Gå til innhold

Hva tror dere kommer til å erstatte CD'en?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig tror jeg CDen kommer til å vare en stund. Det er ikke et skrikende behov for å få plass til særlig flere sanger på en CD. Høyere lydkvalitet vil nok snarere være velkomment, men det blir nok forbeholdt entusiastene, ettersom mannen i gata ikke hører forskjell på de nedlastede MP3-snuttene og ukomprimert musikk. DVDAudio og SACD har prøvd med høyere lydkvalitet, men aldri slått helt gjennom. Det siste jeg har hørt om "nye medier" er at Sony skal forbedre datainnbrenningen på CDen - et viktik punkt å merke seg er at denne skal være kompatibel med vanlige CD-spillere.

 

Jeg har ikke helt troen på flashminne. Disse små minnekortene blir bare et evig surr, og alt for små til å være praktiske. Man må kunne lese tittelen på produktet, og aller helst innholdet (sporene) med et illustrasjonsbilde. I så måte har CDen en veldig fin størrelse. En betydelig styrke minnekortene har er holbarheten.

 

Om man ska spå fremtiden tror jeg vi vil finne mer innebyggde streamingbaserte løsninger, som Squeezebox.

Lenke til kommentar

Det jeg syntes er rart er at de ikke satser på 24bit /96kHz lydfiler i større grad da dette er filer som mange dvd spillere og recievere klarer å lese enten det er i digital form eller på dvd samtidig som signalet lett kan overføres via vanlig coax og optisk digitalt signal. Lydkvaliteten er jo svært mye bedre enn vanlig cd og man trenger ikke en gang HDMI.

 

Ellers så satser jeg nok på Blueray formatet.

Har Divertimenti og har bestillt den nye blueray/sacd/cd SONaR - music by Magnar Åm fra www.2l.no.

SACD og DVD-A plater høres fremdeles fremragende ut. Leste at Neil Young skal gi ut hele back katalogen sin på Blueray.

Ellers så har jo f.eks. Opeth stadig spesial utgivelser av musikken sin i DTS 5.1 som faktisk høres veldig bra ut. Personlig kjøper jeg alltid utgivelsen med best lyd. Nå som universal spillerene og recieverene begynner å bli billige så er det jo bare å kjøre på og se om det er gitt ut noe man liker.

 

For et par måneder siden gav jo også Nine Inch Nails ut en gratis cd "The Slip" som kunne lastes ned i Wave 96-24 High Res. Dette kan jo være et eksempel til etterfølgelse, altså selve kvaliteten, ikke å gi fra seg blodslitet sitt gratis.

Dersom man satser på en Blueray spiller og en billig universal spiller kan man jo spille av hva det skulle være.

 

Edit: når det gjelder hodlbarhet. Jeg har fremdeles mine første cder som er 18 år gamle og fremdeles spiller perfekt. :)

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar
SACD og DVD-A plater høres fremdeles fremragende ut. Leste at Neil Young skal gi ut hele back katalogen sin på Blueray.

Har noen SACDer her, men merker ikke stor forskjell på dem og vanlige cder. Skal sies at det er gamle innspillinger da som feks Dark Side of the Moon ol.

 

Kult å høre at Neil skal gjøre det, han er jo ikke noe glad i digital lyd.

(sitter å hører på han nå faktisk :p)

Lenke til kommentar

Streaming, flash og lenger frem i tiden biologisk lagring, bare tenk på hvor mye info som finnes i DNA for eksempel, at cd'n har overlevt så lenge det fatter jeg egentlig ikke.

 

Selv bruker jeg veldig lite cd eller dvd'er, i bilen har jeg en Carputer og har både Wlan og mobilt bredband, hjemme har jeg en server med 4 Terrabyte lagringskapasitet + Popcorn Hour, HTTPC så Cd/Dvd er egentlig bare overflødig for meg. Når dere snakker om Blueray å sånn må jeg si meg skeptisk, tror cd plata er på vei til å dø ut jeg da.

 

allerede i 2000 skrev Vg en artikkel om datalagring i Dna:

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=5807446

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Edit: når det gjelder hodlbarhet. Jeg har fremdeles mine første cder som er 18 år gamle og fremdeles spiller perfekt. :)

Holdbarhet har aldri vært et problem for meg heller. CD-ene holder seg utmerket så lenge de får ligge i koveret når de ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Om dere sikter til inlegget mitt hva angår holbarhet var det igrunnen en sammenlikning mot flash. Det skal en mye kraftigere ripe til for å ødelegge flash enn CD. Men, jeg er enig i at CDen ikke er spesielt skjør om den behandles normalt (unngår for mye kladding og plasserer den i coveret).

 

Angående lydkvalitet kan man alltid nå nye høyder hva anngår datastrøm, men veldig ofte er dårlige innspillinger et vel så stort dilemma. Her er det mange som virkelig må skjerpe seg. Spesielt bakgrunns-sus er unødvendig.

 

Jeg håper ærlig talt ikke det skjer så mye med mediet heller. Flere har bevist at mye bra kan gjengis på CD. Håper hvertfall eventuelle nykommere holder seg kompatible med CD/SACD-spillere. Jeg svidde nettopp 40laken på en SACD-spiller, så bittert om den ikke holder mål noen år..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror en må skille mellom fil-format og medie-format (disk, minnebrikke etc).

 

Jeg tror at nye spillere vil bli laget slik at de kan oppdateres til å takle nye formater ettersom de kommer, dette for å tilpasse seg den massive nedlastningen av musikk som foregår - med noen format som klare ledere (jeg er ikke så kjent med ulike formattyper, men regner med at dette vil forandre seg med jevne mellomrom).

 

Når det gjelder medie format tror jeg at formatet vil inneha noen formmessige og fysiske kvaliteter som har mer med estetikk og fysisk praktikalitet som ikke har med lydkvalitet å gjøre. Jeg tror ikke minnepinner solgt i små esker vil slå igjennom f.eks. Medie-formatet og det's innpakkning må gi det en fysikalitet og estetikk som gjør det lett synlig både i butikk og hjemmet, oversiktlig og lett å lagre/arkivere. Har en ikke behov for slikt har en egentlig ikke behov for å ha et fysiskt produkt og vil sansynligvis heller laste det ned/kjøpe fra nettet.

 

 

Også må en ikke glemme at det må utkjempes en formatkrig der et medie-format kommer seirende ut - så tydelig seirende at selv bestemor føler seg trygg på å kjøpe en spiller for dette formatet, og ha det hjemme.

 

For å være ærlig så tror jeg at CD'en vil bestå i mange år fremover (5-10 år) samtidig som alternative formater utvikler seg. Jeg ser for eksempel nå at de fleste billig-anleggene leveres med USB tilkobling i tillegg til DVD avspilling. Slike dobbel-løsninger vil gjøre det vanskelig for et annet format å ta over for CD'en.

 

CD'ens død vil ikke skyldes Hi-fi entusiaster med sans for god lyd, men bestemødre, tenåringer, lastebilsjåfører etc. Når det lages et format som disse tar til seg er CD'ens tid over. Jeg tror det blir lenge til.

Endret av SolitaryB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha installert Squeezebox og nå kjører musiikken fra fra NAS er jeg ikke i tvil. CD evil dø :thumbdown: . All multimedia kommer til å bli streamet fra en server (som eks Squeezecenter eller andre hjemme-media sentre) på lokale disker eller fra Internett.

 

Musikk vil bli kjøpt direkte fra nett eller på vinyl. Vinyl vil overleve CD i salg med ca 50 år :whistle: . Det som mangler nå er gode nettbaserte løsninger for å høre / kjøpe musikk i loossfree formater (for guds skyld ikke Mac). For de som egentlig ikke hører på musikk men vil ha bakgrunnstøy og musikk på bærbar funker mp3, men for lytting hjemme er det for dårlig.

 

CD er noe træl som det utrolig fort blir feil på. Dårlig i forhold til vinyl på alle måter, og det er en mager trøst at det er bedre enn mp3. Rippet nettopp samlingen, og det var et urovekkende stort antall med fel på til tross for at jeg har behandlet de pent.

 

Neil Young er en gigant blant små popnisser :new_woot: . Han er ikke glad i digital på grunn av at lytteropplevelsen er såpass mye dårligere enn fra analogt. Dette skyldes en kombinasjon av digitalt opptak/mastering, og CD format.

Lenke til kommentar

Litt dobbeltmoral? :p Om du er så fan av analog gjengivelse utelukker det igrunnen Squeezebox-løsningen din.

 

Jeg tror faktisk også vinyl vil overleve CD. Vinyl er retro, og ganske småpop. Det har en plass jeg ikke tror CDen kan fylle.

Men vinyl er en gang for spesielt interesserte. For mannen i gata er vinyl for lengst dødt, eller i beste fall en samling i en eske på loftet.

Lenke til kommentar

Vi har nok rent forbrukermessig nådd dit du retter spørsmålet.De mulighetene som nå finnes vil nok utvikle seg i forskjellige retninger,men datalagring i ett eller annet format er nok svaret.Likevel vil nok et slags CD format ,men kanskje i mindre utgave også bestandig finnes,pga menneskers behov for noe håndfast som ikke befinner seg i en datahjerne.Samlerne må jo også tilfredsstilles-må vite.Det er kanskje også den eneste måten plateselskapene kan finne en måte å tjene sine penger på også.

I dag kan man le høyt over selskapenes frykt for opptakskassetten og DAT-formatet.De skulle bare visst hva som kom etterpå!

Fysiske format som CD,vinyl,og kanskje noe nytt...,vil helt sikkert finnes parallelt med alt som måtte komme av datalagret musikk.

Mvh Rune

Lenke til kommentar

Jeg tror nok vinyl kommer til å dø ut, selv om det vil ta lang tid. Folk som hører på vinyl dør gradvis ut, og de fleste yngre hører på artister som utgir lite på vinyl. Selvfølgelig vil det være noen igjen som bruker platespiller, men dette blir nok et liten del. Jeg tror nok også at det blir vanskeligere for folk å høre på vinyl, fordi forsterkerne ikke har platespillerinngang, og da må man begynne med RIAA. Med RIAA er det vanskelig å få god lyd og det er ekstremt dyrt for en med god lyd.

 

Angående hva som vil erstatte CD'en, vil jeg tro at det blir streaming over internett for de fleste, dette vil gå til bærbare spillere som kan kobles til stereoanlegg. I tillegg tror jeg at en del entusiaster vil bruke minnekort i stasjonære avlesere, på linje med cd-spillere. Da kan man f.eks. ha en 8" aktiv skjerm og et minnekort som inneholder en hel diskografi, så bare velger man album og sanger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...