Gå til innhold

Telenor har lurt meg rått med mobilt brebånd!


Anbefalte innlegg

okei...

 

Mitt første innlegg her så får se hvordan det går...

 

Jeg har vært den lykkelige eier av et telenor mobilt brebånd abonnement siden september nå og har engentlig ikke hatt så alt for mye å klage på. Det har var litt ustabilt til tider og HSDPA forsvant i over 2 uker men annet enn det har jeg ikke så mye å klage på.

 

Før i dag.

Idag fikk jeg et brev i posten som opplyste om at jeg hadde overskrevet grensa på 5Gb pr måned i 2 måneder og at de nå kom til å strupe linja mi til 100kps om jeg ikke la om forbruket mitt.

 

Dette kom som et sjokk på meg som ikke engang visste at det var en grense på 5Gb.

Da jeg kjøpte abonnentet på Elkjøp i Drammen, sa de ingenting der om en maks grense på 5Gb. Nå er jeg mest frista til å skifte over til Netcom som jeg veit har fri nedlasting og faktisk 4 gratis måneder nå...

 

Men hvordan forventer telenor at unge i våre dager klarer seg på 5Gb i månenden?:o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
okei...

 

Mitt første innlegg her så får se hvordan det går...

 

Jeg har vært den lykkelige eier av et telenor mobilt brebånd abonnement siden september nå og har engentlig ikke hatt så alt for mye å klage på. Det har var litt ustabilt til tider og HSDPA forsvant i over 2 uker men annet enn det har jeg ikke så mye å klage på.

 

Før i dag.

Idag fikk jeg et brev i posten som opplyste om at jeg hadde overskrevet grensa på 5Gb pr måned i 2 måneder og at de nå kom til å strupe linja mi til 100kps om jeg ikke la om forbruket mitt.

 

Dette kom som et sjokk på meg som ikke engang visste at det var en grense på 5Gb.

Da jeg kjøpte abonnentet på Elkjøp i Drammen, sa de ingenting der om en maks grense på 5Gb. Nå er jeg mest frista til å skifte over til Netcom som jeg veit har fri nedlasting og faktisk 4 gratis måneder nå...

 

Men hvordan forventer telenor at unge i våre dager klarer seg på 5Gb i månenden?:o

 

For det første så er det Elkjøp som har "lurt" deg, ikke telenor. Du har garantert skrevet under på papirer i butikken der avtalevilkårene står skrevet, og er da selv ansvarlig å lese hva du skriver under på.

 

På den annen side så fikk jeg selv samme brev som deg for en måneds tid siden, og synes også 5GB er litt lite i måneden. Har ikke fått nedstrupet linje enda da. Har også lest at det kun er i helt ekstreme tilfeller at de faktisk setter ned hastigheten. :cool:

 

Det skal også sies at Netcom også har maksgrense på hvor mye du kan laste ned per måned, så det kommer du ikke unna med uansett ;)

Lenke til kommentar
På den annen side så fikk jeg selv samme brev som deg for en måneds tid siden, og synes også 5GB er litt lite i måneden. Har ikke fått nedstrupet linje enda da. Har også lest at det kun er i helt ekstreme tilfeller at de faktisk setter ned hastigheten. :cool:

Sender Telenor brev til alle som brukar over 5 GB, eller sender dei berre ut brev når dei faktisk vurderer å strupe linja? Eg vil tru at når dei sender ut brev, meiner dei det, slik at det berre er eit tidsspørsmål før dei struper linja dersom ein held fram som før. Har eg rett?

 

Det kunne forresten vore litt interessant å vite kor mykje de begge har brukt, før de fekk denne advarselen. Det eg lurer på er kor mykje som skal til før ein får brev frå Telenor, det er jo ein viss skilnad på f. eks. 6 GB og 50 GB. (Sjølv brukar eg vel ca 2 GB i månaden, og har ikkje fått noko brev frå Telenor på lenge :) )Forresten, dersom ein brukar fleire titals GB i månaden bør ein vel vurdere å skaffe ei vanleg breibandlinje. Dette vil verte noko dyrare, men vil jo også yte mykje betre, og så slepp ein å plage andre ;) .

Det skal også sies at Netcom også har maksgrense på hvor mye du kan laste ned per måned, så det kommer du ikke unna med uansett ;)

Teleselskapa har i alle fall ikkje vore så ivrige når det gjeld å opplyse kundane om dette. Eg greier faktisk ikkje å finne noko om at Netcom har noko maksgrense, derimot fann eg denne http://www.amobil.no/artikler/slutt_paa_fri_nedlasting/56524 artikkelen frå i haust, der Netcom seier at dette ikkje er noko problem, og at dersom det vert for liten kapasitet så går dei berre inn med "trafikkstyring", og fordelar kapasiteten jamnt utover til alle.

Lenke til kommentar

Har ikke lest det på netcom.no, bare sett det i ett par artikkler, blant annet denne: http://www.mobilen.no/wip4/mobilt_bredbaand/d.epl?id=33916

Tror telenor sender ut brev når di ser at bruken har vært stor over ett par måneder eller noe slikt. Selv brukte jeg 33,7 GB på 2 måneder før jeg fikk brevet, så hadde vel brukt det ganske mye kan man si :) Har vanlig internettlinje i tillegg, men der er det sperre for torrentnedlastning, så må bruke mobilt bredbånd til det, så at det blir noen GB da er ikke så rart :p

 

Merket forresten at di har vært inne i løpet av uken å satt ned hastigheten min, så nå har jeg 100kb/s.

Lenke til kommentar

Då er det nok slik som eg trudde, nemleg at dersom ein får brev frå Telenor, så får ein også strupt linja dersom ein ikkje reduserer forbruket. Eg meiner å hugse å ha lese at Telenor ser gjennom fingrane til forbruket nærmar seg 10 GB i månaden, og at dei er mindre strenge med dei som brukar basestasjonar med få brukarar (f.eks. i distrikta).

 

Forresten, er det nokon som veit om kapasitetsbegrensningane i nettet kjem av for få frekvensar, eller vert det berre for dyrt å oppgradere nettet for eit mindretal som brukar for mykje?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Da jeg kjøpte dette i Januar 2008 var jeg heller ikke klar over at det var en nedlastningsgrense. Jeg er en hyppig musikknedlaster og laster ned 3-4 album ukentlig.

Pluss at jeg også laster ned en del programmer til pc'en. Dette gjorde jeg til rundt Januar 09 hvor jeg da fikk et brev om advarsel på forbruket mitt. Jeg fulgte kravene og gjorde ingenting spesielt på en måned. Plutselig fikk jeg det samme brevet tilsendt igjen.

Jeg var ikke klar over at telenor skapte dette for eldre mennesker som sjekker epost en gang om dagen. Med dagens tilgang til internett burde de ha økt grensen til hvertfall 15 GB .

 

Og , noe som plager meg veldig er at i brevene sine legger de aldri ved et nummer så jeg kontakte dem og uttrykke mitt syn av saken. Telenor virker meget hemmelighetsfullt.

Minner litt om kommunisme , for å si det slik.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke de struper linjen bare for å være drittsekker, men for at tilbudet faktisk skal virke slik som de sier det skal. Ekstrem brukerne gjør jo at alle andre får dårligere hastighet på linjene sine. Så om man skal laste ned mye, så er det vel en fast nett linje som er løsningen..

Lenke til kommentar
Og , noe som plager meg veldig er at i brevene sine legger de aldri ved et nummer så jeg kontakte dem og uttrykke mitt syn av saken. Telenor virker meget hemmelighetsfullt.

Minner litt om kommunisme , for å si det slik.

 

Ring 09000 du, det er telefonnummeret til Telenor Mobil sin kundeservice. Du finner det på nettsiden deres. Skjønner ikke hva du syntes er så hemmelighetsfullt.

 

At de har en begrensning ved mye bruk av mobilt bredbånd står jo skrevet i vilkårene du aksepterte da du ble kunde, og de har det nok for å sikre god kapasitet i mobilnettet sitt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe rart at de må ha begrensninger i nettet på bruken, da det er begrenset kapasitet på en basestasjon.

 

Men, Telenor kaller jo abonnementet for "Fri Bruk", så jeg ville undersøkt om det gikk an å ta dem på villedene reklame. 5 GB er absolutt ikke fri bruk.

Lenke til kommentar

Mobilt bredbånd var aldri ment å erstatte ordinære bredbåndslinjer, så å bruke det som om du hadde sistenevnte er strengt tatt tullete i seg selv.

 

OG som forhandler kan jeg opplyse om at det står på bindingskontrakten du signerer at de kan strupe hastigheten til 100kb/s dersom bruken overstiger 5GB på en måned! Jeg går ut i fra at Elkjøp ikke hindret deg i å lese hva du signerte under på, og at det da er kun rett å si at du lurte deg selv.

 

 

.... Til han som hintet til Kommunisme: Hvor tar du det i fra? Løse luften? Har du LEVD under ett kommunistisk styre, eller skummet over emnet i historieboka på skolen? Et kort søk på f.eks 1881 eller gulesider ville avslørt telefonnummeret til Telenor. Ingen hindrer forbrukere å stille spørsmål rundt produktene de skal kjøpe, og kjøpsavgjørelsen er jo alltid opp til kunden selv å ta.

Endret av RMNZR
Lenke til kommentar

Til denne forhandlertypen :

 

Jeg har levd under kommunistisk styre så jeg vet godt hva jeg snakker om.

Kan si at jeg overdrev , men det jeg hintet til var at dem strengt tatt er for hemmelighetsfulle.

Jeg har ringt 09000 diverse ganger , hører alltid at dette kan dem desverre ikke gjøre noe med. Og med kontaktnummer mente jeg direkte til Styret for Mobilt Bredbånd @ Ric Brown og hans ansatte. Det er disse som jeg holder ansvarlig ettersom de legger ved sin underskrift på brevene.

Pluss , jeg vet godt hva som stod i avtalen , og det stod ikke noe om at de kunne senkte hastigheten min. Har lest den flere ganger i kveld .

Pluss , det kan tolkes som villende reklame ved å nevne fri bruk , selv om det teoretisk er det.

Lenke til kommentar

Og ja , begrensninger er jo i det hele tatt greit , men jeg har ikke internett for å lese nettavisen i fem minutter heller.

Idag så er internett egentlig kilden til det meste du har bruk for innen musikk , fakta , nyheter , filmer osv.

Jeg vet ikke hva dere andre ser på internett som , men jeg bruker det til litt mer enn en 60 åring.

Lenke til kommentar
Og ja , begrensninger er jo i det hele tatt greit , men jeg har ikke internett for å lese nettavisen i fem minutter heller.

Idag så er internett egentlig kilden til det meste du har bruk for innen musikk , fakta , nyheter , filmer osv.

Jeg vet ikke hva dere andre ser på internett som , men jeg bruker det til litt mer enn en 60 åring.

 

For å svare din første post: Det er totalt unødvendig å overdrive på den måten du gjorde. Det tilfører kun utsagnene dine mindre kredibilitet.

 

Ja, ok. Ingen setter i tvil det faktum at de fleste 60-åringer bruker internett mindre enn vi gjør. Dog, da bruker du ikke mobilt bredbånd men derimot ei ordinær ADSL-linje.

Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg påpeke at Mobilt bredbånd ikke er en erstatning for vanlig bredbånd.

 

Angående grensen:

-Brevet sendes ut når du i to(?) måneder på rad har overført mer enn 10gb.

-Nedlastingshastigheten vil for de advarte kun bli strupet idet man overskrider 5gb i den aktuelle måneden.

-Alle leverandører har en slik grense.

 

Husk også at ditt bruk går ut over de andre som surfer i samme område, og det er nettopp derfor de har en slik grense.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...