Gå til innhold

Rutes santaler til 911 til 113


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Jeg har hørt at dersom du ringer 911 så rutes samtalen til 112 eller 113. Skjer dette virkelig, og i tilfelle, skjer det i telefonen eller i switchene? Hensikten er selvsagt at også amerikanere og andre som ser for mye på tv også skal kunne nå blålysetatene.

 

Edit: skrivefeil

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er snakk om at det skal komme eit felles nummer som 911 her i Noreg også, slik at vi slipper å 'pugge' 3 nummer. Men på ei anna side så skal det vere ett fett om ein ringer 110, 112 eller 113.

Det er ett fett hva du ringer (110, 112 og 113).

 

Og btw, jeg hadde ingen problemer med å huske de tre numrene.

Lenke til kommentar
Kanskje litt på kanten. Men har hørt at om du ringer brannvesenet og melder om storbrann, så får du både ambulanse, politi og brannvesen på besøk.

 

Ja, de koordinerer selvsagt med hverandre hvis det er nødvendig. Men ringer man feil, kan man miste dyrebar tid. Ringer man f.eks. brannvesen eller politi når det gjelder medisinsk hjelp, mister man dyrebar tid med den sykepleieren som svarer telefonen på 113.

 

Jeg er imot en sammenslåing av disse tjenestene til ett nummer - da de man kommer frem til muligens må sette telefonen videre før man får den nødvendige hjelpen. Da er det bedre at det er litt fleksibilitet hvis man skulle klare ringe feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Kanskje litt på kanten. Men har hørt at om du ringer brannvesenet og melder om storbrann, så får du både ambulanse, politi og brannvesen på besøk.

Jepps. Brannvesenet tar seg av brannen, politiet sikrer skadestedet (og jager bort tilskuerne) men ambulansen er i beredskap for å ta seg av skadde personer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...