Gå til innhold

Ordet "spillavhengighet" kan fjernes fra det norske språk!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må dere slutte. De sosiale problemene kommer av at de sitter forran PCen hele dagen. Sosial suksess kommer ikke like enkelt til alle, men det kommer til alle om de ikke overgir livet sitt til PCen. Jeg kan ikke forstå at dere kan si at man ikke kan bli avhengig når mange av dere sansynligvis har vært avhengig selv på et tidspunkt.

Man kan jo arguementere om hvordan man definerer ordet avhengig, men når det eneste man gjør hver dag er å tenke på et spill når man er på skole eller jobb (eller skipper skole og jobb for den slags skyld) og spiller hvert ledige øyeblikk, og til og med la det overta for andre sosiale hendelser, så ER MAN AVHENGIG! Få det inn! Neida, man er ikke fysisk avhengig som man blir av mye annet, men det utgjør liten eller ingen forskjell i praksis. At enkelte spiller fordi de ikke har noe bedre å gjøre på er godt mulig, men det gjør det ikke til et mindre problem for dem, og det vil ikke si at det er sånn for alle. Som artikkelen sa, 8 av 10. Ikke at jeg tror på det tallet, men hva med de siste 2 av 10? Kan ikke fjerne ordet om det gjelder for dem.

Skrevet
Nå må dere slutte. De sosiale problemene kommer av at de sitter forran PCen hele dagen. Sosial suksess kommer ikke like enkelt til alle, men det kommer til alle om de ikke overgir livet sitt til PCen. Jeg kan ikke forstå at dere kan si at man ikke kan bli avhengig når mange av dere sansynligvis har vært avhengig selv på et tidspunkt.

Man kan jo arguementere om hvordan man definerer ordet avhengig, men når det eneste man gjør hver dag er å tenke på et spill når man er på skole eller jobb (eller skipper skole og jobb for den slags skyld) og spiller hvert ledige øyeblikk, og til og med la det overta for andre sosiale hendelser, så ER MAN AVHENGIG! Få det inn! Neida, man er ikke fysisk avhengig som man blir av mye annet, men det utgjør liten eller ingen forskjell i praksis. At enkelte spiller fordi de ikke har noe bedre å gjøre på er godt mulig, men det gjør det ikke til et mindre problem for dem, og det vil ikke si at det er sånn for alle. Som artikkelen sa, 8 av 10. Ikke at jeg tror på det tallet, men hva med de siste 2 av 10? Kan ikke fjerne ordet om det gjelder for dem.

Du blander tydeligvis lidenskap og avhengighet. Det du sier er like absurdt som å påstå at noen er fotball- eller tennisavhengig fordi hobbyen tar over mye av personens tid og tanker.

At en lidenskap blir prioritert overfor andre sosiale aktiviteter betyr kanskje avhengighet i din verden, men ikke i min. Det er bare snakk om hva man liker best... og derfor prioriterer. Skal jeg da si at de som bruker mer tid på sosiale aktiviteter enn andre hobbyer er "venneavhengige"?? Dummeste jeg har hørt.

Skrevet

Tror ikke du forstår hva som blir sagt i artikkelen, det er ikke spillavhengighet, det er virkelighetsflukt. Hadde de istedet drevet med løping alene i skogen eller TV-titting hadde de endt opp med smme problem.

- De bruker det for å forlate virkeligheten eller slippe å tenke på sosiale problemer eller lignende.

Skrevet
*snip*

Du blander tydeligvis lidenskap og avhengighet. Det du sier er like absurdt som å påstå at noen er fotball- eller tennisavhengig fordi hobbyen tar over mye av personens tid og tanker.

At en lidenskap blir prioritert overfor andre sosiale aktiviteter betyr kanskje avhengighet i din verden, men ikke i min. Det er bare snakk om hva man liker best... og derfor prioriterer. Skal jeg da si at de som bruker mer tid på sosiale aktiviteter enn andre hobbyer er "venneavhengige"?? Dummeste jeg har hørt.

Som jeg sa:

Man kan jo arguementere om hvordan man definerer ordet avhengig

Hvor går grensen mellom lidenskap og avhengighet? Det virker som om du sier at om man har lidenskap for noe så kan man ikke være avhengig.

Vi setter vel ikke ordet avhengig i negativ betydning om avhenigheten ikke er et problem. Mennesker er sosiale dyr og er sånn sett avhengig av venner. Men vi sier det ikke i en negativ betydning, så derfor er det irrellevant.

Om man har en lidenskap for spilling, og bruker all tiden sin på å spille, så vil dette går ut over alle andre aspekter av ens liv. Og om da lidenskapen er så stor at man ikke ser at det er et problem eller ikke klarer å slutte, så er lidenskapen en avhengighet og et problem. Hvertfall for de aller aller fleste.

Jeg har vært der selv. I en periode spilte jeg veldig mye, og skippet gjerne enkelte ting fordi det var MYE gøyere å spille. Men når de dårlige dagene kom oppdaget jeg at jeg ikke satt igjen med noe fra spillingen. Om jeg hadde gått ut isteden hadde jeg hatt bedre kontakt med vennene mine og følt meg bedre. Så dermed laget jeg en regel for meg selv som sa at jeg ikke fikk si nei til noe sosialt til fordel for å sitte hjemme og spille. Eller hvertfall begrense det. I tillegg prøve å få fingeren ut når jeg ikke følte for å sitte inne lenger. Akkurat dette var det mange av vennene mine som IKKE gjorde. Jeg var på nippet av avhengighet, men klarte å kontrollere det. De VAR avhengig.

Og flere av de var langt bedre sosialt enn jeg var. Ikke nå lenger.

Skrevet

Det har fortsatt ingenting med avhengighet å gjøre, og er fortsatt en meget trangsyn holdning.

Hvem sa at mennesker MÅ henge med venner? Står det i Donald?

Kan det være mulig og akseptabelt også for deg at mange mennesker trives -faktisk- mye bedre med et godt spill eller en god film enn med andre mennesker? Problemet er at samfunnet lever i sine egne normer... normer som sier at fest, fyll og venner er tingen. Og alt som ikke følger disse normene er sett på som "unormalt" og i beste fall blir pekt på for å være negativt. Man snakker da om avhengighet og andre psykotiske og psykososiale tilstander. Vel, samfunn... hvorfor er det greit å prioritere en fotballkamp overfor en hyggelig aften med konen? Og hvorfor er det plutselig en horribel ting å gjøre når det er snakk om dataspilling? Er man "avhengig" når det gjelder spill og fullstendig frisk når det gjelder fotballkampen.

Jeg er så drittlei alt dette trangsynte hykleriet...

At enkelte prioriterer spill ovenfor viktigere ting som jobb, hygiene og helse ser jeg heller ikke på som avhengighet men som et umodent valg siden kroppen er ikke fysiologisk avhengig av spillingen. I motsetning til f.e. røyk/tobakk. Det er altså ingenting mer naturlig å ville bruke mesteparten av tiden sin på det man liker best. Noen er fornuftige og klarer å spille med måte, andre er mindre modige og modne... og klarer ikke det. På AKKURAT samme måte er det mange som forsover seg til skole/jobb oftere enn andre. Er det da "sengavhengighet" eller enkelt og greit mangel på viljestyrke, tro?

Skrevet

Ok.. har selv vært "avhengig" .. spilte gjennomsnittlig 6 timer hver dag i løpet av ett år med World of Warcraft..

Var jeg avhengig? : Nei ... jeg klarte meg fint uten spillet, jeg var ikke avhengig av spillet, at uten spillet gikk ting galt ...

Hva var jeg da? : Jeg vil ikke kalle det lidenskap som noen nevnte oppfor, det er et ord for franskmenn.. Men jeg vil si at det skjedde mer interessant i WoW enn IRL.

Gikk jeg rundt og tenkte på WoW hele tiden? : Ja hehe.. men det betyr ikke at man er avhengig... Avhengig betyr at jeg må ha noe for å "komme videre". Jeg vil si at jeg var "oppslukt".

Nå var ikke dette en del-livet-ditt-med-oss-plz-tråd.. men tenkte jeg skulle svare ut fra egen erfaring!

Gjest Slettet-77do0b
Skrevet

Erimitter (eneboer) som bor langt ute i ødemarka og som lever av det naturen har å by på og som liker å være ytterst alene med unntak av telefon og brev, blir omtalt som spennende og mystiske personer. Gir du vedkommende et spill, så synker han lavere enn lavest på 10sec i følge enkelte personer.

Skrevet
Det har fortsatt ingenting med avhengighet å gjøre, og er fortsatt en meget trangsyn holdning.

Hvem sa at mennesker MÅ henge med venner? Står det i Donald?

Kan det være mulig og akseptabelt også for deg at mange mennesker trives -faktisk- mye bedre med et godt spill eller en god film enn med andre mennesker? Problemet er at samfunnet lever i sine egne normer... normer som sier at fest, fyll og venner er tingen. Og alt som ikke følger disse normene er sett på som "unormalt" og i beste fall blir pekt på for å være negativt. Man snakker da om avhengighet og andre psykotiske og psykososiale tilstander. Vel, samfunn... hvorfor er det greit å prioritere en fotballkamp overfor en hyggelig aften med konen? Og hvorfor er det plutselig en horribel ting å gjøre når det er snakk om dataspilling? Er man "avhengig" når det gjelder spill og fullstendig frisk når det gjelder fotballkampen.

Jeg er så drittlei alt dette trangsynte hykleriet...

At enkelte prioriterer spill ovenfor viktigere ting som jobb, hygiene og helse ser jeg heller ikke på som avhengighet men som et umodent valg siden kroppen er ikke fysiologisk avhengig av spillingen. I motsetning til f.e. røyk/tobakk. Det er altså ingenting mer naturlig å ville bruke mesteparten av tiden sin på det man liker best. Noen er fornuftige og klarer å spille med måte, andre er mindre modige og modne... og klarer ikke det. På AKKURAT samme måte er det mange som forsover seg til skole/jobb oftere enn andre. Er det da "sengavhengighet" eller enkelt og greit mangel på viljestyrke, tro?

Wow, finner du på disse sammenligningene helt selv? Sengavhengighet? Kult om vi hadde klart å være bittelitt seriøse.

Å se på fotball er ikke noe folk flest gjør 24\7. Det er en kveld her og der. Om man gjør det hele tiden, alene, så vil det jo åpenbart bli et problem.

Det er ingenting galt med dataspilling, problemet kommer når det skjer i ukontrollerte mengder uten sperrer.

Har du noen gang hørt om noen som lever et bra og verdig liv helt alene? Nei, de aller aller fleste, må ha andre mennesker i livene sine for å ha det bra. Jeg snakker IKKE på noen som helst måte om normer og hva ANDRE synes, men hvordan de har det selv. Det er tross alt kun det som betyr noe. Problemet med spillavhengighet er at det faktisk ER mye gøyere å spille enn å drive med andre ting. Men kun i det korte løp, og det er det folk har problemer med å innse selv.

Jeg har snakket med EN person på nettet som hatet å være med andre folk og hadde allerede planlagt å leve livet alene. Etter all sansynlighet så var denne personen så dårlig sosialt at det gikk til helvete for han hver gang han prøvde. For all del, om han mener han vil ha et godt liv ved å gå den stien så skal vel han få lov til det. Men jeg har veldig liten tro på at han vil ha det godt med seg selv over tid. Om han får det livet han vil ha på den måten, så all kudos til han. Men tingen er at dette ikke gjelder folk flest.

Å kutte ut alle sosiale ting til fordel for å spille er, for de fleste, å sabotere sitt eget liv. Noe som kan ta tid å bygge opp igjen.

At de er umodene gjør de vel ikke mindre avhengig. Men det er noe de fleste vokser av seg når de må (komme seg ut i arbeidslivet etc).

Men for klarifikasjon, er det ordet "avhengighet" vi diskuterer eller er det at å spille for mye er bra\ikke bra? Jeg kan godt droppe ordet avhengighet med "spiller for mye og ikke klarer å begrense seg" (der "for mye" referer til at det er et problem) om det gjør saken noe bedre.

Avhengighet trenger på ingen måte å være fysisk for å være der\være alvorlig. Det er tross alt psyken din som kontrollerer deg.

Ok.. har selv vært "avhengig" .. spilte gjennomsnittlig 6 timer hver dag i løpet av ett år med World of Warcraft..

Var jeg avhengig? : Nei ... jeg klarte meg fint uten spillet, jeg var ikke avhengig av spillet, at uten spillet gikk ting galt ...

Hva var jeg da? : Jeg vil ikke kalle det lidenskap som noen nevnte oppfor, det er et ord for franskmenn.. Men jeg vil si at det skjedde mer interessant i WoW enn IRL.

Gikk jeg rundt og tenkte på WoW hele tiden? : Ja hehe.. men det betyr ikke at man er avhengig... Avhengig betyr at jeg må ha noe for å "komme videre". Jeg vil si at jeg var "oppslukt".

Nå var ikke dette en del-livet-ditt-med-oss-plz-tråd.. men tenkte jeg skulle svare ut fra egen erfaring!

Haha. del-livet-ditt-med-oss-plz-tråd ^^

Du kunne klart deg uten, men du ville ikke. Jeg regner med at du har vært borti å kjedet deg når du spiller, men likevel fortsette å spille, når den tiden kunne blitt brukt til å komme deg ut blandt venner.

Det er jo også mange gamere (og\eller nerder generellt) som "sliter" med å finne seg kjæreste. Dette går stort sett på to ting. For lite utviklet sosiale egenskaper og fordi de sitter inne hele dagen.

Uansett, 6 timer daglig er ikke engang i nærheten av det de som virkelig tar av bruker som er >lett< det dobbelte, i gjennomsnitt.

Skrevet

Zappy, jeg tror poenget mitt gikk rett over hodet på deg. Jeg er jo enig i mye av det du skriver, men at folk ikke klarer å begrense seg når det gjelder spilling har da ingenting med selve spillet å gjøre... det er personen selv som sliter med lav viljestyrke og høy latskap, blant så mye annet. Derfor blir ordet avhengighet helt feil. Hvis det ikke hadde vært spilling hadde det nok vært noe annet (TV f.e.). Så spillavhengig er man vel ikke, lat og tiltaksløs derimot...

Det er også derfor jeg valgte eksempelet der mange forsover seg jevnlig. Det er etter min mening samme prosess og kan skyldes personens lave viljestyrke og modenhet. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan avhengighet kommer inn i bildet og hvordan et spill kan få skylden for menneskets atferd.

Skrevet
Det er jo også mange gamere (og\eller nerder generellt) som "sliter" med å finne seg kjæreste. Dette går stort sett på to ting. For lite utviklet sosiale egenskaper og fordi de sitter inne hele dagen.

Satt egentlig bare å ventet på når det å skaffe seg kjæreste kom inn i bildet. Også at du plasserer slike personer i grupper som gamer eller nerd på kan virke som du mener det er negativt, noe det ikke burde brukes som. Jeg er gamer og kan godt si meg enig i at jeg er en nerd, jeg har ikke kjæreste. Har jeg et problem? Jeg vil ikke si at jeg har det.

Uansett, fordi en gamer har vanskeligheter med å skaffe en kjæreste betyr ikke det at de har "for lite utviklet sosiale egenskaper" som du sier eller sitter inne hele dagen. Det kan for eksempel være at de har vanskelig for å finne en jente med lignende/like interesser, som igjen kan gjøre det vanskelig å en jente det virkelig klaffer med. Kan bruke meg selv som eksempel, jeg bruker veldig mye tid på spill og på netter generelt sett, og noen ganger blir det prioritert over andre ting som jeg kunne blitt med på. Jeg har heller ikke kjæreste. Kan vel i grunn beskrive meg som nerd (noe jeg ikke føler er negativt). For det første har jeg ikke problemer med å snakke med andre jenter på fester for eksempel, men er sjeldent jeg snakker med de en hel kveld, mest på grunn av at vi har veldig forskjellige interesser. Har vel også gått rundt i noen år uten ønske for å skaffe meg kjæreste, noe som helt sikkert gjelder for andre, og som har stor invirkning på det du sier om at gamere kan ha det vanskelig for å finne seg en kjæreste. Kanskje de faktisk ikke leter etter en.

Uansett så synes jeg det er idiotisk å trekke inn det å skaffe seg kjæreste i diskusjon om noen som bruker for mye tid på spilling. Det er irrelevant med tanke på om de har et problem eller ikke.

Jeg skal si meg enig i at personer kan få problemer når det gjelder spill, men er da mer enig med Khogn. Dette er i min mening et resultat av personens egen viljestyrke og selvdisiplin, eller mangelen av det.

For å ta et annet eksempel. Noen venner spør om du vil bli med på kino... men filmen som blir vist har du allered sett og synes den er drit kjedelig. Drar du med dem for å kjede deg gjennom filmen, eller takker du nei til tilbudet, sier du har sett den og syntes ikke den var no bra og i stedet blir hjemme å spiller spill, ser tv, film eller lignende? Jeg er i hvertfall ikke i tvil om hva jeg ville valgt...

Skrevet

Det er ytterst idiotisk å bestemme for andre hva et godt liv er,da er man på tynn is.

Vi mennesker er veldig forskjellige, tross alt.

Denne posten er egentlig ikke rettet til noen av innleggene her , men jeg vil at man skal husker på det jeg ovenfor har skrevet.

Gjest Slettet+981287349
Skrevet

Noen som har tenkt på at de sosiale egenskapene som mangles skyldes av alt for mye spilling ?

Skrevet
Det er ytterst idiotisk å bestemme for andre hva et godt liv er,da er man på tynn is.

Vi mennesker er veldig forskjellige, tross alt.

Denne posten er egentlig ikke rettet til noen av innleggene her , men jeg vil at man skal husker på det jeg ovenfor har skrevet.

Kunne ikke vært mer enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...