Gå til innhold

Hvor er det blitt av diskplassen?


Studenten

Anbefalte innlegg

Jeg har en C-partisjon på 106 GB. Nå har jeg 3,6 GB ledig plass. Jeg kan ikke fatte å begripe hvor resten har blitt av. Jeg har kjørt diskoppryddning, og CCleaner. Har ikke Norton installert på maskinen heller.

 

Saken er den at når jeg markerer alle filene på C-partisjonen (inkludert skjulte filer og systemfiler), klarer den bare å telle disse til å være ca 50 GB +. Jeg savner med andre ord omtrent 50 GB. Disse er veldig kjærkomne da jeg bare har 3 % ledig plass igjen, og maskinen går tregt pga dette.

 

Maskinen er en Lenovo N200. Kjører Vista Pro.

 

Har kjørt Scandisk, men det hjalp ikke.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker System Restore knabber en god del plass. System Restore lagrer en kopi av PCens "tilstand" på et gitt tidspunkt, slik at du kan gjenopprette herifra skulle du får trøbbel med Windows-installasjonen.

Vista Professional eksisterer ikke. Men dersom du har Vista Business, Ultimate eller Enterprise så kan også Shadow Copy være påslått som stjeler ekstra plass. Skyggekopier er sikkerhetskopier av alle filer som endres, slik at du alltid kan gjøre om endringer i filer, helt tilbake til hvordan fila var da den først ble opprettet på disken.

 

En guide til System Restore og Shadow Copy finnes her: Windows Vista System Restore Guide

Lenke til kommentar
dette har hendt meg også, en sjult mappe som inneholdt alt jeg lasta ned, så alt jeg lasta ned lå i en mappe på skrivebordet + i en mappe langt inn i H***** på program filer..

 

eller det kan vær snakk om noe virus, ? viruset spiser opp diskplassen din :p

Har sett noe liknende før, du hadde ikke gidde å lista hvor i program filer disse endte?

Og er dette med xp eller vista?

Lenke til kommentar

Da har jeg testet litt med SpaceMonger. Den forteller meg at 49,7 GB befinner seg i unscannable folders. Det er 193 mapper som ikke kan scannes, så det kan bli vanskelig å finne frem til den/de som virkelig stjeler plass.

 

Har nå slått av Windows System Restore. Fikk ingen umiddelbar effekt på diskplass, men skal nå forsøke med en reboot. Men det står i hjelp-filen at system restore max kan stjele 15% av diskplassen. Det skulle bli i overkant av 15 GB. Ergo er det fortsatt 30 GB på avveie. Jeg synes dette er merkelig...

 

Har søkt etter virus, og defragmentert (det er vanskelig med bare 3 % ledig plass) og kjørt utvidet scandisk. Finner ingen ting...

Lenke til kommentar
Da har jeg testet litt med SpaceMonger. Den forteller meg at 49,7 GB befinner seg i unscannable folders. Det er 193 mapper som ikke kan scannes, så det kan bli vanskelig å finne frem til den/de som virkelig stjeler plass.

 

Har nå slått av Windows System Restore. Fikk ingen umiddelbar effekt på diskplass, men skal nå forsøke med en reboot. Men det står i hjelp-filen at system restore max kan stjele 15% av diskplassen. Det skulle bli i overkant av 15 GB. Ergo er det fortsatt 30 GB på avveie. Jeg synes dette er merkelig...

 

Har søkt etter virus, og defragmentert (det er vanskelig med bare 3 % ledig plass) og kjørt utvidet scandisk. Finner ingen ting...

Hvis du har nok fysisk ram kan du frigjøre noen GB diskplass ved å skru av pagefile. Systemet ditt vil faktisk bli raskere også. har du 3GB eller mer ram er dette sterkt å anbefale.

Lenke til kommentar

Jeg har nå forsøkt å deaktivere pagefil og hibernation. Men det ble ikke bedre plass på disken, selv etter reboot. Selv om jeg også deaktiverte systemgjenoppretting, ser det ikke ut til at noen av disse filene er slettet heller.

 

Begynner å bli passelig frustrert, for jeg har ikke flere ting igjen på disken som jeg kan slette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...