Gå til innhold

Dele fiber fra Eidsiva (switch eller router ?)


Anbefalte innlegg

Hei..

Skal om kort tid få fiber fra Eidsiva. De har vært her å satt opp hjemmesentralen, den har 1 utgang for internett. Jeg skal dele internett til pc og ps3. Er det nok med en switch eller blir det bare tull med ip adresser når det kun er en utgang fra hjemmesentralen ?

 

Vil det funke med en av disse ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324645 (switch) eller

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323060 (router)

 

Hvordan er det åpne porter ? Med adsl må man åpne porter i router for å få bedre nat på ps3, hvordan blir dette med fiber ?

 

Mvh

Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hjemmesentralen antenner på seg, så har den garantert også routerfunksjoner(og trådløs). Da holder det med SWITCH(skrev router her i stad,skrivefeil:P).. sats på minst 8p slik at du har muligheten for å utvide nettet.

 

Har du ikke antenner på den vet jeg ikke om det er router funksjoner, sikreste er nok da og gå for en Router.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig med deg. Routere han en svær stor tendens til å henge seg opp når det går mye trafikk over + at du må portforwarde routeren hvis du skal bruke den til noe spes, og det er ikke alltid like enkelt hvis man ikke er data kyndig.

En switch er stokk dum og sende all trafikk forbi, så en switch er nok den beste løsningen!

Lenke til kommentar

For å unngå dobbel NAT på de nye boksene til Altibox kjører du en switch (kjøp noe skikkelig så slipper du at de "henger" seg opp støtt og stadig)

 

De gamle boksene opererte som broer og da måtte du sette inn en router selv for å få flere maskiner på nett.

 

pluss og minus med begge deler, personlig likte jeg best de gamle boksene - men det er en smakssak.

 

mvh

Moella

Lenke til kommentar
For å unngå dobbel NAT på de nye boksene til Altibox kjører du en switch (kjøp noe skikkelig så slipper du at de "henger" seg opp støtt og stadig)

 

De gamle boksene opererte som broer og da måtte du sette inn en router selv for å få flere maskiner på nett.

 

pluss og minus med begge deler, personlig likte jeg best de gamle boksene - men det er en smakssak.

 

mvh

Moella

 

Jeg har den nyeste typen hjemmesentral med tråløst. fikk NTE (min lokale Altibox leverandør)til å sette den opp som bridge. Så de nye boksene kan også settes som bridge. Det avhenger bare om din lokale leverandør er villig

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, switch blir bestilt :)

 

En annen ting; Går det an å gå inn på fibermodemet som det går på et adselmodem ?

Er det som regel noe innebygd brannmur i de fibermodemene ? Så hvis jeg har modem, switch også pc uten brannmur, er det bare rett inn for folk ?

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, switch blir bestilt :)

 

En annen ting; Går det an å gå inn på fibermodemet som det går på et adselmodem ?

Er det som regel noe innebygd brannmur i de fibermodemene ? Så hvis jeg har modem, switch også pc uten brannmur, er det bare rett inn for folk ?

Det ligger ikke noe brannmur eller noe slikt inne på fibermodemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...