Gå til innhold

Gir spikes "bedre lyd"?


Nauz

Anbefalte innlegg

Tja, noen av dem fulgte med Zalman vf-700alcu led http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306464 , de andre fulgte med en coolermaster skjermkortkjøler. (tilsvarende men ikke fullt så brede)

Skal du kjøle minne med dem så setter du bare en på hver chip.

 

Hehe, her er sikkert jeg dum. Men litt usikker på hvordan du setter dem på rambrikkene dine ?

 

Og til høytaler antar jeg at du tar 4 av totalt 6 stk. opp ned under høytalerene?:)=

Sitter lim på undersiden ;)

 

Den store klossen bak er en sånn greie som sitter utenpå nye dvi-kontakter, hadde ikke flere minnekjølere :p

post-89820-1234123723_thumb.jpg

post-89820-1234123734_thumb.jpg

post-89820-1234123742_thumb.jpg

post-89820-1234123751_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner.... skal si ifra om jeg kommer på en god ide : )

 

Tanken er å lage et skille mot vibrasjon og resonnans.

Til dette er isopor perfekt, og det er også gratis.

Isopor er hovedsaklig luft. Det er derfor meget effektivt til dette bruksområdet.

Det kjøle-element tøyset synes jeg var helt dustete, da kan man likesågodt bruke hva som helst, 5-kronesmynt f ex.

Lenke til kommentar
Skjønner.... skal si ifra om jeg kommer på en god ide : )

 

Tanken er å lage et skille mot vibrasjon og resonnans.

Til dette er isopor perfekt, og det er også gratis.

Isopor er hovedsaklig luft. Det er derfor meget effektivt til dette bruksområdet.

Det kjøle-element tøyset synes jeg var helt dustete, da kan man likesågodt bruke hva som helst, 5-kronesmynt f ex.

Areal og høyde har en del og si også ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bb8tEVpY
Tanken er å lage et skille mot vibrasjon og resonnans.

Til dette er isopor perfekt, og det er også gratis.

Isopor er hovedsaklig luft. Det er derfor meget effektivt til dette bruksområdet.

Det kjøle-element tøyset synes jeg var helt dustete, da kan man likesågodt bruke hva som helst, 5-kronesmynt f ex.

 

Jeg skjønner da det! Men hva er vanlige spikes laget av? Metall, plast eller gummi.... Ergo, jeg kan lage en form å "støpe" min egne spikes.

 

Isopor ser vel utrolig sygt ut? Eller klarer du å skjule den?

Lenke til kommentar

Hele poenget er å hindre bunnplaten fra å ha kontakt med gulvet.

Så nei, en isoporplate er ikke spesielt godt egnet, ei heller plater av gummi. MEN hvis du skjærer ut midten av den så det blir en ramme ca. 2-3cm tykk som følger veggene til høyttalerne vil den fungere rimelig bra, hvis den tåler vekten selvfølgelig.

 

Clas har små gummiknotter som du til og med kan skru fast under hjørnene, de gjør jobben helt fint.

Jeg har slike under pc'n min til og med da de absorberer siste rest av harddisk vibrasjoner etc.

Møbelbutikker har sikkert også div. knotter av gummi.

Lenke til kommentar
Hele poenget er å hindre bunnplaten fra å ha kontakt med gulvet.

Så nei, en isoporplate er ikke spesielt godt egnet, ei heller plater av gummi.

 

Isopor er anerkjent som god og billig løsning. Det er bare å spørre i vei på diverse hifi-forum, dette temaet er diskutert til døde.

Du er helt ute på jordet hvis du tror isopor har noe til felles med plater av gummi.

Poenget med isopor er at det består hovedsaklig av luft. Plater av gummi derimot er harde tvers gjennom, du vet jo åpenbart ikke hva du snakker om.

Isopor er hovedsaklig bare luftbobler og svært lite materiale.

Derfor har isopor lav massetetthet, og derfor flyter isopor for eksempel i vann - mens gummiplater ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. . . :roll:

 

Både gummi og isopor har en viss dempende effekt ved at de deformeres under trykk, så ja de har faktisk det til felles.

Men under en høyttaler blir det så stor flate som overfører vibrasjoner ned i det den står på at det bare har begrenset effekt uansett om du bruker gummi, isopor eller aerogel

 

Små gummiben eller til og med spikes/kjøleribber/legoklosser plassert under hjørnene på en høyttaler vil alltid være bedre enn isopor eller gummiplater som dekker hele bunnplaten.

 

Det at noe er annerkjent i diverse hi-fi forum, betyr ikke at det virker eller er den beste løsningen.

 

Her er et fint eksempel: Kabelhjørnet

 

Nå venter jeg i spenning på din teori om hvorfor en isoporplate er like bra/bedre enn gummiben plassert riktig. ;)

Endret av PL610
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 14 år senere...

Jeg har et par B&W bordhøytalere, og i mangel på spikes har jeg satt en blomstepotte med vann under den ene, og tre vannglass med vann under den andre. Og det fungerer utmerket, de kan stå på hule trehyller uten å få den fargen på lyden, bedre bass og diskant. 

Så, jeg kunne tenke meg å prøve spikes, regner med de virker mere på mindre høytalere.

Hilsen Tom Frode Eilertsen, Alta 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...