Gå til innhold

Størrelse harddisk


Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at min maxtor 200gb blir oppgitt med bare 189Gb formatert?. Har en 40gb ibm disk også og denne får en størrelse over 40 Gb formatert. har også en maxtor 40gb, dene blir oppgitt med bare 37Gb.

 

Skjønner ikke helt dette.

Noen som har et svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det som gjør at min maxtor 200gb blir oppgitt med bare 189Gb formatert?. Har en 40gb ibm disk også og denne får en størrelse over 40 Gb formatert. har også en maxtor 40gb, dene blir oppgitt med bare 37Gb.  

 

Skjønner ikke helt dette.  

Noen som har et svar?

 

Fordi:

 

hdprodusenter tenker ikke på at 1034mb er en gigg så hd er på 200000mb, mer nøyaktig 2*10^i et ganske stor tall kb og det blir ca187gigg, dessuten trenger win som sagt noen mb til filsystem

Lenke til kommentar

Det er et par ting som innvirker på hvor "stor" disken blir etter formattering.

1. hd produsentene opererer med gigabyte som 1000000000 bytes, men det gjør ikke OS (den viktigste årsaken).

 

2. partisjonering med LBA. Ofte vil ikke siste (evt. eneste) partisjon fylle hele disken fordi partisjoneringsprogrammet kanskje stoppet etter siste side den kunne "fylle hele siden" (f.eks. gjør FDISK dette), altså opp til maks. cylinder iflg. LBA. Hvor mye som man "mister" avhenger av hvordan LBA "oversetter" disken til hoder, cylindre og sektorer, men som regel rundt 10 Mb.

Lenke til kommentar
.........Har en 40gb ibm disk også og denne får en størrelse over 40 Gb formatert..............

 

 

Denne skjønte imidlertid ikke jeg!?

 

Hvis du har en 40GB disk og får mer en 40GB etter at du har formatert den så har du virkelig gjort ett glimrende kjøp etter min mening :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...