vil en person med 3-årig IT-høyskole være skammelig overkvalifisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...