Gå til innhold

Lenovo N500 - erfaringer og oppfatninger


Ennasus

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte litt på denne, men lurer på noen få ting? Støyer den mye? Vil nok bli brukt på skolen og håper at den ikke bråker høyt nok til å irritere medelever. Jeg skal hovedsaklig ha en skole/kontor PC: Altså tekstbehandling, surfing, msn, se film osv., men jeg lurer på om jeg kan kjøre FM09 evt. 10 når det kommer på denne? Er den på komplett.no nå med innebygd webcam og HDMI? Vil jeg få en mye bedre b?rbar til 7000? Toshiba - Satellite A300-1QD 15.4? WXGA f.eks? EDIT: Ser at Toshibaen har SKIKKELIG lav batteritid.

 

Viften har sine støyperioder, men jeg bruker den selv på skolen, og det har aldri vært såpass støy at det er til sjenanse for andre. Viften går for det meste når jeg konverterer videoer eller lignende, og har en prosessorbruk på oppimot 100%.

 

Er veldig fornøyd med batteriet, pleier å ta den med på skolen uten strømforsyningen i sekken, og har aldri gått tom. Bruker den som oftest en to-tre fulle timer på skolen. Oppgir nesten 4 timers tid igjen på strømsparer og 100%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at den fra MPX har dårligere skjermkort enn den fra komplett, men den fra komplett har 2Gb minne, og den fra MPX har 3Gb. Tror det var den eneste forskjellen eg så. Eg mener i hvert fall at den fra komplett har skjermkortet GF 9300M GS, selvom det ikke står noe om hvilket skjermkort det er, og mener at det er bedre enn Intel GMA 4500M (http://optimitza.cat/news/2008/09/03/laptop-graphic-card-performance-geforce-9200m-9300m-9500m-9600m-mobility-radeon-3450-3470-3650/). Komplett hadde en N500 til 4995 med det skjermkortet (og derfor tror eg at den til 4595 har samme skjermkort), 3GB minne og 250 lagringsplass, som dessverre ble utsolt for under en uke siden.

 

Men vil si at den beste for deg kommer an på om hva du prioriterer av skjermkort eller minne.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å f.eks å se HD filmer, og spille lettdrevne spill funker vel den fra komplett bra, og du kan jo kjøpe 1GB ekstra minne hvis det er behov for det. Aner ikkje hvor godt det Intel GMA 4500M kortet er i forhold til GF 9300M GS. Hvis det funker like bra er vel den fra MPX best.

 

Men spør komplett om hvilket skjermkort de har på den lenovoen. De hadde nå GF 9300M GS på de to andre versjonene de solgte, så tipper det er det på denne og. Har selv lite peiling på data, og aner ikkje hvor mye 1GB fra eller til på minnet har å si, og du kan søke litt rundt på det skjermkortet GMA 4500M og skjekke om det duger for dine behov.

Lenke til kommentar

Jeg kan oppklare en ting en gang for alle. Nvidia-kortet er bedre enn Intel-kortet til spilling. Men det er sikkert varmere, i så fall vil jo viften naturligvis bli mer aktiv.

 

Har noen klart å installere Windows 7 beta på Windows Vista Premium som fulgte med? Når jeg prøver får jeg feilmelding der det står at det ikke er mulig med denne versjonen. Det kan jo vere pga det er Windows 7 beta Ultimate, men har lite lyst til å formatere og legge inn Vista Ultimate når jeg har betalt for lovlig lisens.

Lenke til kommentar
Får endelig min lenovo i dag eller imorgen, men lurte på om man mister garantien når man installerer de ekstra GB med minne som fulgte med?

Det er jo dessuten forklart i brukermanualen hvordan en legger inn mer minne. Ved å følge brukermanualen så mister en ikke garantien.

Lenke til kommentar

Førsteinntrykk: Solid!

 

Da, etter i overkant av en måneds ventetid, er PC'en ankommet. Etter å ha pakket ut maskineriet, som er stilren og elegant utført (... samtidig som den virker å være solid bebygd, hvilket er et enormt pluss med tanke på at det er en bærbar PC som absolutt skal benyttes for det den er... ja, bærbar!), trykker jeg på oppstartsknappen kjempespent!

 

Til min store skuffelse, dog noe jeg var fullt klar over på forhånd, ruller Windows Vista opp på skjermbildet. Etter en kjapp gjennomgang, og litt slit rundt aktivering av touchpad-panelet, ser jeg at alt fungerer helt fint. Så må det nevnes at undertegnede ikke er noen datakyndig person, og herfra bærer det innover til storebror for å "nedgradere" operativsystemet til Win XP, noe som snart skulle vise seg å være et enormt hodebry. Alle instruksjonene om hvordan komme inn i konfigurasjonssiden under oppstarten var nemlig ikke funksjonelle. Etter omslagsvis tjue omstarter uten hell, satt vi rådville en god stund mens jeg slafset i meg grandiosaen. Heldigvis søkte min bror seg til en løsningen på nettet (.. mon tro det var her på diskusjon). Altså, til dere som ønsker å kjøpe denne PC-en og ikke tar til takke med Vista; Lenovo Care-button, f2, f11 eller enter fungerer ikke!

 

For å komme inn i systemsdelen: F1 (!!!)

 

Med Windows på plass, var det klart for å fosse inn på programmer og underholdning fra liggende eksterne harddisker etc. Og så langt har alt gått smertefritt, tastene er overraskende behagelig, skjermen er krystallklar og en fryd å beskue og den bråker lite (i forhold til mine tidligere datamaskiner).

 

Det gjenstår å se hvor godt den fungerer for meg i bruk, men jeg kan med hånden på hjertet si jeg er storfornøyd med førsteinntrykket og det kribler faktisk i magen når jeg tenker på fortsettelsen, og jeg er totalt fri for bekymringer.

 

Sannsynligvis vil jeg komme tilbake med spillerfaringer, og da spesielt Football Manager 09 og Counter Strike: Source. Jeg har benyttet meg av siden CanYouRunIt? og det ser forholdsvis greit ut (eneste som skiller seg klart ut i negativ grad er processoren, men pytt pytt, jeg betalte kun i overkant av 5000 for PC-en), men vet ikke hvor pålitelig denne er, og setter gjerne pris på deres tanker og erfaringer med denne tjenesten

Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som har litt problemer med nettverket på denne pcen? Av og til når jeg lar pcen stå på om natten, finner jeg ut neste morgen at det trådløse nettsignalet ikkje lengre blir fanget opp av pcen, selvom det ikkje er noe galt med nettverket. Dette skjer sånn av og til når jeg lar pcen stå på over lengre perioder. Noen som vet hvorfor og hva jeg kan gjøre? Installerte en eller annen nettverkskort driver fra Lenovos hjemmesider, uten at det hjalp.

Endret av kendo
Lenke til kommentar
Noen andre enn meg som har litt problemer med nettverket på denne pcen? Av og til når jeg lar pcen stå på om natten, finner jeg ut neste morgen at det trådløse nettsignalet ikkje lengre blir fanget opp av pcen, selvom det ikkje er noe galt med nettverket. Dette skjer sånn av og til når jeg lar pcen stå på over lengre perioder. Noen som vet hvorfor og hva jeg kan gjøre? Installerte en eller annen nettverkskort driver fra Lenovos hjemmesider, uten at det hjalp.

Etter at jeg gikk over til XP så var nettverket rett og slett elendig, men etter at jeg updatet wlandriveren så har jeg ikke hatt noen problemer. Driveren fant jeg via intel sine sider. Så mitt tips er å gå på Intel sine sider og sjekk om det har kommet noen nye til Vista (antar dt e dt du bruker nå?).

 

Mesha ; )

Lenke til kommentar

Gjorde som du sa og fant en ny driver hos Intel, og så langt har alt funket vel og bra. Men er det fremdeles ingen som vet hvordan man fjerner den pipe lyden når man stikker i laderen? Litt kjipt når man sitter i et stille klasserom og glemmer å mute pcen før man plugger i laderen.

Endret av kendo
Lenke til kommentar
Gjorde som du sa og fant en ny driver hos Intel, og så langt har alt funket vel og bra. Men er det fremdeles ingen som vet hvordan man fjerner den pipe lyden når man stikker i laderen? Litt kjipt når man sitter i et stille klasserom og glemmer å mute pcen får man plugger i laderen.

 

Slenger meg på den.

Haha har akkurat samme problem. I klassen min så har lyden blitt en klassiker. De ler hver gang jeg putter laderen inn;P. Noen så har sjekket bios da om det er noen endringer som kan gjøres der?

 

edit: Når jeg har på mute så kommer ikke lyden!

Endret av mesha
Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en bærbar pc, og har funnet ut at Lenovo N500 kanskje er noe for meg. Så jeg lurte på om noen har noen erfaringer med denne? Er det en bra pc generelt sett? Kan den dra CS3 og The Sims 2?

 

Den er billig. Kjøp den.

 

Jeg er litt frustrert - finner ikke billig og bra.

 

t.e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...