Gå til innhold

Tar doktorgrad på skjermkort


Anbefalte innlegg

Går det mot noen standardisering av språk for massivt parallelle maskiner med flere adresserbare minnenivåer eller er det alt for tidlig til at noen har begynt med det enda? Jeg synes de tidlige GPGPU alternativene gjenspeiler et alt for snevert tankesett rund dette fagområdet. Poenget ser ut til å være å få mest mulig ut av en spesifikk serie GPU enklest mulig, men om 2 år så er jo den innsatsen tapt. Og om 5-7 år har vi antagelig ikke GPU lengre.

 

Det er et veldig godt spørsmål du tar opp der. Hovedproblemet er at alle eksisterende programmeringspråk gir en illusjon av et stort kontinuerlig minneområde. Cuda har løst dette ved egne cudaMalloc-funksjoner som allokerer minne på GPU, dette er jo en mulighet som skalerer til enda flere minneområder også. Men programmereren har det hele og fulle ansvar for å holde styr på hvilke pekere som peker til hvilket minne.

 

Men man kunne tenke seg språk som hadde egne nøkkelord og runtime støtte for dette, men det skal mye til for et nytt språk å komme på banen.

 

Når det gjelder levetiden til språk så er det vanskelig å spå. Nvidia sier selv de har et 20-års perspektiv på Cuda, og at vi har noe som likner på GPU om 5 år er jeg helt sikker på. Til spill er det rett og slett så overlegent en vanlig CPU (både i absolutt ytelse, og i ytelse/watt) at maskiner vil fortsette å ha dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og man slipper å holde styr på alle de 12288 trådene et 8-serie kort kan jobbe med samtidig. Er personlig, litt mer interessert i RapidMind's løsning(pga cell-arkitekturen). Det blir et paradigmeskifte og det er der problemet ligger, det er for mange løsninger på parallell prosessering. Datasettet er viktigere enn algoritmen. Hver av de løsningene krever stålkontroll på dataene som skal prosesseres, derfor er det ikke bare å bare å hoppe mellom de forskjellige alternativene.

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar
Ville heller brukt GPUen til protein-folding enn å forske på runde kanter. :roll:

 

Det var nå et rimelig tankeløst innlegg. Ser på signaturen din at du er svært så stolt av å donere prosessortid til et slikt allmenntjenlig formål, men du innser vel at man ikke får en doktorgrad i informatikk ved å la en spillmaskin stå i et hjørne og dure folding@home døgnet rundt?

Lenke til kommentar
Men man kunne tenke seg språk som hadde egne nøkkelord og runtime støtte for dette, men det skal mye til for et nytt språk å komme på banen.

 

Når det gjelder levetiden til språk så er det vanskelig å spå. Nvidia sier selv de har et 20-års perspektiv på Cuda, og at vi har noe som likner på GPU om 5 år er jeg helt sikker på. Til spill er det rett og slett så overlegent en vanlig CPU (både i absolutt ytelse, og i ytelse/watt) at maskiner vil fortsette å ha dem.

Personlig har jeg store problemer med at Cuda er kun for nvidia. Har du gjort deg noen tanker om OpenCL?

 

ref. http://www.khronos.org/opencl/

 

Gratulerer med graden! Hvis avhandlingen din er tilgjengelig på nett hadde det vært flott med en lenke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Personlig har jeg store problemer med at Cuda er kun for nvidia. Har du gjort deg noen tanker om OpenCL?

 

ref. http://www.khronos.org/opencl/

 

Gratulerer med graden! Hvis avhandlingen din er tilgjengelig på nett hadde det vært flott med en lenke.

 

Avhandlingen ligger her.

 

Når det gjelder OpenCL har jeg svært stor tro på det. Ut i fra manualen er det veldig likt CUDA, hvis både AMD/ATI og Nvidia får ut fungerende SDKer i løpet av våren 2009 tror jeg vi har en vinner.

 

Likevel skal man ikke se helt bort i fra at de platformspesifikke språkene vil overleve. GPUer er stadig mer interessant i embedded markedet, og der tar man gjerne et platformspesifikt språk for å få ut de siste 10% med ytelse.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...