Gå til innhold

Posten foreslo aksjeinvestering


Anbefalte innlegg

BSU med 15k innskutt og full skattefordel gir en sikker avkastning første året på ca.27% slik bankrenten er nå. En tilsvarende avkastning i aksjemarkedet innebærer stor risiko og du kan fort ende opp med å tape en hel de.

 

Mitt tips:

Spar først i BSU, men KUN slik at du drar full nytte av skattefordelen.

Har du ekstra penger til overs som du vil spare kan du f.eks vurdere fond, indekser som OSE eller enkeltaksjer. Ha da et langsiktig perspektiv (3-5 år) og ikke invester mer enn du har råd til å tape.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

Jeg opprettet nylig en BSU i Postbanken, og satte inn 15 store for max skattesparing.

Dama i kassa spurte om jeg ville snakke med en rådgiver om evt. investere i aksjer.

Jeg takket nei, fordi:

1) Markedet er ustabilt

2) Jeg har ikke peiling på slikt

3) Jeg vil ikke gamble og miste pengene og muligheten til å kjøpe et hus. Ti fugler på taket, vet du

4) De folkene som kaller seg rådgivere, er ansatt i Postbanken, og er egentlig selgere.

 

Er jeg fullstendig idiot, som lot muligheten til evig lykke gå fra meg? Eller har jeg nettopp berget fremtiden min?

Burde jeg snakke med selgeren/rådgiveren før jeg bestemmer meg?

Min erfaring er at rådgiverne i banken gir deg råd som er bra for dem, ikke for deg. For å investere i aksjer bør du ha en viss peiling, men har du det ville jeg satt en beskjeden sum i aksjemarkedet. Det er større sjanse for at aksjemarkedet går opp nå, enn ned. Hvis du ikke har peiling kan du også høre på råd fra noen som du vet er objektive, men det er ikke alltid så lett å finne.

 

Aksjeinvestering forutsetter selvfølgelig at du har mer penger til overs enn de 15 du puttet i BSU. BSU er mye mer lønnsomt enn enhver aksjesparing så lenge du får brukt skattefradraget, og har planer om å kjøpe bolig før eller siden.

Lenke til kommentar
Det finnes da over hode ingen garantier for det.

Det er alltid en risiko forbundet med aksjehandel, men i og med at OSE er så ekstremt lavt nå skal det VELDIG mye til for å ikke få god gevist på sikt. Man kan nesten si det slik at man bør gå inn så snart som mulig, før markedet går for langt opp.

 

BSU er også smart.

Lenke til kommentar

1) Dersom du tror at risiko = fare, så er ikke akjser noe for deg uansett.

 

2) BSU > Aksjer. Jeg fylte opp BSUen min til 15.000 oppspart beløp (månedlig innbetaling/sparing), deretter fyller jeg på NetFondskontoen og kjøper aksjer for det.

 

3) At det ble økt til 20.000 kr året, var ikke det bare forslag? Ble det vedtatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...