Gå til innhold

Gir spikes "bedre lyd"?


Nauz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syntes spikes gir bedre lyd i rommet enn uten. Ofte er spikes mer "nabovennlig" men siden dette ikke er faktor kan det være ett fett ;)

 

Ved høy drønn osv vil man oppleve at mer av lyden forplaneter seg i bygget istedenfor i rommet. Mange liker også den effekten andre irriterer seg med f.eks glass og annen vibrerer.

Lenke til kommentar

Du er jo ikke første som har spurt om dette: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t287561.html

 

25/08-2004 : 15:57

Vibrasjoner sprer seg, i alle fall fra en høyttaler hvis den står direkte på gulvet. Dette kan gi upresis, pløsete og udefinert bass. Spikes løser dette problemet.

 

Dette er jo egentlig svaret på spørsmålet ditt. Bassen kan bli "klarere" på spikes, men det er helt avhengig av hva du hører selv ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et par kjappe tips for å dempe ressonans og reflekser fra harde gulv av laminat / parkett: Ha tepper under og rundt høyttalerne - og/eller sett høyttalere på stein- / betongfliser (som er på salg i de fleste hage- og byggbutikker for tiden). Sett dem gjerne rett på steinen med spikes. Ikke minst er det meget nabovennlig, i tillegg til å dempe resonans / vibrasjoner i "skranglete" rom (ikke minst for SUB'en).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Spikes er egentlig bare en upraktisk løsning som heller ikke er optimal.

 

Det man er ute etter, og som spikes forøvrig også hjelper til med er at bunnplaten til høyttalerkabinettet løftes fra underlaget.

Bunnplaten er synderen når det gjelder å "plage naboen" da den vibrerer og overfører lyd ned i gulvet.

 

Plasseringen av spikes/føtter/knotter er derimot fryktelig viktig.

Det som står mest i ro er faktisk hjørnene av kabinettet, så hvis høyttalerne bare får kontakt med gulvet gjennom disse, blir minimalt av vibrasjonene overført.

 

Hvis man bruker f.eks gummiknotter hjelper de til å absorbere mye av de resterende vibrasjonene.

 

Vil man bruke matter under, kan det hjelpe ytterligere å klippe ut en bit midt under høyttaleren så bunnplaten er mest mulig fri.

 

Spikes under høyttalerstativer har forresten ingen funksjon bortsett fra hvis du har tykt gulvteppe. Da sørger de for at stativet står støtt på gulvet under teppet :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-bb8tEVpY
Som nerden jeg er har jeg ikke spikes, men bruker minnekjølere (ca 1*1*0.5cm store, som står på høykant under høytalerne mine, jeg fikk dypere og mindre pløsete bass av det, høytalerne slår mer i brystet og rister mindre i gulvet.

 

 

Minnekjølere? Har du en lenke til noen? : )

Lenke til kommentar
Som nerden jeg er har jeg ikke spikes, men bruker minnekjølere (ca 1*1*0.5cm store, som står på høykant under høytalerne mine, jeg fikk dypere og mindre pløsete bass av det, høytalerne slår mer i brystet og rister mindre i gulvet.

 

 

Minnekjølere? Har du en lenke til noen? : )

Tja, noen av dem fulgte med Zalman vf-700alcu led http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306464 , de andre fulgte med en coolermaster skjermkortkjøler. (tilsvarende men ikke fullt så brede)

Skal du kjøle minne med dem så setter du bare en på hver chip.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bb8tEVpY
Tja, noen av dem fulgte med Zalman vf-700alcu led http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306464 , de andre fulgte med en coolermaster skjermkortkjøler. (tilsvarende men ikke fullt så brede)

Skal du kjøle minne med dem så setter du bare en på hver chip.

 

Hehe, her er sikkert jeg dum. Men litt usikker på hvordan du setter dem på rambrikkene dine ?

 

Og til høytaler antar jeg at du tar 4 av totalt 6 stk. opp ned under høytalerene?:)=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...