Gå til innhold

Nytt norsk flagg og andre "problemer"


Nytt flagg?  

72 stemmer

  1. 1. Kunne du tenkt deg et nytt norskt flagg?

    • Ja
      18
    • Nei
      54


Anbefalte innlegg

- Bør vi få et nytt norsk flagg?

- Bør vi fjerne kristendommen fra staten Norge?

 

MIN MENING:

 

- NEI, flagget vi har er flagget NORGE skal ha!

- Religion bør være en personlig sak, så ja. Men det betyr ikke at andre religioner skal tre inn som ny statsreligion

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fine med diskusjoner som dette er at de bør basere seg på noe annet en rykter.

Hvis det er så mange som vil forandre flagget så burde det være null problem å finne noe kilder på det.

Ytringsfrihet har vi. Du skal få si hva du vil, men du kan ikke kreve å bli tatt seriøst når alt du kommer med er antagelser og rykter.

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Rykter eller ikke rykter, ting jeg har hørt på TV og Radio for en stund siden er vanskelig å henvise til. Men det er da ikke noe nytt for noen at mennesker som stiller seg kritisk til Islam, lever farlig? Jeg stiller meg forøvrig ikke kritisk til selve religionen, men det er de personene som er tilhengere av Islam og som i tillegg ønsker å endre Norge.

 

EDIT: Det er ingen nyhet slått opp på f.eks VGnett, men se på folks meninger http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=334406 . Og jeg sa ikke at det bare var muslimer som ønsker å skifte flagget vårt, selv om det ikke er alle muslimer som ønsker dette. Det samme gjelder faktisk for mange kristne, ateister osv.

Endret av galexon
Lenke til kommentar
Det fine med diskusjoner som dette er at de bør basere seg på noe annet en rykter.

Hvis det er så mange som vil forandre flagget så burde det være null problem å finne noe kilder på det.

Ytringsfrihet har vi. Du skal få si hva du vil, men du kan ikke kreve å bli tatt seriøst når alt du kommer med er antagelser og rykter.

 

Du sier jeg bør basere mine utspill på annet enn bare rykter? Nå var meningen med tråden i det hele tatt at vi skulle diskutere temaet, og at folk eventuelt kan komme med mer utdypende fakta. Det er ikke en tråd jeg har startet i forbandelse og sinne, men i usikkerhet, og en smule redsel. Hvis du oppfatter meg som forbannet og sint når du leser topic, så er det altså ikke den "sinnstemningen" jeg hadde da jeg skrev tråden.

 

Norge er langt fra det eneste landet med et kryss i flagget. Og mange andre flagg har mer kontroversielle merker enn et kryss.

 

Indeed!

 

Dette er både udokumentert og lukter av ekstremisme fra din side. Gærninger sier hva som helst for å hevde sin egen sak, så da får du i det minste bevise påstanden din hvis du vil bli tatt seriøst.

 

Enten det, eller så er dette en veldig kjedelig trollepost.

 

Jeg er ingen ekstremist! Jeg er bare fornøyd med samfunnet slik det er, når det gjelder kultur og tilhørighet, som flagget vårt er et symbol på.

Lenke til kommentar
Du sier jeg bør basere mine utspill på annet enn bare rykter? Nå var meningen med tråden i det hele tatt at vi skulle diskutere temaet, og at folk eventuelt kan komme med mer utdypende fakta. Det er ikke en tråd jeg har startet i forbandelse og sinne, men i usikkerhet, og en smule redsel. Hvis du oppfatter meg som forbannet og sint når du leser topic, så er det altså ikke den "sinnstemningen" jeg hadde da jeg skrev tråden.

Ja, du bør basere utspillende din på noe annet en rykter. Vi kan godt diskutere om slangemenneskene kommer til å ta over jorden, men det blir ikke en veldig konstruktiv eller interessant diskusjon.

Har heller ikke spurt om hvorfor du starter denne tråden og om det er i sinne eller redsel har ingenting og si.

Det eneste jeg vil fram til er at skal det diskuteres så må man ha ett grunnlag å diskutere på, og "ubekreftede rykter om at diverse minoritetsgrupper ønsker det norske flagget fjernet til fordel for et mer religionsnøytralt flagg." er ikke akkurat noen god start på en diskusjon.

 

Still spørsmålet anderledes, kutt ut vinklingen til minoritetsgrupper (du har jo ingen kilder som sier at det faktisk finnes slike grupperinger) og tenk nøye etter om du faktisk har noe grunnlag for å starte diskusjonen.

Lenke til kommentar
- Bør vi få et nytt norsk flagg?

Nei, det ser jeg ingen grunn til. Den opprinnelige symbolikken er ikke sentral lenger, dermed er ikke det symbolske i å bytte til et annet det heller.

 

- Bør vi fjerne kristendommen fra staten Norge?

Ja, vi burde fjerne det fra grunnloven og oppheve statskirken. Rett og slett fordi jeg oppfatter religiøs tro som en privatsak og ikke et offentlig anliggende.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Bør vi få et nytt norsk flagg?

Bør vi fjerne kristendommen fra staten Norge?

 

Selvfølgelig bør vi det. Men vi mennesker er hovedsakelig emosjonelle og sentimentale, og selv om det knapt finnes kristne igjen i landet vil folk tviholde på det de opplever som identiteten sin.

 

Personlig mener jeg at religion ikke har noe med politikk eller statlige anliggender å gjøre, og at det faktisk burde være forbudt med organisert religion hvor man må gi motytelser av noe som helst slag.

Lenke til kommentar

Dette minner om Carl I Hagens lefling med fremmedfrykt i valgkampen i 1987. Han hadde da et 'brev' (som ble avslórt som et falsum), hvor det visstnok gikk frem at muslimer gikk med planer om á fjerne korset fra flagget. Det var uinteressant lefling med fremmedfrykt da, og det er uinteressant lefling med fremmedfrykt ná.

Lenke til kommentar

Det er uansett ikke hovedsakelig muslimene i Norge som ønsker å bygge ned og å ødelegge den norske kulturen og identiteten - det er organisasjoner som SU og AUF. Og de er langt, langt farligere fordi de faktisk ofte ender opp med politiske verv.

 

Og her snakker vi ikke bare om folk som vil at Norge skal være en moderne nasjon som baserer seg på vitenskapelige fakta over blind tro, men om folk som ønsker å ødelegge alle vestlige kulturelle trekk ved landet vårt - altså forrædere, i det store og hele.

Lenke til kommentar

Viss man har ett problem med at flagget vårt har ett kros,

har man ett seriøst problem med å velge sine kamper.

 

Det er jo nasjonalarv, så hvorfor endre det? Jeg vil tro at de fleste ikke går rundt og ergrer seg over at det norske flagget har litt kristensymbolikk.

Lenke til kommentar

For det første: det er ingen som har lagt fram noe krav om å skifte flagg. Hvis det er noen som mener det, så får dere legge fram bevis på dette. Tvert imot så virker dette som et fabrikkert rykte som er konstruert for å skape usikkerhet. Fram til det punktet at noen faktisk dokumenterer at noen betydningsfulle mennesker faktisk krever dette, så er ikke denne tråden å annse som noe annet enn rent spekulativt hysteri.

 

For det andre: Anonymouse, du slenger ut påstander som du ikke begrunner. Det virker mye mer som du har et sterkt ønske om å svartmale enn å informere. Hvilke konkrete kulturelle trekk er det du mener burde vært til stede som vi ikke har i Norge, og hvilke og hvordan ville andre partier ivaretatt disse? Mener du at det er østlig kultur som dominerer i Norge? I så fall, hva består så denne i, og hvordan skiller den oss fra andre europeiske land? Dette høres ut som urealistisk engstelse for min del.

Lenke til kommentar

Like som jeg startet tråden, ber jeg nå en moderator om å stenge og slette tråden.

Jeg var alt for "engasjert" da jeg skrev førstetråd, og dette går ut over sakligheten.

Dere som sier at vi trenger begrunnelse har helt rett, og det er i grunnen hysterisk å ha en slik

diskusjon ettersom det ikke er en overhengende fare for at flagget vårt endres. Noen meninger og tanker er best usagt, er da erfaringen.

 

Om det er noen muslimer som leser eller har lest tråden, og som oppfatter dette som Islam-fiendtlig, vil jeg be om unnskyldning. Det var slettes ikke meningen å virke Islam-fiendtlig, og det var heller ikke å verken krenke eller beskylde muslimer for noe som helst som var hensikten med tråden.

Om noen føler seg krenket, ber jeg om unnskyldning for at jeg ikke formulerte meg bedre og mer seriøst i første tråd.

 

Mvh Galexon

Lenke til kommentar
Like som jeg startet tråden, ber jeg nå en moderator om å stenge og slette tråden.

Jeg var alt for "engasjert" da jeg skrev førstetråd, og dette går ut over sakligheten.

Dere som sier at vi trenger begrunnelse har helt rett, og det er i grunnen hysterisk å ha en slik

diskusjon ettersom det ikke er en overhengende fare for at flagget vårt endres. Noen meninger og tanker er best usagt, er da erfaringen.

 

Om det er noen muslimer som leser eller har lest tråden, og som oppfatter dette som Islam-fiendtlig, vil jeg be om unnskyldning. Det var slettes ikke meningen å virke Islam-fiendtlig, og det var heller ikke å verken krenke eller beskylde muslimer for noe som helst som var hensikten med tråden.

Om noen føler seg krenket, ber jeg om unnskyldning for at jeg ikke formulerte meg bedre og mer seriøst i første tråd.

 

Mvh Galexon

 

Hei!

 

Til generell informasjon så hverken stenger vi eller sletter diskusjoner etter ønske, det skal foreligge gode grunner til det. Sett heller pris på at dialogen du startet har ført et sted for din egen del (som det virker som). Men om du ønsker kan du godt endre førsteinnlegg til å bli litt mer seriøst, ettersom du angrer på formuleringen.

 

Er man uenig eller ønsker å diskutere moderering så ta gjerne kontakt på pm, men akkurat den diskusjonen lar vi ligge her i tråden ettersom moderering ikke er tema :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...