Gå til innhold

nvidia vs ati på linux


raysv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LANGT ifra. har hørt om noen på forumet her som har fått til Intels skjermkort, men har til gode å møte noen i virkeligheten som har skikkelig 3d-aksellerasjon.

 

forøvrig har ATI nærmest tatt igjen nVidia på drivere når det gjelder de nyeste kortene. GeForce 8- og 9-serie har dårligere drivere enn ATI. men dette skal visstnok rette seg opp med 180-driverne... uten at jeg vet om det er noe å håpe på.

Lenke til kommentar
LANGT ifra. har hørt om noen på forumet her som har fått til Intels skjermkort, men har til gode å møte noen i virkeligheten som har skikkelig 3d-aksellerasjon.

 

Og hva er definisjonen din for "skikkelig 3d-aksellerasjon"?

 

Jeg velger å prioritere på andre ting, ting som betyr noe, som f.eks:

 

Intel er mest kompatibel (de støtter eldre kort bra i forhold til andre), Intel har den siste teknologi (Intel(-ansatte) har ansvaret for X.org), Intel bare virker (alle distroer støtter Intel out-of-the-box). Maskinvaren kan kanskje ikke brukes til å kjøre highend spill (igjen, det kan diskuteres), men det er ikke derfor man kjøper Intel, eller kjører Linux for den saks skyld.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
LANGT ifra. har hørt om noen på forumet her som har fått til Intels skjermkort, men har til gode å møte noen i virkeligheten som har skikkelig 3d-aksellerasjon.

 

Og hva er definisjonen din for "skikkelig 3d-aksellerasjon"?

 

Jeg velger å prioritere på andre ting, ting som betyr noe, som f.eks:

 

Intel er mest kompatibel (de støtter eldre kort bra i forhold til andre), Intel har den siste teknologi (Intel(-ansatte) har ansvaret for X.org), Intel bare virker (alle distroer støtter Intel out-of-the-box). Maskinvaren kan kanskje ikke brukes til å kjøre highend spill (igjen, det kan diskuteres), men det er ikke derfor man kjøper Intel, eller kjører Linux for den saks skyld.

 

Hva som betyr noe er jo en definisjonssak. Selv må jeg ha et skjermkort som støtter OpenGL 2.0 og nyere, samt GL_EXT_geometry_shader4, som er OpenGLs extension til geometryshadere. Med andre ord kan ikke jeg bruke intel kort på min pc, uansett hvor godt støttet de er. Dermed blir det for Nvidia skjermkort på meg.

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg anbefale så mye intel hardware som mulig, men et ATI/AMD skjermkort i den nyeste generasjonen på skjermkort fronten. Hvorfor? Fordi ATI/AMD jobber hardt med open-source støtte, pluss at de nyere fglrx driverne fungerer ypperlig, i tillegg ser det ut til at AMD har et mye større fokus på Linux enn Nvidia, spesielt med tanke på at driverne for denne generasjons skjermkort ble gitt ut måneden før skjermkortene ble offisielt lansert. Hos Nvidia var ikke dette tilfelle (Beta drivere tilgjengelig dog) og vi har fortsatt ikke GODE drivere for Geforce 8 og 9 serien (men det ser ut til at dette rettes opp i når nyere drivere kommer ut av beta). Det som er fint er at de nyere ATI/AMD skjermkortene benytter seg av UVD2 som er mer åpent enn UVD(1) brukt i 3xxx serien, dette betyr at vi vil nok få UVD2 (video aksellerasjon av filmer) støtte i de åpne driverne også når de kommer så langt. Støtte for video-aksellerasjon i de proprietære driverne er også ventet om kort tid i form av XvBA som blir en direkte konkurent til Nvidias løsning VDPAU (som er tilgjengelig i Beta-driveren).

Lenke til kommentar
LANGT ifra. har hørt om noen på forumet her som har fått til Intels skjermkort, men har til gode å møte noen i virkeligheten som har skikkelig 3d-aksellerasjon.

3/3 Intel-kort her også som fungerer veldig bra. Jeg har best erfaring med Intel-skjermkort på Linux, selv om det ikke er noe high-end gamerkort. Hadde jeg spilt på Windows-plattformen, hadde jeg nok valgt noe annet. Men til 3D som brukes i Linux (Compiz og noen småspill), er jeg best fornøyd med Intel.

Lenke til kommentar

Støtter konsekvent ikke intel, uansett hvor godt de støtter linux. Taktikkene de bruker i markedet er jo helt sykt. Vi trenger jo konkurranse i markedet å. Kjøpte meg ati kort nå sist av samme grunn som skinney nevner. Har slitt en del, men det bedrer seg jo i såpass temp at jeg heller da velger amd/ati. Det samme gjelder hovedkort/prosessor etc. Det funker ihvertfall som bare det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...