Gå til innhold

EU-modeller eller "norske" modeller


Anbefalte innlegg

Står i farta og lurer på å kjøpe et Nikon D60 kamera, med 18-55 mm VR objektiv. Ser av de ulike nettbutikkene at prisen varierer noe, spesielt om det er et "norsk" kamera, eller en EU-modell. JapanPhoto hadde mest info om dette; EU-modeller er kamera importert fra Europa, uten norsk bruksanvisning.

 

Men jeg lurer bare på, hva er forskjellen på selve kameraet, ut fra om det er fra Europa eller Norge?? Kjøpsmessig skal jeg jo ha samme rettigheter når jeg handler i en norsk nettbutikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg lurer bare på, hva er forskjellen på selve kameraet, ut fra om det er fra Europa eller Norge?? Kjøpsmessig skal jeg jo ha samme rettigheter når jeg handler i en norsk nettbutikk.

 

Det er ikke noen forskjell på selve kameraet. Forskjellen ligger i at i dette konkrete tilfellet vil Nikon i Norge kun følge opp garantiforpliktelser det første året der Europagarantien til Nikon gjøres gjeldende. Garanti og reklamasjonsansvar utøver første år må deretter håndteres av det utsalgssted der varen ble kjøpt for den handlerens kost. Normalt medfører ikke dette noen problem, det eneste er om handleren går konkurs eller på endre måter forsvinner ut av business.

 

Ut over dette vil den "Norske" modellen inneholde trykt Norsk bruksanvisning, tilbud om gratis fotokurs, samt tilbud om tre års "check and clean" en tjeneste der du får renset og oppdatert kameraet gratis en gang i året i tre år fremover.

Lenke til kommentar

Ved å registrere kameraet på nikon.no (serienummeret) får du lastet ned norsk bruksanvisning som du evt kan printe ut. Så bruksanvisning er ikke et problem.

 

Japanphoto er vel ganske veletablert så det går forhåpentligvis ikke konkurs med et første, men hvem vet i disse tider. Jo flere som kjøper der i fra jo mindre sjanse er det i hvert fall;)

Lenke til kommentar
Japanphoto er vel ganske veletablert så det går forhåpentligvis ikke konkurs med et første, men hvem vet i disse tider. Jo flere som kjøper der i fra jo mindre sjanse er det i hvert fall;)

Hei Cocytor,

jeg kan bekrefter att vi ikke bare ikke tenker om konkurs, men att det faktisk går ekstremt bra med oss. Vi vokser i år med over 30% (November +52%, 12 dager Desember med +57%)og har bra lønnsomhet. Japan Photo er idag fullstendig gjeldfritt, vi skulder verken banken eller morselskjap ett eneste Krone, derfor har vi ikke hovedpin angående finansering, rentekostnader etc.

 

Bare for att det er sagt :-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

Lenke til kommentar
Hei Cocytor,

jeg kan bekrefter att vi ikke bare ikke tenker om konkurs, men att det faktisk går ekstremt bra med oss. Vi vokser i år med over 30% (November +52%, 12 dager Desember med +57%)og har bra lønnsomhet. Japan Photo er idag fullstendig gjeldfritt, vi skulder verken banken eller morselskjap ett eneste Krone, derfor har vi ikke hovedpin angående finansering, rentekostnader etc.

 

Bare for att det er sagt :-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

 

Hvis det går så bra wer det bare å sette ned prisene! :tease:

Lenke til kommentar
Hei Cocytor,

jeg kan bekrefter att vi ikke bare ikke tenker om konkurs, men att det faktisk går ekstremt bra med oss. Vi vokser i år med over 30% (November +52%, 12 dager Desember med +57%)og har bra lønnsomhet. Japan Photo er idag fullstendig gjeldfritt, vi skulder verken banken eller morselskjap ett eneste Krone, derfor har vi ikke hovedpin angående finansering, rentekostnader etc.

 

Bare for att det er sagt :-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

 

Hvis det går så bra wer det bare å sette ned prisene! :tease:

Hmmm, vårt økonomisjef har akkurat motsatt mening, han sier hvis så mange kjøper, så kan vi tar prisene opp! Så der er det én mot én og vi går videre som idag :-)

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
Hmmm, vårt økonomisjef har akkurat motsatt mening, han sier hvis så mange kjøper, så kan vi tar prisene opp! Så der er det én mot én og vi går videre som idag :-)

Så jo færre som kjøper noe, jo lavere pris? Send meg et tilbud på Sony 70-200SSM på PM da, den kan det umulig være mange som kjøper. :!:

Lenke til kommentar
Hmmm, vårt økonomisjef har akkurat motsatt mening, han sier hvis så mange kjøper, så kan vi tar prisene opp! Så der er det én mot én og vi går videre som idag :-)

Så jo færre som kjøper noe, jo lavere pris? Send meg et tilbud på Sony 70-200SSM på PM da, den kan det umulig være mange som kjøper. :!:

Julehandel-rushet er sikkert den desidert dårligste tidspunkt for å prute, bare glem det, hehe

Lenke til kommentar
Står i farta og lurer på å kjøpe et Nikon D60 kamera, med 18-55 mm VR objektiv. Ser av de ulike nettbutikkene at prisen varierer noe, spesielt om det er et "norsk" kamera, eller en EU-modell. JapanPhoto hadde mest info om dette; EU-modeller er kamera importert fra Europa, uten norsk bruksanvisning.

 

Men jeg lurer bare på, hva er forskjellen på selve kameraet, ut fra om det er fra Europa eller Norge?? Kjøpsmessig skal jeg jo ha samme rettigheter når jeg handler i en norsk nettbutikk.

 

Det er ingen forskjell på kameraet.

 

- Kjøpsmessig så har du nøyaktig de samme rettighetene ift garanti.

- Og lovbestemt raklamasjonstid på 5år.

- Jeg kjøpte nylig en dslr på jp og angrer på det. Fikk med verken norsk eller engelsk bruksansvisning, og må si jeg savner det. Det blir ikke det samme å printe 450 sider i A4. Jeg kommer nok ikke til å handle på JP mer. Saken er jo at de tilbyr svært liten sørvis og hjelp. Jeg registrerer at feks fotovideo kjører en helt annen linje ift sørvis, og samtidig veldig ofte matcher JP sine priser. Uansett så viser de at de har kompetansen og viljen. Og jeg får med bruksansvisning på norsk og engelsk som er helt nødvendig for å kunne bruke kameraet fullt ut. Min anbefaling blir derfor opplagt. Den kanskje 1000lappen du sparer på å handle der er ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Det man skal vokte seg vel for, er å kjøpe EU modeller fra mer eller mindre seriøse nettbutikker (eller enda verre, "Finn.no-butikker"). Går butikken konkurs, som veldig mange små og medium store nettbutikker gjør i dag, så står man totalt uten noen rettigheter ut over garantien som er ett eller maks to år. Reklamasjonstiden på fem år kan man da bare glemme.

 

Større aktører som Japan Photo går nok ikke konkurs med det første, selv om markedet har svingninger. Det største minuset der, er at du kan risikere å ikke få med norsk/engelsk bruksanvisning slik som ramses nevner. Det kan også nevnes at hvis en butikk setter seg på bakbena i forhold til service på en norsk modell, kan man henvende seg til den norske importøren. Med EU modell kan du ikke regne med at importøren vil hjelpe deg sånn helt uten videre. Men også der tipper jeg Japan Photo er seriøse nok til at det ikke er et problem.

 

Så med mindre manglende bruksanvisning er et stort problem, er det få argumenter for å ikke handle EU modeller på Japan Photo om de er rimeligst. Men husk at du KAN gå glipp av diverse ekstragoder fra importøren (kurs, gratis rens og sjekk osv...) samt at det kan være lettere å få solgt en norsk modell om du en gang i fremtiden skal bytte til en nyere/bedre modell.

Lenke til kommentar

Bruksanvisning? Den har jeg nok aldri åpnet.

 

Handler på JP uten betenkeligheter. Har ikke opplevd at Canon har forskjellsbehandlet, og JP har håndtert service på en greit måte. Derimot hører jeg ofte at det går mye fortere å reparere 5D enn 40D..

 

De ansatte i JP Bergen, Stavanger og Sandnes er dessuten en hyggelig bunch, selv om jeg fortsatt ikke fikk prøve kameraene sist jeg kjøpte. Skulle ikke du rydde opp i det stoney? ;)

 

Utvalget er derimot ikke bra nok, slik at den enslige proff-butikken i hver by fortsatt har det reneste monopol.

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Ved å registrere kameraet på nikon.no (serienummeret) får du lastet ned norsk bruksanvisning som du evt kan printe ut. Så bruksanvisning er ikke et problem.

 

Du får med Norsk bruksanvisning på CD-Rom ved kjøp hos Japan Photo.

Så du slipper å laste den ned. :)

 

Andreas

 

Den eneste bruksanvisningen jeg fikk med var en tjekkisk papirmanual. Ikke noen norsk eller engelsk manual på CD slik det stod på internettsiden til Japanphoto.

 

Har lastet ned den norske versjonen fra nikon.no. Men den er imidlertid ikke utskriftbar slik jeg trodde. Lurer på om versjonen som skulle vært med på CD var utskriftbar. Sannsynligvis ikke.

Lenke til kommentar
samt at det kan være lettere å få solgt en norsk modell om du en gang i fremtiden skal bytte til en nyere/bedre modell.

Hvorfor det? Kameraet er jo det samme. Ser ikke for meg om at jeg kommer til å spørre om det er EU-modell eller om det er "norsk" modell ved bruktkjøp (det er jo samme kamera). Kvittering fra norsk butikk kan man fremlegge uansett.

 

Ellers vil jeg tilføye at forskjellen på EU-modell og "norsk" modell i utgangspunktet er at hvis du kjøper den "norske" modellen så går handelen gjennom et ekstra ledd slik at også importøren tjener penger.

 

Dersom du ønsker å sponse den norske importøren må du gjerne hjelpe de ved å kjøpe "norsk" modell....

 

Jeg mener at vi bør velge EU-modeller dersom prisfjorskjellen er stor, at EU-modeller dukker opp betyr egentlig bare at den norske importøren tar seg for godt betalt siden importør av den parallellimporterte varen også setter av penger til garantikostnader, markedsføring osv.

 

Det som er rimelig at en importør skal sitte igjen med er nok til å dekke garantiansvar, felles markedsføring og en viss bruttofjortjeneste som skal dekke andre driftskostnader og utbytte til eierne. Dersom importøren ikke hadde hatt for høy fortjeneste i forhold til å dekke disse kostnadene ville det ikke vært interessant for noen å paralellimportere varene. Derfor mener jeg at det i de fleste tilfellene der det dukker opp EU-modeller så er dette sannsynligvis på grunn av at importør sitter igjen med en for stor andel av pengene for hvert solgte produkt.

 

Det er forresten ingen ting som tilsier at ikke JP eller andre som importerer selv kan slenge med en "check and clean", et kurs eller en supersikring i prisen. (Når begynner dere med dette JP?)

 

Uansett, nå som kronen står så svakt mot Euroen blir det spennende å se hva som skjer fremover...

Lenke til kommentar

Fordelen med EU modellene som har strømmet inn i diverse norske butikker endelig har fått de norske etablerte forhandlerne til å ta opp kampen slik at de nå i førhjulstiden faktisk har bedre pris på "norsk" vesjon og i tillegg leverer med kurs, programvare og gratis rens i tre år!!! ("Plukket" oppe en Norsk D700 med MB-10 Power pack hos etablert tradisjonell leverandør i dag for en pris vesentlig under det "EU" leverandørene kan reklamere med...)

Endret av froggyler
Lenke til kommentar
samt at det kan være lettere å få solgt en norsk modell om du en gang i fremtiden skal bytte til en nyere/bedre modell.

Hvorfor det?

Fordi enkelte bryr seg om det (har selv solgt kamera i butikk, og fikk veldig ofte spørsmål om det var EU eller norsk modell).
Ellers vil jeg tilføye at forskjellen på EU-modell og "norsk" modell i utgangspunktet er at hvis du kjøper den "norske" modellen så går handelen gjennom et ekstra ledd slik at også importøren tjener penger.
Feil. Det går gjennom nøyaktig like mange ledd, men i stedet for å kjøpe fra norsk importør, så kjøper man kanskje fra polsk importør.
Jeg mener at vi bør velge EU-modeller dersom prisfjorskjellen er stor, at EU-modeller dukker opp betyr egentlig bare at den norske importøren tar seg for godt betalt siden importør av den parallellimporterte varen også setter av penger til garantikostnader, markedsføring osv.
Det er den tankegangen du presterer å komme med her som raserer hele markedet. Det er kun de større, sterke kjedene som kan tjene på å paralellimportere EU modeller, og vips så har man revet nok en frittstående/liten fotokjede overende og er et skritt nærmere monopol. Det er nettopp det som er i ferd med å skje i Norge akkurat nå, nettopp fordi du og en del andre er så hissige på å spare en krone her og en krone der. Det er én stor kjede som selger det meste av foto (hvis vi ser bort fra nettbutikker) fordi de er store nok til å tjene grovt på EU importen og rive de som ikke vil kunne ha en økonomisk fordel av det overende.
Lenke til kommentar
Ved å registrere kameraet på nikon.no (serienummeret) får du lastet ned norsk bruksanvisning som du evt kan printe ut. Så bruksanvisning er ikke et problem.

 

Du får med Norsk bruksanvisning på CD-Rom ved kjøp hos Japan Photo.

Så du slipper å laste den ned. :)

 

Andreas

 

Den eneste bruksanvisningen jeg fikk med var en tjekkisk papirmanual. Ikke noen norsk eller engelsk manual på CD slik det stod på internettsiden til Japanphoto.

 

Har lastet ned den norske versjonen fra nikon.no. Men den er imidlertid ikke utskriftbar slik jeg trodde. Lurer på om versjonen som skulle vært med på CD var utskriftbar. Sannsynligvis ikke.

 

Du er heldig som fikk med en brukermanual-cd i det hele tatt.

Jeg fikk ikke med noen ting. Er utrolig skuffet over JP for kjøpet jeg gjorde, og er en erfaring rikere som jeg gjerne kunne vært foruten. Jeg kjøpte et fullformatskamera til ørten tusen og jeg synes faktisk JP kunne spandert denne boka på oss siden de har større marginer en de andre norske butikkene.

 

 

Er også veldig enig med det super8 skriver.

Lenke til kommentar
Jeg kan bekrefter att vi ikke bare ikke tenker om konkurs, men att det faktisk går ekstremt bra med oss. .

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

 

Bare noen spørsmål:

Hvis jeg handler på en av deres butikker og denne går konkurs, er det JP Holding som er ansvarlig? eller hver enkelt butikk?

Er butikkene egeneide, eller drives disse etter et franchisekonsept?

Om jeg handler på JP web, antar jeg at jeg handler direkte med JP Holding?

 

Nå har jeg forsåvidt handlet hos JP butikk og web og erfaringene så langt er gode.

Endret av perah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...