Gå til innhold

Intel reduserer SSD-prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med delay osv.. på disse diskene da? OCZ Core seriene sliter jo med mye rart?

Alt fra latterlig høy delay, til dårlig RAID0 skalering (noen får ikke til RAID i det hele tatt?) osv..

 

Og sliter ikke alle SSD enheter med "multitasking?"

Det er jo noe jeg alltid opplever med minnepinner osv også, har Corsair Flash Voyager GT 16GB og om jeg overfører la oss si en fil på 1GB så går jo det i en grei hastighet, overfører jeg 2x filer på 1GB på engang så blir hastigheten mer enn halvvert på begge operasjonene? Og dette blir jo bare verre og verre jo flere operasjoner som foregår på engang? Tar jeg og overføre 4-5 filer på en og samme gang så går det grise-tregt?

 

Er det noe ala det samme på SSD ogsså?

Diverse tester tyder på at Intel-diskene ikke har noen av disse problemene.

 

Mye av fordommene folk har mot SSD, det være seg levetid og ytelsesproblemer, er i ferd med å forsvinne og forbli, ja nettopp bare fordommer. På nye, moderne SSD-er er det bare prisen som er negativt sammenlignet med tradisjonelle harddisker.

 

Det er vel ikke helt riktig å kalle det en "fordom" når de aller fleste SSDer i forbrukersegmentet har hatt problemer med random write, snarere en sunn skepsis, og noe som fortsatt gjelder de fleste konsumentmodeller. Men det er jo bra mye av barnesykdommenede er i ferd med å forsvinne. Det er vel snart bare prisen som står igjen som ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå er jo X25-M og X25-E ganske likt priset (bare $50 i forskjell). Forskjellen er kapasiteten på 80 GB og 32 GB. Klarer man seg med 32 GB, ville jeg gått for E-versjonen som er 2-3 ganger raskere på skriv.

 

Ellers når det gjelder OS-bruk og spill er det klart at leseytelse er mye viktigere enn skriveytelse.

 

32GB blir jo litt snaut om jeg skal putte OS + noen spill på den?

Tror du den ekstra skrivehastigheten hadde gitt meg noe særlig igjen om disken kun skal være en OS / Gaming disk?

 

Litt trist er det jo også at Intel har så få utgaver, skulle helst sett en 32GB X25-M til en lavere pris så jeg kunne satt 2x i RAID0 da SSD skal skalere utrolig godt i RAID0?

 

Hvor godt skalerer egentlig SSD? Det er vell ikke så bra at 2x Mtron 7000 disker på 32GB med sine 120 lese og 90 skrive fort kunne havner over 200 lese og 150 skrive?

Dersom du skal bruke SSD til OS er det et MUST at disken takler random write, hvis ikke vil den henge seg ofte. Til spill er dette så-som-så, og avhengig av om du er en hardcore gamer som aldri takler et lite hakk en gang i blandt kan det være greit å ha en Core eller tilsvarende siden disse har høy båndbredde så de kan gi deg kort loading på store filer, og siden de er SSD har de også en del bedre random read enn HDD, så små filer lastes også raskere, men fortsatt senere enn på SLC. Det avhenger hovedsaklig av budsjettet ditt og hvor mye plass du trenger.

 

"Hvor godt skalerer egentlig SSD? Det er vell ikke så bra at 2x Mtron 7000 disker på 32GB med sine 120 lese og 90 skrive fort kunne havner over 200 lese og 150 skrive?"

De skalerer bedre! Fra hovedkortets sata raid kontroller får jeg 220 les og 140-160 skriv.

 

For mer informasjon rundt dette med SSD og for diskusjon om bruksområder, diverse merker, og hva som duger til hva, inviterer jeg til denne forumtråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854

Jeg håper de andre av dere som også eier SSD vil dele erfaringer her.

Lenke til kommentar

Fikk min 80 GB X25-M mandag og må si at den lever opp til alle forventningene og vel så det. Den er rett og slett helt rå!

 

Jeg bruker den i jobbmaskinen min (laptop). Jobber som systemutvikler og det betyr mange småfiler (typisk 200-300,000 filer kildekodetreet) og da kommer den virkelig til sin rett. Det er en helt ny verden i forhold til min gamle 250 GB Samsung. Der jeg før kunne sitte og vente flere titalls sekunder spretter ting nå rett opp. Eneste problemet nå er at CPU'en nå stadig oftere jobber for fullt. Men det tyder jo hvert fall på at jeg har fått fjernet en stor flaskehals i systemet : )

 

Ja jeg betalte 5500, men var verdt hver eneste krone (selv om jeg riktignok får tilbake moms + kan trekke fra på skatten : )

 

Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...