Gå til innhold

Telenor har lurt meg rått med mobilt brebånd!


Anbefalte innlegg

Sagt på annen måte. Du har fri bruk av motorvei, men med hastighet begrensing her også. Skal du da klager/saksøker myndighet/politi for dette?

 

Blir ikke helt korrekt eksempel, da det ikke er slik at du får kjøre i 200 km/t i 500 mil før myndighetene struper deg til 50 km/t. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til datatrafikk, hvor mye sånn ca vil Spotify bruke over 1 time med musikkavspilling?

 

Skjønner at det vil variere ut i fra om musikken du hører på (har hørt på) er populær, og dermed vil man laste opp mer.

 

Det jeg tenker på mest er om å bruke spotify på et mobiltbredbånd abb med grense på 5GB vil fungere i lengden.

Lenke til kommentar

Du får prøve deg fram. Dersom du ikkje ynskjer å binde deg kan du leggje til mobilt breiband som tilleggsteneste på eit vanleg abonnement, og bruke telefonen som modem. Så kan du gå inn på "tid og kostnad" på telefonen, så ser du kor mange MB du har brukt.

 

Edit: Brukar spotify meir enn 200 kb/s?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Du får prøve deg fram. Dersom du ikkje ynskjer å binde deg kan du leggje til mobilt breiband som tilleggsteneste på eit vanleg abonnement, og bruke telefonen som modem. Så kan du gå inn på "tid og kostnad" på telefonen, så ser du kor mange MB du har brukt.

 

Edit: Brukar spotify meir enn 200 kb/s?

 

De anbefaler 256kbit/s og sier at det skal fungere på 3G dekning.

Men er vel heller mengden data jeg tenker på. For uansett om spotify klarer å kjøre på 200kbit/s, så tror jeg det vil bli ustabilt i fart, og hakke en del.

Lenke til kommentar
Sagt på annen måte. Du har fri bruk av motorvei, men med hastighet begrensing her også. Skal du da klager/saksøker myndighet/politi for dette?

Blir ikke helt korrekt eksempel, da det ikke er slik at du får kjøre i 200 km/t i 500 mil før myndighetene struper deg til 50 km/t. :)

Kjører du i 200 km/t så risikerer du at farten blir "strupet" til 2-3 km/t i et par år (dvs at du mister førerkortet og må bruke bena i stedet) :)

 

Det som mobilt bredbånd er ment brukt for, er e-post, nettaviser og andre nettsider man trenger tilgang til når man er utenfor hjemmet og/eller jobben. Da er 5GB rikelig. Man kan laste ned VGs forside (en av de tyngste sidene i Norge) over 100 ganger pr. dag og fortsatt holde seg under grensa. Og da ser jeg bort fra at de fleste bilder lagres i cache slik at man slipper å laste ned disse på nytt. Mener å ha hørt at forsiden er 1,5MB. Alle VGs undersider, og majoriteten av alle andre nettsider, er bare en brøkdel av dette.

 

Laster man ned musikk, filmer og lignende, går megabytene fort unna. Derfor er det noe jeg ser på som viktig å poengtere for mine kunder om de bestiller mobilt bredbånd hos meg. Om jeg mister et salg på grunn av dette, så er det bedre enn at kunden får et produkt som ikke dekker hans/hennes behov. For da er det svært liten sannsynlighet for at den kunden kommer tilbake til oss neste gang vedkommende trenger noe vi selger... selv om det i utgangspunktet er kundens eget ansvar å lese vilkårene før man signerer.

 

Ellers kom en annen i tråden med et godt tips. Om mobilt bredbånd er eneste mulighet der man bor, og man vil bruke nettet til tyngre ting enn e-post og nettsider, så kan man kjøpe et "ekstra" abonnement til 119 kroner i måneden (Fri bruk kveld og helg) og bytte simkort på modemet for å veksle mellom abonnementene. Da har man totalt 10GB. Man må bare passe på at det abonnementet ikke brukes på dagtid. Ellers kunne Telenor tilby ekstra "pakker" med x antall megabyte som man lett kan kjøpe via nettsidene deres.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Det siste du seier er ikkje så dumt. Storbrukarane kunne betale ekstra for større kvotar. Dermed ville Telenor også tene på å utvide kapasiteten på mobilt breiband, slik at det etter kvart vart eit verkeleg alternativ til vanleg breiband.

 

Ulempa for dei som brukar i overkant av kvoten på 5 GB ville nok då bli at kvoten ville verte handheva strengt, slik at hastigheita vart sett ned med ein gong ein passerte kvoten. Dessutan ville sikkert Telenor nytte høvet til å sko seg så godt som mogeleg ved å setje kvoten ned til f.eks. 1 GB, som sikkert også er meir enn det store fleirtalet brukar, slik at slike som meg måtte betale ekstra for å få bruke 2-3 GB i månaden.

Lenke til kommentar
Dessutan ville sikkert Telenor nytte høvet til å sko seg så godt som mogeleg ved å setje kvoten ned til f.eks. 1 GB, som sikkert også er meir enn det store fleirtalet brukar, slik at slike som meg måtte betale ekstra for å få bruke 2-3 GB i månaden.

Det tviler jeg på... da ville de skutt seg selv i foten, og gjort Netcom en STOR tjeneste :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Fortsetter brukeren med torrentnedlasting 24 timer/døgnet blir ikke hastigheten satt opp etter en uke. Sakset fra ICE:

 

"For å sikre det store flertallet av våre kunder tilgang til best mulig ytelse og kvalitet på tjenesten, begrenses hastigheten til maksimalt 200 Kbps dersom forbruket overstiger 10GB de siste 4 uker. Modemet vil stilles tilbake til normalhastighet etter en uke, såfremt forbruket er normalisert."

Lenke til kommentar

Trenger ikke å være torrent. Nett Tv fra nrk nett tv kan du lett laste en haug GB per måned. Får ganske høy kvalitet på nrk og da blir det en del byte =)

 

Men mobilt bredbånd er jo strengt tatt ikke til streaming. E-post og aviser og slikt kan man jo gjøre mye før det overstiger 170MB per dag som er grensen...

Lenke til kommentar

NetCom og Telenor (og alle de andre som har dette) ville nok unngå mange klager/telefoner om folket leste vilkårene sine. Noe nesten ingen gjør.

Det er ikke noen som har blitt lurt, da det står der. For å sikre alle kunder god ytelse finnes det en grense for hvor mye data hver kunde kan laste ned pr måned

Dog, forbrukerrådet har, så vidt meg bekjent, sent ut et brev til alle selskapene om å være tydligere på å informere om denne nedstrupingen i markedsføring av avtalene.

 

Og jeg er enig med personen over. Mobilt bredbånd er ennå ikke istand til å erstatte vanlig nett, det er nok bare et supplement ennå.

Angående det å kjøpe ekstra datakvoter vet jeg at NetCom tilbyr dette. 1GB vil ha koste deg 99 kroner. Så da har storforbrukere en mulighet til å få seg opp til "normal" hastighet igjen i hvert fall.

 

Og om jeg gjentar mye av det som har blitt sagt før, jeg innrømmer tvert at jeg ikke leste hele tråden før jeg svarte.

Lenke til kommentar

NetCom og Telenor (og alle de andre som har dette) ville nok unngå mange klager/telefoner om folket leste vilkårene sine. Noe nesten ingen gjør.

Det er ikke noen som har blitt lurt, da det står der. For å sikre alle kunder god ytelse finnes det en grense for hvor mye data hver kunde kan laste ned pr måned

Dog, forbrukerrådet har, så vidt meg bekjent, sent ut et brev til alle selskapene om å være tydligere på å informere om denne nedstrupingen i markedsføring av avtalene.

 

Og jeg er enig med personen over. Mobilt bredbånd er ennå ikke istand til å erstatte vanlig nett, det er nok bare et supplement ennå.

Angående det å kjøpe ekstra datakvoter vet jeg at NetCom tilbyr dette. 1GB vil ha koste deg 99 kroner. Så da har storforbrukere en mulighet til å få seg opp til "normal" hastighet igjen i hvert fall.

 

Og om jeg gjentar mye av det som har blitt sagt før, jeg innrømmer tvert at jeg ikke leste hele tråden før jeg svarte.

 

Men jeg bruker mobilt bredbånd som vanlig nett =) Funker jo så vidt=)

01.04.10-11.04.10 er forbruket på 20,0329482421875GB :innocent:

Lenke til kommentar

Joda. Man KAN vel. Men jeg ville absolutt ikke bytta bort mitt nett for et mobilt bredbånd, ennå ;P

 

Har man -lite- forbruk (host, sånn som du?;P), er det jo absolutt helt greit. Sjekker man bare mailen sin én gang om dagen og eventuelt bare sjekker dagbladet/vg daglig. Ok, mobilt bredbånd kan erstatte ditt vanlige nettverk. Ellers? Nei=P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...