Gå til innhold

Hva skjer når man dør?


Gjest Guest_Anon_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste en bok skrevet av en religionsforsker som skrev om dette emnet. Dvs om nær døden opplevelser. Hun hadde intervjuet en rekke mennesker som har hatt disse opplevelsene. Mange hadde opplevelser av å fare gjennom en tunnel, samt møte på slekt og andre som har hatt betydning for med i livet. Andre husker ingen ting. Noen hadde svært negative opplevelser.

 

Det er vanskelig om ikke umulig å si hva som skjer. En ting er sikkert. Alle skal vi oppleve dette en dag så du er ikke alene.

Lenke til kommentar

Min overbevisning er at du havner der du tror du havner.

 

Hvis man tror at døden er ingenting, så skjer det ingenting.

 

Hvis man tror at man kommer til en himmel hvor man møter sine kjære, så gjør man det.

 

Tror man på gjenfødelse, så gjenfødes man, eca.

Lenke til kommentar
Leste en bok skrevet av en religionsforsker som skrev om dette emnet. Dvs om nær døden opplevelser. Hun hadde intervjuet en rekke mennesker som har hatt disse opplevelsene. Mange hadde opplevelser av å fare gjennom en tunnel, samt møte på slekt og andre som har hatt betydning for med i livet. Andre husker ingen ting. Noen hadde svært negative opplevelser.

 

Det er vanskelig om ikke umulig å si hva som skjer. En ting er sikkert. Alle skal vi oppleve dette en dag så du er ikke alene.

Litt skeptisk til kilden der, men det er jo mulig. Isåfall så tror jeg det er de siste krampenetrekningene som viser oss det vi forventer å se. Hadde vært moro å hørt litt mere om de negative opplevelsene, regner med at hun hinter om helvete...

Lenke til kommentar
Hvor lenge har det vært ignorant å ikke tro på noe som ikke er bevist?

Jeg mener at hvis vi prøver å definere menneskets skjebne og eksistens innenfor våre egne snevre rammer, så holde vi ikke mulighetene åpne for at det kan være noe mer. Vi har så lett for å tro at vi er "on top of things" til enhver tid. Vitenskapen har kommet langt, men det er fortsatt mye vi ikke vet. Å si at "Det finnes garanert ikke noe liv etter døden for vitenskapen har ikke kunnet påvise dette enda", så dreper man samtidig alle fremtidsutsikter for å oppdage nye ting på dette området.

 

Vi kan fort bli arrogante overfor vår egen eksistens og tilblivelse pga vår klokketro på menneskets vidsom. Jeg velger å holde muligheten åpen for at vi forsatt ikke vet alt om oss selv, om jorden og universet.

 

Veldig godt sagt, signerer på dette!

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke på stort annet enn den virkeligheten vi befinner oss i og måten den skaper tanker og følelser hos oss som igjen får oss til å påvirke og forme den. Det som gir meg en slags fred med døden er det faktum at mine handlinger har forandret den på en måte som kommer til å ha evige ringvirkninger i den store metafysiske sammenhengen og den graden jeg prøvde å forandre den på en måte som stemmer med mitt eget syn på hva som er godt.

 

Jeg lever ikke evig men sporene av mine handlinger gjør på en måte det.

Lenke til kommentar
Jeg velger å holde muligheten åpen for at vi forsatt ikke vet alt om oss selv, om jorden og universet.

 

Nettopp. Noe som kommer frem gang på gang på gang her inne at vi som ikke har hoppet på en "høyere makt" faktisk gjør! Vi holder muligheten åpen for alt, det er jo nettopp derfor en ikke skal låse seg på en ting og gå for det, spesielt ikke hvis den tingen er bassert på påstander, uten hold i virkeligheten..

 

Merkelig at det for det meste er religiøse som kaller andre for sneversynte da, er det ikke :hmm: ?

Lenke til kommentar
Hvor lenge har det vært ignorant å ikke tro på noe som ikke er bevist?

Jeg mener at hvis vi prøver å definere menneskets skjebne og eksistens innenfor våre egne snevre rammer, så holde vi ikke mulighetene åpne for at det kan være noe mer. Vi har så lett for å tro at vi er "on top of things" til enhver tid. Vitenskapen har kommet langt, men det er fortsatt mye vi ikke vet. Å si at "Det finnes garanert ikke noe liv etter døden for vitenskapen har ikke kunnet påvise dette enda", så dreper man samtidig alle fremtidsutsikter for å oppdage nye ting på dette området.

 

Vi kan fort bli arrogante overfor vår egen eksistens og tilblivelse pga vår klokketro på menneskets vidsom. Jeg velger å holde muligheten åpen for at vi forsatt ikke vet alt om oss selv, om jorden og universet.

 

Veldig godt sagt, signerer på dette!

Ja, han har et poeng. Hadde bare khaffner skrevet at han vet at det ikke finnes noe etter døden. Det er noe helt annet å leve etter at man ikke tror på ting som ikke er påvist, eller har rasjonelt grunnlag for å bli sett på som sannsynlig eller sant.

 

Jeg sier ikke at Gud ikke eksisterer. Jeg sier at jeg ikke tror på Gud, pga. mangel på bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Min overbevisning er at du havner der du tror du havner.

Hvis man tror at døden er ingenting, så skjer det ingenting.

Hvis man tror at man kommer til en himmel hvor man møter sine kjære, så gjør man det.

Tror man på gjenfødelse, så gjenfødes man, eca.

Hva hender så med holar hvis noen tror at man overtar holars levende kropp?

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

I Norge er den juridiske definisjonen på død hos mennesker at det foreligger irreversibelt totalt opphør av alle hjernens funksjoner. Dette kan fastslås på flere måter, enten indirekte ved å måle hjernens elektriske aktivitet (elektroencefalogram), eller ved å fastslå opphørt blodsirkulasjon i hjernen. At det ikke lenger går blod gjennom hjernen, kan man vise med ultralyd eller røntgenkontrast (angiografi). At hjernen ikke fungerer er ikke til hinder for at andre organer kan leve videre en stund, dersom vitale funksjoner som respirasjon fungerer eller blir opprettholdt kunstig. Dette gir mulighet for organdonasjon.

Lenke til kommentar
Dette gir mulighet for organdonasjon.

Noe jeg herved oppfordrer ALLE til å gjøre!!!

 

Du har jo ikke brukt for organene lenger, men det sitter mange rundt om i landet som har brukt for de organene og enten du er religiøs eller ateist så er dette en skikkelig uselvisk og edel handling, din siste uselviske og edle handling faktisk... (Med mindre du har et skikkelig fett testament da...)

 

Så jeg utfordrer dere alle til å gjøre som meg, nemlig å donere bort dine organer til andre eller til forskning etter din død!

 

Du trenger dem jo ikke :) Dette kan redde mange liv!

 

 

Beklager OT, men syntes saken er viktig!! :)

Lenke til kommentar
Dette gir mulighet for organdonasjon.

Noe jeg herved oppfordrer ALLE til å gjøre!!!

 

Du har jo ikke brukt for organene lenger, men det sitter mange rundt om i landet som har brukt for de organene og enten du er religiøs eller ateist så er dette en skikkelig uselvisk og edel handling, din siste uselviske og edle handling faktisk... (Med mindre du har et skikkelig fett testament da...)

 

Så jeg utfordrer dere alle til å gjøre som meg, nemlig å donere bort dine organer til andre eller til forskning etter din død!

 

Du trenger dem jo ikke :) Dette kan redde mange liv!

 

 

Beklager OT, men syntes saken er viktig!! :)

 

Hold deg til SAKEN du nå :nei:

Lenke til kommentar

Forsvinne i evigheten var gjerne noe ullent formulert.

 

EDIT:

Dog, konseptet døden er jo noe ullent å skulle forholde seg til. Annet en at du ikke kan ha særlig god kontakt med personen som besatt legemet, som jo er greit å forholde seg til. En har en sorgperiode som er kortere eller lengre, ettersom hvor knyttet en var til personen og ettersom hvor god kontakt en har med sitt eget følelsesliv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...