Gå til innhold

Definer ditt livssyn med et par korte ord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder overnaturlige ting og uforklarelige fenomener (Gud, helvete, spøkelser, etc) er jeg agnostisk/ateist.

 

Rent livssynsmessig og levevei så er jeg nok naturalistisk panteist, men som dere skjønner fra forrige setning, lener jeg meg mot det som kalles vitenskaplig panteisme (scientific pantheism), som har blitt beskrevet som "atiesme for naturelskere" blant noen.

Det betyr at jeg er veldig glad i naturen, men det er en større del av meg enn f.eks. for WWF, Bellona og andre såkalte naturvernorganisasjoner.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Jeg er medlem, har vært det siden.... i noen år nå, husker ikke hvor lenge, men ble det da jeg leste boka "The Ancestors tale" av Richard Dawkins og søkte litt på nettet om han.... :) Han har forøvrig en glimrende hjemme side som du kan lese mer om HER!

 

The brights melder du deg inn i HER :)

 

Myagos beat me too it!!! :mad: He he

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Slo myagos deg til å bli medlem?

For et vennlig trossamfunn :wow:

 

Haha nei, han slo meg med å skrive addressa til the Brights... :D Kommer litt dårlig frem hva jeg mener ser jeg...

 

The Brights er IKKE et tros samfunn da.... hvis du trodde det... :eek:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Ateist, jeg har personlig ingen tro på at det eksisterer guddommelige krefter. Humanist, jeg har tro på menneskeheten og hva den kan utrette med kunnskap og positivt skapende arbeid. Skeptiker, hvis noe er for godt til å være sant er det gjerne noe (annet) som ligger bak det.

Endret av SindreKA
Lenke til kommentar

Beklager for lang post, det var ikke meningen. Vennligst ikke slett/rediger uten å ta kopi/sende meg pm.

 

Dette kan bli vanskelig.. Jeg er ungdom, og siden 9. klasse ca. og spesielt de siste månedene har jeg tenkt ufattelig mye, vært veldig usikker på ting osv, tror ikke den troen jeg har nå er helt lik den jeg vil ha om 20 år, men bare tid vil vise. Forøvrig tror jeg at folk kan forandre seg hele tiden, uavhengig av pubertet og annen påvirkning.

 

Jeg vil kalle meg realist, jeg tror på ting som kan bevises og ting som virker fornuftige/logisk. Evolusjon er et faktum for meg, på lik linje meg gravitasjon.

 

Jeg tror på mennesket, at mennesker er egoistiske, grådige og onde vesener, men at vi kan gjøre godt. Jeg mener mennesker er dyr, på lik linje med andre dyr i dyreverdenen, bare at vi er latere og mer intelligent. With great knowledge comes great responsibility. Are you a responsible person?

 

Alle mennesker er vakre for meg. Jeg kunne vært sammen med et stort antall jenter basert på utseendet, har aldri vært en gutt med store krav til kjæresten min sitt utseendet. Jeg ser også skjønnheten i mennesker av det mannlige kjønn, uten å tenke at dette er homofilt på noen måte. Jeg mener at skjønnhet kommer innenfra, og om man er pen utenpå er dette en bonus som i mange tilfeller påvirker oppførselen negativt.

 

Jeg tror det fins noe mer der ute enn det vi kan se. Satan og Gud er funnet opp av mennesker, så vel som mange andre ting er det. Kanskje noen har rett om sin tro, hvem vet. Jeg er altså agnostiker, for de som lurte.

 

Tror også på karma, at vi blir straffet for onde gjerninger og belønnet for gode. Dette spiller kanskje på vår egen selvopptatthet, og gjør at vi selv velger å gjøre gode gjerninger for å redde oss selv. Jeg tror vi gjenfødes etter vi dør, og lever et nytt liv. Dette er min forklaring på at noen har så elendige liv (f.eks. barn som blir drept og voldtatt i afrika) mens flesteparten av nordmenn lever ganske gode liv på generell basis - nemlig at vi nordmenn i vårt neste liv blir gjenfødt som forsvarsløse afrikanere som har en voldtekt og 2 år med aids før en smertefull død i vente. Det går på rundgang, og kanskje har vi en sjanse om vi oppfører oss bra i dette livet?

Lenke til kommentar

Mitt livsyn:

 

Absolut alt som eksisterer har logiske forklaringer som kan beskrives ved vitenskap og matematikk. Det som vi ikke kan forklare med vitenskapen per i dag er vi enten bare ikke smart eller avansert nok til å forstå vitenskaplig enda, ellers er det overto. Mitt livsyn eksluderer guder, evig liv, sjeler, spøkelser, spaggeti monstre osv osv.

 

Mitt livsyn angåedne mennesket er at mennesket er ikke noe mer en en maskin. En organisk maskin som er for avansert til at vi kan beskrive den i detalj med vitenskap. Mennesket (og liv generelt) har opstått ved tilfeldigheter, så vi som sitter her i dag er ikke mer en tilfeldig konsekvenser av talløse tilfeldige hendeler, derfor mener jeg der er urelevant å prøve å definere en generell mening med livet. Tror at alle selv definerer meningen med sitt liv.

 

Angående livet: Du eksisterer ikke i det hele tatt, så plutselig blir du født, så lever du en begrenset veldefinert tidsperiode. Så dør du og da stopper kroppsdelene å fungere, hjerneaktivitet opphører. Ingen observerbrar bevisthet/sjel/energi osv osv forlater kroppen når en dør, derfor er det rimelig å konkludere med at det ikke finnes noe mer etterpå.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...