Gå til innhold

Boligrenten ned til 3.5%


KennethDreyer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjedrem hadde en ekstremt sjelden uttalelse på NRK på tirsdag. Han sa: "Renta skal ned". Svenskene har satt ned renta 1.75%, England 1% og ESB 0.75%. Jeg tipper at renta skal ned 1% kanskje mer.

 

Konsumet er på vei ned, investeringene er på vei ned, sparingene er på vei opp. Alt dette medvirker til lavere inflasjon og en stagnering i økonomien.

 

Ved forrige rentemøte satte Norges bank opp en rentebane som viste at renta skulle ned til 3.75 ved årsskiftet til 2010, og deretter oppover mot 4.5 og 5.5 igjen. Denne banen blir nok endret ved neste rentemøte den 17. desember. Jeg forventer at man vil se bunnen i rentebanen, dvs når renta er lavest, kommer kjappere. Kanskje før sommeren.

Lenke til kommentar
Nei, inflasjonen er for høy. Om da ikke Gjedrem blir politisk styrt på bakrommet til å gjøre noe uansvarlig.

 

Virker som om hele verden har bestemt seg for å drite i inflasjonen nå for tiden. Sentralbanken legges under politisk press for å sette renten på en slik måte at det styrer oss vekk fra inflasjonsmålet. Sentralbanken blir satt til å løse problemer som burde ha blitt løst politisk, og i prosessen vil de feile i å gjøre den jobben de egentlig skal gjøre.

Lenke til kommentar

Krona er ganske kraftig devaluert, slik at import blir dyrere. Men de landene vi importerer fra er på vei, med kina i føringen til å begynne å konkurrere om hvem som greier å devaluere mest. Da kan oljeprisen få et løft og krona og lavere importpriser gjøre et comeback. lave renter er ikke nok, men kombinasjonen lave renter i kombinasjon med massevis av penger tror jeg kan være nok til at det starter en ny boom. USA har brukt like mye som de har brukt på alle krigene sine tilsammen, bare hittil i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...