Gå til innhold

EU-modeller eller "norske" modeller


Anbefalte innlegg

Det er også en annen ting også og ta hensyn med,angående gråimport.

 

Endel av de såkalte kitpakkene blir sammensatt av gråimportøren,hvis vi ser på Canon så har det begynt og komme 450/1000D kameraer med de gamle objektivene uten IS dette er noe gråimportørene gjør for og få veldig billige kitsett i forhold til Canon sin egen sammensetting av kitsettene,noe som også gjør at Canon selv må begynne og rette sine kitpakker etter det.

Jeg tror også at ikke alle disse butikkene som selger kittene uten IS nevner til kjøper at det er en av grunnen for billigere kamerakit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
]Det er den tankegangen du presterer å komme med her som raserer hele markedet. Det er kun de større, sterke kjedene som kan tjene på å paralellimportere EU modeller, og vips så har man revet nok en frittstående/liten fotokjede overende og er et skritt nærmere monopol. Det er nettopp det som er i ferd med å skje i Norge akkurat nå, nettopp fordi du og en del andre er så hissige på å spare en krone her og en krone der. Det er én stor kjede som selger det meste av foto (hvis vi ser bort fra nettbutikker) fordi de er store nok til å tjene grovt på EU importen og rive de som ikke vil kunne ha en økonomisk fordel av det overende.

Nei, tankegangen min vil medføre at den norske importøren blir presset til å gi bedre betingelser til sine forhandlere. Det er feil å legge skylden på de som paralellimporterer, problemet ligger hos den norske importøren som ikke er konkurransedyktig. Dersom den norske importøren hadde vært konkurransedyktig ville ikke paralellimport vært et problem.

 

At du konkluderer med at jeg er "hissig på å spare en krone her og en krone der" på grunn av at jeg anbefaler folk å kjøpe EU-modell dersom prisforskjellen er stor synes jeg er merkelig. Dersom prisforskjellen er minimal anbefaler jeg folk å handle der de føler for uavhengig av om de selger norsk modell eller EU-modell. Uansett ser jeg ikke en eneste god grunn til å betale ekstra for å få "norsk" modell all den tid produktet er det samme.

 

Å fremstille "norsk modell" som bedre i markedsføringen (slik jeg ser mange gjør) byr meg i mot og jeg ser på det som villedende markedsføring, produktet er jo det samme som de andre selger. Å opplyse om at trykt norsk manual medfølger som et salgsargument ville vært ok - men å fremstille varen som bedre blir etter min mening å forsøke å lure kunden.

 

Som liten forhandler eller fotokjede er det heller ingen ting i veien for å gå sammen med andre små butikker for å få kvantum nok til å kunne fremforhandle bedre betingelser, å legge skylden for at små butikker går dårlig på de som paralellimporterer blir tøys. Grunnen til at små butikker går dårlig har etter min erfaring oftere sammenheng med for høye driftskostnader i forhold til omsetningen enn selve dekningsgraden på varene de selger, de er mao ikke effektive nok.

 

Å påstå at paralellimport medfører at det blir monopol blir direkte latterlig, paralellimporten er faktisk med på å bryte ned monopolsituasjonen disse importørene er i og fremmer konkurransen.

 

EDIT:

Vil bare tilføye at jeg i mange tilfeller betaler ekstra for å handle i min lokale favorittforretning, men jeg er ikke villig til å betale ekstra på grunn av at produktet er "norsk modell".

Endret av oleanl
Lenke til kommentar

- Reklamasjonsrett er en rett kunde har uansett om det er forhandler eller leverandør som betaler for det.

 

- Check and clean er 1 gang i året i 3 år. Støvet sjekker ikke om du allerede har renset det året, så den beste investeringen er en blåsebelg til en hundrelapp, og ta det med en gang, så det ikke gror fast og må renses med rensesett.

 

- Kurset er satt opp av Nikon når mange nok har meldt seg på, dvs 20-30 eller fler, noe som tilsier at det blir veldig generelt, og ingen hjelp med ditt spesielle kamera. Dette er alle Nikon kamera over en sko. Anbefaler mye heller et seriøst kurs hos noen som bare tar med 5-6 stk per kurs, så DU kan få hjelp med det DU har behov for.

 

 

 

Når det gjelder Canon 1000D med gammel 18-55mm, er dette norske modeller som jeg har sett i salg både hos Elkjøp, Japan Photo og andre steder. Stort sett har man tilgang til forskjellige kit med ny eller gammel utgave, kanskje med en tusenlapp forskjell i pris.

Lenke til kommentar
Ved å registrere kameraet på nikon.no (serienummeret) får du lastet ned norsk bruksanvisning som du evt kan printe ut. Så bruksanvisning er ikke et problem.

 

Du får med Norsk bruksanvisning på CD-Rom ved kjøp hos Japan Photo.

Så du slipper å laste den ned. :)

 

Andreas

 

Den eneste bruksanvisningen jeg fikk med var en tjekkisk papirmanual. Ikke noen norsk eller engelsk manual på CD slik det stod på internettsiden til Japanphoto.

 

Har lastet ned den norske versjonen fra nikon.no. Men den er imidlertid ikke utskriftbar slik jeg trodde. Lurer på om versjonen som skulle vært med på CD var utskriftbar. Sannsynligvis ikke.

 

Den er ikke utskriftbar nei, men jeg personlig synes det er greiere å søke igjennom en PDF fil fremfor å lete for hånd.

 

Andreas

 

 

Du er heldig som fikk med en brukermanual-cd i det hele tatt.

Jeg fikk ikke med noen ting. Er utrolig skuffet over JP for kjøpet jeg gjorde, og er en erfaring rikere som jeg gjerne kunne vært foruten. Jeg kjøpte et fullformatskamera til ørten tusen og jeg synes faktisk JP kunne spandert denne boka på oss siden de har større marginer en de andre norske butikkene.

 

 

Er også veldig enig med det super8 skriver.

 

Er bare å ta en telefon til JP så hadde de sikkert sendt deg en på CD ROM.

 

For min del så sparte jeg 5000.- på å kjøpe min D3 hos JP fremfor hos noen av de andre.

Så da kan jeg spandere på meg å evt kjøpe en papirmanual hvis det blir nødvendig.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Ved å registrere kameraet på nikon.no (serienummeret) får du lastet ned norsk bruksanvisning som du evt kan printe ut. Så bruksanvisning er ikke et problem.

 

Du får med Norsk bruksanvisning på CD-Rom ved kjøp hos Japan Photo.

Så du slipper å laste den ned. :)

 

Andreas

 

Den eneste bruksanvisningen jeg fikk med var en tjekkisk papirmanual. Ikke noen norsk eller engelsk manual på CD slik det stod på internettsiden til Japanphoto.

 

Har lastet ned den norske versjonen fra nikon.no. Men den er imidlertid ikke utskriftbar slik jeg trodde. Lurer på om versjonen som skulle vært med på CD var utskriftbar. Sannsynligvis ikke.

 

Den er ikke utskriftbar nei, men jeg personlig synes det er greiere å søke igjennom en PDF fil fremfor å lete for hånd.

 

Andreas

 

 

Du er heldig som fikk med en brukermanual-cd i det hele tatt.

Jeg fikk ikke med noen ting. Er utrolig skuffet over JP for kjøpet jeg gjorde, og er en erfaring rikere som jeg gjerne kunne vært foruten. Jeg kjøpte et fullformatskamera til ørten tusen og jeg synes faktisk JP kunne spandert denne boka på oss siden de har større marginer en de andre norske butikkene.

 

 

Er også veldig enig med det super8 skriver.

 

Er bare å ta en telefon til JP så hadde de sikkert sendt deg en på CD ROM.

 

For min del så sparte jeg 5000.- på å kjøpe min D3 hos JP fremfor hos noen av de andre.

Så da kan jeg spandere på meg å evt kjøpe en papirmanual hvis det blir nødvendig.

 

Andreas

 

Var ikke så enkelt nei.

Like etter kjøpet snakket jeg med dem (JP på Byporten Oslo) på tlf og fikk beskjed om at de hadde liggende en engelsk versjon, papirutgave, som jeg kunne få. Snakket med en hyggelig dame/jente der. De bekreftet "jada bare å komme ned når det passer". Når jeg kom til butikken samme dag var det ikke så greit likevel. De hadde ikke liggende noen brukermanual. Men jeg kunne laste ned fra nettet, trodde de. Har selfølgelig nå bestillt en norsk fra Nikon Norge.

Lenke til kommentar
Hvis jeg handler på en av deres butikker og denne går konkurs, er det JP Holding som er ansvarlig? eller hver enkelt butikk?

Er butikkene egeneide, eller drives disse etter et franchisekonsept?

Butikkene er heleid av JP Holding, og en butikk går ikke konkurs uten at kjeden går konkurs. Dersom en butikk legges ned tar Holding over garantiansvar.

 

Om jeg handler på JP web, antar jeg at jeg handler direkte med JP Holding?
På sett og vis - du handler jo med nettbutikken deres, som er heleid på samme måte som butikkene.
Lenke til kommentar
Hvis jeg handler på en av deres butikker og denne går konkurs, er det JP Holding som er ansvarlig? eller hver enkelt butikk?

Er butikkene egeneide, eller drives disse etter et franchisekonsept?

Butikkene er heleid av JP Holding, og en butikk går ikke konkurs uten at kjeden går konkurs. Dersom en butikk legges ned tar Holding over garantiansvar.

 

Ikke helt korrekt. Jeg regner med det er organisert slik at hver butikk er et eget AS. Da kan selvsagt også en enkelt butikk gå konkurs, selv om ikke kjeden går konkurs.

 

Men dersom det skulle skje, kan man nok være temmelig sikker på at JP frivillig overtar dette garanti-ansvaret, fordi de absolutt ikke ønsker en oppfatning i markedet om at de som kjøper grå-modeller får problemer med garantien. En slik oppfatning vil være en kraftig nesestyver for den strategien de har valgt i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Ikke helt korrekt. Jeg regner med det er organisert slik at hver butikk er et eget AS. Da kan selvsagt også en enkelt butikk gå konkurs, selv om ikke kjeden går konkurs.

For kunden spiller det ingen rolle hvordan disse butikkene er eid, kunden beholder sine rettigheter i forbindelse med reklamasjon da forbrukerkjøpsloven fastsetter at forbrukeren kan gjøre sine krav gjeldende ovenfor tidligere salgsledd. Dersom butikkene er egne AS så kjøper jo disse butikkene i praksis varen fra JP sentralt slik at forbruker ved en eventuell konkurs/nedleggelse kan fremme sine krav mot de.

 

Dette blir på samme måte som at man kan henvende seg til Nikon Norge dersom man har kjøpt "norsk modell" og forhandleren har gått dukken (noe som i følge en annens innlegg i tråden er et mye mer realistisk sceanrio).

Endret av oleanl
Lenke til kommentar
Niks

Om hver butikk var AS, kunne ikke varer bare overføres mellom butikker, slik som det gjøres i dag.

 

Joa! ingen problem.

 

Hvis varene fortsatt tilhører moderselskapet/importøren og ikke enkelbutikker,altså moderselskapet/importøren får ikke betalt før varen er solgt.

Om JP har en sådan rutine vet jeg ikke.

 

Mercruiser-motorer som vi har på lager er ikke betalt,blir først betalt ved montering.Det hender at vi leverer en motor til en konkurrent,hvis leveringstiden blir for lang fra USA.

Lenke til kommentar

Diskusjoner rund mulig konkurs er egentlig helt overflødig, vi har det beste år noensinne og finansielt status er rock solid uten ett eneste Krone i gjeld til noen. Men for ordens skyld så vil jeg gjerne presiserer att alle Japan Photo butikker i Norge og Sverige er 100% eiet av Japan Photo Holding Norge AS. Butikkene er IKKE eigen AS, vi har bare to organisationsnummer, én for Norge og én for Sverige. Så selvs om vi skulle nedlegge én butikk (overhodet ingen plan for det), så star JP selvfølgelig for alle garanti/service saken også i framtid.

 

Håper det forklarer litt?

 

Fortsatt GOD JUL :-)

 

Stephan

 

Hvis jeg handler på en av deres butikker og denne går konkurs, er det JP Holding som er ansvarlig? eller hver enkelt butikk?

Er butikkene egeneide, eller drives disse etter et franchisekonsept?

Butikkene er heleid av JP Holding, og en butikk går ikke konkurs uten at kjeden går konkurs. Dersom en butikk legges ned tar Holding over garantiansvar.

 

Ikke helt korrekt. Jeg regner med det er organisert slik at hver butikk er et eget AS. Da kan selvsagt også en enkelt butikk gå konkurs, selv om ikke kjeden går konkurs.

 

Men dersom det skulle skje, kan man nok være temmelig sikker på at JP frivillig overtar dette garanti-ansvaret, fordi de absolutt ikke ønsker en oppfatning i markedet om at de som kjøper grå-modeller får problemer med garantien. En slik oppfatning vil være en kraftig nesestyver for den strategien de har valgt i dette tilfellet.

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
Diskusjoner rund muglig konkurs er egentlig helt overflødig, vi har det beste år noensinne og finansiel sttus er rock solid uten ett eneste Krone i gjeld til noen. Men for ordens skyld så vil jeg gjerne presiserer att alle Japan Photo butikker i Norge og Sverige er 100% eiet av Japan Photo Holding Norge AS. Butikkene er IKKE eigen AS, vi har bare to organisationsnummer, én for Norge og én for Sverige. Så selvs om vi skulle nedlegge én butikk (overhodet ingen plan for det), så star JP selvfølgelig for alle garanti/service saken også i framtid.

 

Håper det forklarer litt?

 

Fortsatt GOD JUL :-)

 

Stephan

 

Så var det det der med å komme til Tromsø da.. :hmm:

Tror jeg begynner med mine "sanksjoner" og ikke kjøper mere på JP før jeg kan gå inn i butikken i Tromsø.

 

[Edit]Ja og forresten; God Jul og Godt Nytt År til alle i forumet :)[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...