Gå til innhold

Hvilket macro-objektiv til Nikon?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hei

 

Er en amatør som vurderer å kjøpe sitt første macro-objektiv i januar. Har Nikon D80, og har forløpig sett på tre forskjellige.

 

Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED

 

Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM

 

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Nikon

 

Synes det var litt rart at den ene 105mm-linsa var dyrere enn 150mm-linsa. Noen som vet/kan forklare hvorfor? Noen som har erfaringer med disse og kan fortelle litt om de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare antall mm som dikterer prisen. Generelt er 3-partsleverandører billigere eller enn de originale.

 

Men Nikkor-objektivet her er vel hakket bedre og har blandt annet VR.

 

Selv har jeg Sigma 105 som er et veldig skarpt og fint objektiv for pengene. 105mm passer meg fint da jeg har grei arbeidsavstand på macro og kan bruke det til portretter. Største minus med objektivet er treig autofokus, men den brukes ikke ved macro. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Takk for svar :) Har veldig lyst til å gå for 150mm-linsa siden man kommer så tett innpå motivet med det.

Simster: Har du noen bilder du kunne tenke deg å vise som du har tatt med 150mm'en?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
*bilde*

sorry for lite bilde. kompis sitt øye. Fokus ble litt feil men men

Nice, frister bare enda mer å kjøpe det nå :p

 

For Sigmas 150mm 2,8 har du denne tråden her fra forumet samt en masse bilder på nikoncafe. Objektivet skal være knivskarpt.

takk for linkene, skal se på de nå.

 

Takk for svar Har veldig lyst til å gå for 150mm-linsa siden man kommer så tett innpå motivet med det.

Du kommer tettere på motivet med mindre brennvidde.

På 150mm må du lengre fra motivet enn en 105mm eller 60mm,

og maks forstørrelse er stort sett det samme.

Jeg tror jeg forklarte litt dårlig i steed, mente at jeg ville kunne ta bilde så jeg fikk det skikkelig bra, feks av et insekt, uten at jeg må helt opp i motivet og forstyrre feks en flue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...