Gå til innhold

Speilreflekskamera, mest for pengene


Anbefalte innlegg

Hei

Har lest litt her på forumet og da spesielt tråden "julegave til 3000-3500", eller noe slikt:)

 

Jeg har akkurat samme bruksområde, dvs. bilder på reise, natur(spesielt dyr/fugler), oversiktsibilder(solnedgang etc.), og at det er gøy ¨å leke med perspektiv og zoom m.m

 

Var innom en fotobutikk idag og der hadde de et kamera på tilbud, det var et olympus e-510, som de skulle ha 2990 for med en linse på 14-40mm(kan det stemme?) og 4500 med en linse som var mer for å ta bilder på avstand.(husker ikek navn)e-520 går for 3500, verdt de ekstra 500?

 

Mern da jeg kom hjem, så jeg artikkelen til akam, der de annbefalte Panasonic Lumix FZ28.

lefadal/elkøp har denne: Canon EOS 1000D Kit til 3500

 

Vil ha en allroundkamera som jeg kan ha det artig med i MANGE år fremover(skal bruke det i hobbysammenheng) og som helst tåler litt, da jeg kommer til å ha det i sekken på turer etc.

 

Hvilket kamera gir meg mest for pengene?

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha for 3000 så er ikke det så mye og se på.

Canon har nå 1000D for billig pris.

Nikon D60 ligger på 3 - 4000,- med kit objektiv.

Nikon D40 på 2000,- med objektiv.

Olympus og Sony har noen billige de og.

 

Kunne du strekket budsjettet lit 6,000,- så hadde jeg valgt Canon Eos 40D - Huset + et 4 megabyte minnekort for 5950,- Pluss et 18 - 55 er det 6,ooo,-

Lenke til kommentar

hei

Ja, jeg så at Canon 1000D koster 3500 hos lefdal/elkjøp. Det er et godt kjøp med andre ord?

Så Panasonic Lumix FZ28 er ikke noe tess? Vanskelig å få utstyr/linser til den. akam skrøt så av den i testen, så den virket billig og bra? Ingen som har testet det og er fornøyd/missfornøyd?

 

hei

Ja, jeg så at Canon 1000D koster 3500 hos lefdal/elkjøp. Det er et godt kjøp med andre ord?

Så Panasonic Lumix FZ28 er ikke noe tess? Vanskelig å få utstyr/linser til den. akam skrøt så av den i testen, så den virket billig og bra? Ingen som har testet det og er fornøyd/missfornøyd?

 

jeg kan strekke meg til 4000, men 3000-3500 er bedre for en student:)

Lenke til kommentar

Panasonicen i akam artikkelen er en superzoom og ikke en speilrefleks. Om det kan være en bedre løsning for deg er godt mulig.

 

Skal du ha speilrefleks (SLR) går nok prisen opp en del. De største fordelene er en mye større bildebrikke som gir bedre bilder, samt utskiftbar opptikk.

Dyr og fugler trenger ofte stor brennvidde (teleobjektiv) og koster fort mye hvis du skal ha best mulig bildekvalitet.

 

Hvilket merke som står på kameraet har egentlig lite å si for bildene. De blir gode så lenge du bruker kameraet rikitg. Canon og Nikon er markedsledere og du finner mye relativt nytt på bruktmarkedet, mens Pentax og Sony (samt noen olympus) gir bl.a bildestablisering på bildebrikken.

 

Skal du ha et robust kamera er Pentax k200d det billigste med værtetting. Det koster med objektiv 4k hos japanphoto

 

Andre kamera som gir mye for pengene nå er Pentax K-m (3k) og Olympus e520 (3,5k).

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Olympus E-520, JapanPhoto selger den nå for 3500, det er mye for pengene. Vi kjøpte nettopp en Canon 1000D på jobben, den koster det samme, på Elkjøp.

 

Personlig likte jeg ikke grepet på 1000D noe særlig, men den skal stå på stativ og fjernstyres fra PC til å fotografere et prøveoppsett med gitte intervall, så da spiller ikke grepet noen rolle og vi har alt software til den som vi bruker på et annet Canon kamera. Men når du tar i 1000D så får du virkelig plastikk følelse, Olympusen virker mye mer solid og forseggjort.

 

Men ta deg en tur i fotobutikken og prøv alle aktuelle kandidater, og gjør deg opp din egen mening.

 

Lit fanboyisme til slutt: Olympus lager veldig gode objektiver til en fornuftig penge. Kitobjektivet til Olympus mener jeg er blant de beste til den prisen, langt bedre enn det som f.eks. følger med 1000D.

Lenke til kommentar

Hei

takker for svar.

Ageurk: "Panasonicen i akam artikkelen er en superzoom og ikke en speilrefleks", ok, er ikek sikker på om jeg skjønner forskjellen, men om det er bedre bilder med et skikkelig speilrefleks, så er vel valget greit?

 

ok67: Synes e-520 ser mer interessant ut ja. Men igjen, er mange som ser spennende ut, men når man ikek har ne erfaring, blir det lett å gå seg vil i kamerajungelen:)

 

edit: så at det funket i linux og, noe som er et pluss:)

Endret av raakken
Lenke til kommentar

For meg er valget kompaktkamera og dSLR, superzoom synes jeg er hverken fugl eller fisk.

 

Alle kamera av kjente merker har god kvalitet, men det er selvsagt forskjeller. Det som er viktig er at kameraet er godt å holde i, og at søkeren er stor og lys, og har diopterjustering. Det er også vikig å prøve søkeren for å se hvor lett øyet ditt oppfatter det som vises av info i søkeren. Personlig liker jeg best å ha dette i bunn av søkerbildet, men dette er sikkert forskjellig fra øye til øye.

 

Autfokusen må være rask og nøyaktig, og dette må testes med det objektivet som er med i pakken du tenker å kjøpe. Bildestabilisering er nå blitt mer en selvfølge, men det finnes fortsatt pakker som ikke har dette i det lavere prisområdet.

 

Jeg har vært en runde selv for å finne en entry-level SLR til meg selv og min datter på deling, og det ble en EOS 1000D med IS-objektiv. Godt grep for mine hender, klar søker med tydelig søkerinfo, rask autofokus (for prisklassen) og bildestabilisering med pakkeoptikk, og bonus: LiveView (søkerbilde i LCD eller på PC).

Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden sitter jeg igjen med inntrykket at du ikke helt har oversikt over fordeler og ulemper med ulike kameratyper. Tenker da spesielt på speilrefleks kontra kompakt/ultrazoom.

 

En speilrefleks har to ting kompaktkameraer og ultrazoomer ikke har. Det ene er speil, og det andre er en mye større sensor. Dette har en dle konsekvenser, både positive og negative.

Speil:

- Gir en veldig bra optisk søker.

- Gir mulighet for en type autofokus som normalt er raskere og bedre til å følge bevegelser enn det du finner på et kompaktkamera.

- Lager litt lyd og vibrasjoner når du tar et bilde (ikke veldig viktig, men litt negativt noen ganger)

- Utelukker video modus (i hvert fall i den prisklassen du snakker om)

- Du kan ikke bruke skjermen som søker (ser kun bildet etter at det er tatt på skjermen), også her er det noen unntak

 

Stor sensor:

- Bedre bildekvalitet, spesielt i dårlig lys

- Krever større objektiver, og med en standard zoom får du gjerne ca. 3x zoom, mens Panasonicen du nevner har mye mindre sensor og de greier dermed å lage et 18x zoomobjektiv som er mindre enn speilrefleksens 3x zoom.

- Og 3x zoom gjør at du kan glemme for eksempel fugler og dyr (hvis de ikke er i bur), men den fikser mange andre vanlige bilder helt fint.

 

Før du bestemmer deg vil jeg abosulutt anbefale å søke litt på nettet om forskjellige kameratyper. Finnes masse bra artikler og vel verdt en time eller to før du bruker 3-4 tusen.

Endret av se#
Lenke til kommentar
E-520 er et veldig flott kamera til prisen. Definitivt det mest "voksne" alternativet. Og Panasonic er et stort kompaktkamera, for å bruke andre ord enn superzoom.

Henger meg på PMnormal her. Særlig hvis du kjøper et kamera for å ha det lenge, er kvaliteten på kitobjektivet viktig, og her virker det som om Oly har en klar fordel. Du får mekanisk topp objektiver til andre merker også, men da er ikke pakkene så rimelige lenger. Kitobjektivene i billigpakkene kan være optisk veldig bra, men jeg vil ikke vedde på hvor lenge de holder..

Lenke til kommentar
Du blir ikke fornøyd. Du valgte et IKKE Nikon, og må derfor brenne et visst sted. Neida, bare tøys. Nyt det.

Men en ting er litt viktig, les bruksanvisingen, og prøv deg frem på alt :)

Dette er feil! Det er de som ikke velger Canon som brenner et visst sted. De som ikke velger Nikon, får kraftig, uhelbredelig podagra med hyppige og uforutsigbare anfall. Mens de som ikke velger Sony, (foreløpig) bare får skjev rygg og dårlig ånde. Men også her blir nok straffereaksjonen oppgradert etter hvert, regner vi med.

 

Til trådstarter: Grattis, og lykke til med å utforske hva du kan få til med kameraet! :)

Lenke til kommentar

Et lite tips vedrørende Oly E-520 og Linux:

 

Om du skal drive med RAW konvertering kan det hende at den versjonen av UFRAW som følger med Linux ikke støtter E-520. I såfall må du laste ned kildekoden til UFRAW, CSV versjonen og kompilere denne selv. Så kopierer du inn de eksekverbare filene slik at de erstatter de som Linux systemet selv har lagt inn.

 

Imidlertid har jeg sett på et eller annet nettsted at UFRAW støtte for E-520 skal være med i Ubuntu, men så langt jeg har funnet ut av min AMD64 versjon av Ubuntu så stemmer dette ikke, så jeg har kompilert den opp selv og da virker den helt utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...