kilik Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 La oss mimre litt tilbake... Utrolig mange gode og banebrytende spill som kom ut samtidig for akkurat ti år siden. De fleste regnes den dag i dag som klassikere: - Half-Life (PC) - Zelda: Ocarina of Time (N64) - Metal Gear Solid (PSX) - Driver (PSX/PC) - Grim Fandango (PC) - Fallout 2 (PC) - Baldur's Gate (PC) - Gameboy Color + Pokémon Red/Blue - Tenchu (PSX) - Tom Clancy's Rainbow Six (PC) - Thief (PC)
Mala Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Interessant Eg var vel akkurat på vei inn i ein overgang fra konsoll til PC akkurat rundt den tiden der, skal nevnes at eg har vendt tilbake til mine konsollrøtter da Isåfall, med OOT som julepresang det året der var det tilstander skal eg love dere. Spillet står i dag som nr.1 på min liste over beste spillopplevelser, uavhengig av platform. Neste spill ligger tett opp under, og det er selvfølgelig Metal Gear Solid. Spillet endret mitt syn på historieformidling innen spill for alltid, spillet blei bare bedre med årene også ettersom eg forstod meir og meir av historien. Engelskunnskapene blei bedre med tiden veit dere Driver som også slukte altfor mye tid var jo bare... så sinnsykt rått. Det var bare ein slik spilleglede i denne tittelen her som eg sjelden hadde vert utsatt for innen bilspill. Half Life ja, fikk kjøpt dette året etter som følger av den knallråe Uplink demoen. Demoen hadde fint lite å gjøre med selve spillet annet at man fikk sjekke ut fiendene og våpen, men det gjorde ingenting da spillet gav deg ein fps opplevelse av de sjeldne. Dette var stort, og eg måtte bare spille det om og om igjen. Disse spillene her, står fortsatt igjen i dag som noen av mine beste opplevelser innen mediet
Manson Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 (endret) Kanskje tidenes utgivelses år! Ikkje minst kom Starcraft, og ut på hausten kom utvidelsespakken Brood War. Edit: Må ikkje gløyme Commandos: Behind enemy lines. Endret 24. november 2008 av Manson
kilik Skrevet 24. november 2008 Forfatter Skrevet 24. november 2008 Jeg synes det er interessant at de tre første spillene i snikesjangeren, MGS, Tenchu og Thief kom ut omtrent samtidig og var pionerer på hver sin måte for den sjangeren. Og med MGS og Half-Life tok historiefortelling i spill et syvmilssteg, på hver sin måte. FPS før Half-Life var jo som regel bare run-and-gun.
kilik Skrevet 24. november 2008 Forfatter Skrevet 24. november 2008 (endret) Andre spill som kom ut det året: - Starcraft (PC) - Gran Turismo (PSX) - Tekken 3 (PSX) - Panzer Dragoon Saga (Saturn) - Resident Evil 2 (PSX) - Banjo Kazooie (N64) - Unreal (PC) Dette må da være tidenes spillår, i alle fall hvis vi snakker inflytelse og innovasjon. Gamespot kåret Grim Fandango til årets PC-spill, mens årets konsollspill ble Zelda: Ocarina of Time: Determining GameSpot's best and worst awards for 1998 was a difficult task, for one simple reason: When it came to games, 1998 was a very good year. It's remarkable just how many great games were released in the past 12 months. As a point of comparison, at this time last year, the GameSpot editors spent most of their time grumbling about how many clones had been released, sorting through piles of mediocre games to find the few diamonds in the rough. That isn't the case this year. In fact, it may be safe to say that 1998 was one of the best gaming years in recent memory. While 1997 was marked by some four dozen real-time strategy games, 1998 was a year marked by its diversity. Almost every genre saw its fair share of games, and more than one game gracefully balanced between genres. With World War II simulations, role-playing games, tank sims, third-person shooters, and action/strategy hybrids, it seemed every time a new game was released, some long-ignored area of gaming was being heralded anew, and brand new genres were being decreed as the Next Big Thing. But what really stands out about 1998 is the sheer amount of quality. The obsession with "prettier" and "faster" subsided a bit, and a new obsession with "better" rose to take its place. The best games of 1998 concerned themselves with content, not packaging. And while the glut of good games makes the job of choosing the best from the rest all that more difficult, it only makes us more excited about the future. Let's hope the process is even harder next year. By this point, this probably shouldn't be much of a surprise. The Legend of Zelda is, according to most, the best video game ever made, and therefore, the best ever played - which is our concern. Andrew Vestal said of Zelda, "This was a difficult decision for me to make. I can't remember another year when we've had so many good games released. I consider Panzer Dragoon Saga the greatest RPG ever released, Tekken 3 the greatest fighter ever released, and Metal Gear Solid the greatest action game ever released. But Zelda towers above them all. Calling Zelda a 'good game' is like calling Citizen Kane a 'nice flick' or Beethoven's 9th a 'catchy ditty.' Other games may be cool, but Zelda is divine - a truly transcendent experience. Playing Zelda, you forget that the game must be designed, coded, drawn, and rendered by a product team, somewhere. You just are. Hyrule exists, Link exists, and you are there, existing alongside them. Zelda has the Miyamoto magic I haven't felt since the early days of the Super Nintendo, and every gamer owes it to himself to play this game." Endret 24. november 2008 av kilik
Khogn Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Litt artig tråd! Det var litt av et år ja... Som student måtte jeg stresse for å kunne spille både Baldur's Gate, Thief: Dark Project, Half-Life, Rainbow Six og samtidig har tid nok til å studere og peng nok til å spise. Man kan forresten nevne at disse 4 spillene var alle en liten revolusjon i dataspill-verden der og da. Quake 2 så litt dumt ut i forhold til Half-Life, selv om sistnevnte var basert på Quake 1 sin motor. Oh the irony! Gode minner
ResidentDante Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Som spillår var 1998 bare latterlig... ..latterlig bra that is Var så sjukt mange bra spill det året at man bare druknet i titler og ikke hadde jeg ordentlig jobb da heller så jeg husker ikke åssen jeg finansierte alle de titlene jeg ville ha
Oriuss Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 1998, 2004 og 2007 er jo regnet som de beste spill årene noensinne. Og det ser ikke ut som 2008 skal bli så mye dårligere. Mange gode år for oss gamere.
kilik Skrevet 25. november 2008 Forfatter Skrevet 25. november 2008 (endret) Spillhøsten 2004 var da det toppet seg i forrige generasjon: Half-Life 2, GTA: San Andreas, Burnout 3, Halo 2, World of Warcraft, MGS3. Høsten i fjor var ekstremt god for de som elsker FPS: Portal, Team Fortress 2, Bioshock, Halo 3, Call of Duty 4, Crysis, Metroid Prime 3, Super Mario Galaxy, Mass Effect. Høsten 2001 må man heller ikke glemme: GTA 3, Halo, MGS2, Final Fantasy X, Shenmue II, Ico, Smash Bros. Melee, Advance Wars, Jak & Daxter. Jeg tror det er litt som med rocken på 60-tallet, man skjønner ikke man er inne i en gullalder når man er midt inne i den. Det er først en del år etterpå man skjønner hva som holder tidens tann og blir regnet som klassikere. Endret 25. november 2008 av kilik
ResidentDante Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Jeg tror det er litt som med rocken på 60-tallet, man skjønner ikke man er inne i en gullalder når man er midt inne i den. Det er først en del år etterpå man skjønner hva som holder tidens tann og blir regnet som klassikere. Veldig bra sagt Er først når jeg ser tilbake at jeg skjønner hvor bra mange av årene var på spill
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå