Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Store problemer med å vise HD materiale


Anbefalte innlegg

Jeg har følgende maskinvare:

 

Asus p5vd2-mx

Pentium D 805 (dual 2,6ghz, 2mb cache)

Ati 4550 Grafikk (512mb)

1gb ddr2 "standard" ram

1Tb samsung disk (32mb cache)

 

Maskinen er koblet til Tven i stua (1080p) og kjører winXP, vlc og mplayer classic (k-lite) brukes til avspilling (har også prøvd ALLE codecer og kombinasjoner dem imellom)

 

Problemet er at den ikke klarer å spille av materiale med oppløsning på 720p og 1080p. Jeg har byttet harddisk (hadde gammel treg p-ata), har byttet skjermkort (hadde 32mb "desktop kort) og har byttet minne (hadde 256mb).

 

Ingen har så langt klart å løse problemet for meg, og jeg klarer det tydeligvis ikke selv heller. Hva er det som hindrer maskinen i å spille hd?

 

HD materialet er for det meste .mkv filer (men også mye quicktime (.mov) og .avi).

 

Min tre år gamle laptop, med 1,7ghz centrino (single core), 1gb minne, 5400rpm disk og et nvidia 6800 grafikkort (128mb) klarer det uten problem. Hvor i allverden ligger feilen? CPU? Det er strengt tatt den eneste komponenten (sammen med HK) som jeg ikke har byttet.....

 

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avinstaller all codecer og installer The KMPlayer 2.9.3.1433. Med denne spilleren kunne jeg spille av 4 720p filmer samtidig uten lagging.

 

Om det fortsatt ikke løser problemet så kan det være alt fra software trøbbel eller hardware. Har du dual boot? feks teste det på feks ubuntu på samme maskin og se om du får det samme problemet der.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tilsvarende problem før jeg også. Men løste det ved å fjern all typer av codecer og bruk spillere med innebygget codecs. I midt tilfelle funker KMPlayer best.

 

Men siden du har testet det opp mot Ubuntu og Vista og fikk det samme resultat så tyder det veldig på et eller form for konflikt mellom hardware.

 

Sjekk også på enhetsbehandling og gå inn på egenskap på hardisken din, velg "Policyer" fanen og merk "Aktiver skrivebufring på disken".

 

Håper det hjelper :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde tilsvarende problem før jeg også. Men løste det ved å fjern all typer av codecer og bruk spillere med innebygget codecs. I midt tilfelle funker KMPlayer best.

 

Men siden du har testet det opp mot Ubuntu og Vista og fikk det samme resultat så tyder det veldig på et eller form for konflikt mellom hardware.

 

Sjekk også på enhetsbehandling og gå inn på egenskap på hardisken din, velg "Policyer" fanen og merk "Aktiver skrivebufring på disken".

 

Håper det hjelper :)

 

Takker så mye for tipsene, men desverre hjalp det ikke. Skal prøve med PowerDvd, som "obergeru" nevner, nå straks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg hadde tilsvarende problem før jeg også. Men løste det ved å fjern all typer av codecer og bruk spillere med innebygget codecs. I midt tilfelle funker KMPlayer best.

 

Men siden du har testet det opp mot Ubuntu og Vista og fikk det samme resultat så tyder det veldig på et eller form for konflikt mellom hardware.

 

Sjekk også på enhetsbehandling og gå inn på egenskap på hardisken din, velg "Policyer" fanen og merk "Aktiver skrivebufring på disken".

 

Håper det hjelper :)

 

Takker så mye for tipsene, men desverre hjalp det ikke. Skal prøve med PowerDvd, som "obergeru" nevner, nå straks.

 

sjekk windows task manager -> preformance.

sjekk hvor mye av cpu ram pcen bruker når du spiller av hd filmer.

mulig at 1gig ram er litt lite..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...