Gå til innhold

"Svarte er best i alt"


Anbefalte innlegg

Snip...

Så du tolker hans utsagn anderledes enn jeg gjør. Det overrasker antagelig hverken deg eller meg. Nå er det som du vet ikke min misjon i livet å overbevise deg om noe som helst, til det står vi oftest for langt fra hverandre. Ikke er det å vinne tolkningsdebatter heller.Jeg gir deg gjerne rett i hva han ordrett sier, og hva det betyr, ordrett oversatt. Det var akkurat det samme som min tidligere amerikanske sjef sa ved flere anledninger. Nå var vi slett ikke best, rent objektivt sett, men han ville vi skulle gå til jobben med den følelsen. Det virket også.

 

Den følelsen unner jeg fargede amerikanere også, så lenge effekten er positiv.

 

Nå har ikke jeg noen som helst grunn til å anta at fyren ikke mener det rasistisk, til det kjenner jeg ikke ham og hans meninger godt nok. Det gjør kanskje du?

 

Men hadde man hatt samme forståelse for uttalelsen hvis den kom fra en hvit person?

Det kommer an på sammenhengen. Om det var en Bjørge Lillelien etter at vi slo England på Ullevål i '81 tror jeg nok man hadde hatt en forståelse for en romslig omgang med uttrykket "vi er de beste":

 

"Vi er best i verden! Vi er best i verden! Vi har slått England 2-1 i fotball!! Det er aldeles utrolig! Vi har slått England! England, kjempers fødeland. Lord Nelson, Lord Beaverbrook, Sir Winston Churchill, Sir Anthony Eden, Clement Attlee, Henry Cooper, Lady Diana--vi har slått dem alle sammen. Vi har slått dem alle sammen. Maggie Thatcher can you hear me?

 

"Maggie Thatcher, jeg har et budskap til deg midt under valgkampen. Jeg har et budskap til deg: Vi har slått England ut av Verdensmesterskapet i fotball. Maggie Thatcher, som de sier på ditt språk i boksebarene rundt Madison Square Garden i New York: Your boys took a hell of a beating! Your boys took a hell of a beating!"

At fargede amerikanere føler det samme etter å ha fått sin første president, og uttaler seg på samme måte, har jeg ikke noen problemer med. Det er faktisk nesten på høyde med å slå England i fotball... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den følelsen unner jeg fargede amerikanere også, så lenge effekten er positiv.

Det er jo ikke det som er diskusjonen.

 

Nå har ikke jeg noen som helst grunn til å anta at fyren ikke mener det rasistisk, til det kjenner jeg ikke ham og hans meninger godt nok. Det gjør kanskje du?

Poenget he (a_aas, leser du dette?) er om et slikt utsagn fra en hvit, f.eks. til og med Arne Myrdal, hadde fått samme mottakelse.

 

Det kommer an på sammenhengen. Om det var en Bjørge Lillelien etter at vi slo England på Ullevål i '81 tror jeg nok man hadde hatt en forståelse for en romslig omgang med uttrykket "vi er de beste":

Sammenligningen her holder ikke vann. Han sier ikke "vi er best i fotball fordi vi er hvite". Han jubler pga. en seier der og da, og sa ikke f.eks. "det er en selvfølge at vi vant. Vi er jo hvite, og vi er best til alt".

Lenke til kommentar
Den følelsen unner jeg fargede amerikanere også, så lenge effekten er positiv.

Det er jo ikke det som er diskusjonen.

Diskusjonen er vel hva vi gjør den til? Hvorfor ellers prøver du å bestemme tema i de trådene du deltar i, for eksempel ved å dra inn Arne Myrdal? Hvordan er han mer relevant enn min gamle sjef? Fordi han var rasist, og du mener at Snoop også er det?

 

Edit: Nei, Lillelien sier ikke "fordi vi er hvite". Snoop sier da heller ikke "Fordi vi er fargede"...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ja, og Lillelien snakket om nordmenn. Det gjorde ham ikke til nasjonalist...

 

Myrdal hadde et frynsete omdømme, fortjent eller ikke. Det har forsåvidt Snoop også, men av andre grunner. De to er ikke sammenlignbare. Du kunne spurt om folk hadde reagert noe mere om si Turbonegers Hank von Helvete hadde sagt det samme. Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men under samme omstendigheter (som uttalelse på vegne av en gruppe som hadde oppnådd noe som for bare få år siden var utenkelig) ville jeg forstått det på samme måte.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kan se det for meg, ja...

 

"Turboneger vant basketturneringen! Hvite er dyktigst til alt, hører dere? ALT!" :new_woot:

 

Deretter går Pricks fullstendig bananas med indignerte rasismebeskyldninger mot den stakkars sleivkjeften Hank, mens jeg lett ondskapsfull ser frem til all utdritingen av Hank og rasismeanklagerne i samtlige standupshow det neste halve året :!:

Lenke til kommentar
At fargede amerikanere føler det samme etter å ha fått sin første president, og uttaler seg på samme måte, har jeg ikke noen problemer med. Det er faktisk nesten på høyde med å slå England i fotball... ;)

 

Her ble Snoop Dog intervjuet av Larry King mens nominasjonskampen mellom Obama og Hillary Clinton sto på.

Han forteller at han mener begge to er like gode kandidater. Og spøker med at han selv hører til i "the gangsta party".

 

http://www.youtube.com/watch?v=PVsBWes6-4s...player_embedded ( 2 min )

 

Får inntrykk av at han er en som kan like å si slikt som at svarte er best i alt, med et skjevt smil, for å provosere.

 

Men det er jo "the underdog" som provoserer. Ikke noen Arne Myrdal. En kan jo prøve å se for seg Arne Myrdal ha en lignende passiar - som intervjuobjekt hos en farget programleder - som det Snoop Dog her har med Larry King.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Ja, og Lillelien snakket om nordmenn. Det gjorde ham ikke til nasjonalist...

Nordmenn kommer i alle farger, fasonger og størrelser :)

 

Myrdal hadde et frynsete omdømme, fortjent eller ikke. Det har forsåvidt Snoop også, men av andre grunner. De to er ikke sammenlignbare.

Ah, så du tør ikke svare ;)

 

 

Kan se det for meg, ja...

 

"Turboneger vant basketturneringen! Hvite er dyktigst til alt, hører dere? ALT!" :new_woot:

 

Deretter går Pricks fullstendig bananas med indignerte rasismebeskyldninger mot den stakkars sleivkjeften Hank

Ta det med ro. Siden han er hvit ville organisasjoner og individer stått i kø for å henge ham ut for rasisme.

Lenke til kommentar
Nordmenn kommer i alle farger, fasonger og størrelser

Det gjør fargede amerikanere også. De har minimale fellestrekk, annet enn at de ikke har vært regnet som presidentmateriale på grunn av etnisk bakgrunn.

 

Myrdal hadde et frynsete omdømme, fortjent eller ikke. Det har forsåvidt Snoop også, men av andre grunner. De to er ikke sammenlignbare.

Ah, så du tør ikke svare ;)

Joda, det vet du jeg gjør. Jeg godtar bare ikke premisset. Den påståtte forskjellsbehandlingen i opinionen er i stor grad en myte. Det ser vi her på forumet: Det er faktisk oftere innvandrere/fargede/whatever (eller for eksempel SOS Rasisme/kulturrelativister/venstresosialister/whatever) som beskyldes for rasisme enn hvite etniske nordmenn.

 

Så lenge dere er en såpass betydlig gruppe i samfunnsdebatten kler det dere dårlig å hevde at rasismebeskyldningene bare går en vei. Det er rett og slett ikke sant lenger. Og derfor er det ikke sånn at hvite tolkes eller forstås anderledes enn fargede/innvandrere. Det kommer bare an på hvem du spør. De som støtter Myrdal vil kalle Snoop en rasist, og de som mener Myrdal var en rasist vil ha lettere for å forstå Snoop. Se på diskusjonene omkring f. eks. ambulansesaken, så ser du at her skytes med skarpt fra begge sider.

 

Så skal spørsmålet ditt ha en mening må du konkretisere hvem som skal reagere på utsagnet.

 

Et utsagn kan uansett ikke bedømmes uavhengig av opphavsmannens erklærte holdninger og motiver. Siden vi ikke er tankelesere, må vi holde oss til det som er sagt, og det vi vet om den som sier det. Jeg har sagt før at jeg ikke vet nok om Snoop til å kunne frikjenne ham for rasisme. Men Larry King-intervjuet som Kubin linker til indikerer ikke at Snoop har rasistiske holdninger i denne saken. Ikke har noen kommet med andre kilder som indikerer det, så vidt jeg kan se. Det må vi vurdere hans utsagn ut fra.

 

Og da blir det ikke sammenlignbart å komme trekkende med folk som Myrdal, som er erklærte rasister, og dømt for et planlagt rasistisk attentat. Der er de rasistiske motivene sannsynliggjort i utgangspunktet. Om det er "fair" overfor Myrdal kan selvsagt diskuteres, men slik er det. Et utsagn i media vil bli tolket forskjellig om det er Siv Jensen eller Kristin Halvorsen som kommer med det, ikke nødvendigvis fordi meningen er forskjellig, men fordi vår forventning til deres motiver er det. Det samme gjelder forumet: Det er enkelte brukere som tror det verste med en gang enkelte andre brukere poster, og går til motangrep uansett sak og påstand.

 

Så for å svare på spørsmålet ditt: Nei jeg tror ikke at et utsagn mottas uavhengig av avsender. Jeg innrømmer gjerne at jeg personlig ville være skeptisk (kall det gjerne fordomsfull) hvis avsenderen var Arne Myrdal, fordi jeg ikke følte at han motiver var renhårige. Han hadde en tydelig agenda, og hans utsagn måtte selvsagt forstås ut fra denne.

 

Men om andre etniske nordmenn kommer med utsagn ville jeg vurdere dem utfra kontekst og formulering, akkurat som med Snoop. For eksempel beskyldte jeg ikke Arne Huuse for å være rasist når han tenkte høyt om innvandrerkriminalitet for noen år siden.

 

Og så lenge det er folk som frikjenner Myrdal for hans motiver og er skeptiske til Snoops, og står fritt til å uttrykke dette, så er dette en sak med to greie sider, og at den ene siden idag ikler seg offerrollen synes jeg kler dem dårlig.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Det gjør fargede amerikanere også.

Og likevel grupperer mannen dem som "flinkest/best/dyktigst i alt".

 

Den påståtte forskjellsbehandlingen i opinionen er i stor grad en myte. Det ser vi her på forumet: Det er faktisk oftere innvandrere/fargede/whatever (eller for eksempel SOS Rasisme/kulturrelativister/venstresosialister/whatever) som beskyldes for rasisme enn hvite etniske nordmenn.

Dette forumet representerer ikke resten av samfunnet.

 

Så lenge dere er en såpass betydlig gruppe i samfunnsdebatten kler det dere dårlig å hevde at rasismebeskyldningene bare går en vei.

Det har jeg aldri hevdet. Derimot er det et faktum at "antirasistene" som regel kun fokuserer på rasisme som går en vei.

 

Så skal spørsmålet ditt ha en mening må du konkretisere hvem som skal reagere på utsagnet.

De som roper om rasisme fra hvite hele tiden, særlig i ambulansesaken.

Lenke til kommentar
Og likevel grupperer mannen dem som "flinkest/best/dyktigst i alt".

Den diskusjonen har vi hatt alt, og behøver ikke ta en gang til.

 

Dette forumet representerer ikke resten av samfunnet.

Jo, det tror jeg faktisk det gjør. Det representerer ikke det politiske flertallet, ei heller poltisk korrekte media, men ellers er det nok rimelig representativt for samfunnsdebatten.

 

Det har jeg aldri hevdet. Derimot er det et faktum at "antirasistene" som regel kun fokuserer på rasisme som går en vei.

Og det gjør ikke de på motsatt side? (Med all respekt for de som står "i midten" og faktisk ser at de fleste saker har minst to sider, og det kan være litt sant i dem alle.)

 

Så skal spørsmålet ditt ha en mening må du konkretisere hvem som skal reagere på utsagnet.

De som roper om rasisme fra hvite hele tiden, særlig i ambulansesaken.

Som sagt, de som snakker om rasisme i ambulansesaken må gjerne påtale rasisme "den andre veien". Akkkurat som de som krever at SOS Rasisme skal ta avstand fra slik rasisme også (jeg er for ordens skyld enig, om enn ikke i denne saken) hadde gitt sin egen sak bedre kort på hånden om de var litt flinkere til å se bjelken i eget øye. Man hører ikke ofte at de påtaler hvit rasisme, de tar bare ordet rasisme i sin munn når de kan si at "det er innvandrerne som er de virkelige rasistene."

 

Geir :)

Lenke til kommentar
ikke får og være rasist men jeg mener det snoop sier er helt feil.

Det Snoop sier er beviselig feil - svarte er ikke dyktigst i alt svarte gjør.

 

og syns det er rart at vi hvite ikke kan si det uten og bli slaktet mens da han kan det. dette gjelder i flere sammenhenger

Semantikken er viktig her. For å forklare hva jeg mener, hiver jeg frem noen påstander, og hva jeg mener om dem:

 

1) Dyktighet i skisporet er uavhengig av hudfarge.

Ikke rasistisk. Påstand om skiløpere generelt som kan sjekkes ut.

 

2) De som er dyktigst til å gå på ski, er hvite.

Ikke rasistisk. Påstand om dyktige skiløpere som kan sjekkes ut.

 

3) Hvite er de som er dyktigst til å gå på ski.

Ikke rasistisk i seg selv. Påstand om hvite som kan sjekkes ut. Fremstår imidlertid som mer unøyaktig og med større provokativ kraft enn 2).

 

4) Hvite er de som er dyktigst til å gå på ski og de er best nettopp fordi de er hvite.

Skummel - for meg skal det lite skjerpende omstendigheter til før jeg begynne å tenke rasisme her. En påstand, men i tillegg årsaksforklarer man utvetydig dyktighet med hudfarge.

 

5) Hvite er de som er dyktigst til å gå på ski og de er best nettopp fordi de er hvite - og de har deved bedre disiplin, vinnervilje, taktiske evner og mental styrke enn andre.

Over grensa. Årsaksforklarer dyktigheten ved å knytte iboende personlighetstrekk til hudfarge.

 

6) Hvite er de som er dyktigst til å gå på ski og de er best nettopp fordi de er hvite - og har bedre disiplin, vinnervilje, taktiske evner og mental styrke enn andre. Mindreverdige ikke-hvite burde kastes ut av skisporet - de har tilbøyelighet til juks, konspirasjon og ødelegger sporet for de hvite - og de uansett er underlegne de hvite og og ingen vil savne dem.

Noen som er i tvil om denne?

 

 

Skulle jeg plassere Snoops uttalelse på en slik "skala", vil jeg si han ligger rundt 3).

Lenke til kommentar
ikke får og være rasist men jeg mener det snoop sier er helt feil. og syns det er rart at vi hvite ikke kan si det uten og bli slaktet mens da han kan det. dette gjelder i flere sammenhenger

 

Synes det virker som det er en ting her som går deg ( og andre ) hus forbi.

 

Hvis "Nils" henger med noen kompiser, og "Jens" sier :

 

"Ja, sjansen for at det skal skje, er vel like mikroskopisk som sjansen for at Nils får seg dame."

 

så vil det ikke oppleves som støtende av noen, hvis "Nils" er en fyr som ganske opplagt har bra sjanse for å få seg dame.

 

Men hvis "Nils" er en fyr som det motsatt fatt med, så vil det visst føles som en ganske støtende spøk, både av "Nils" og kompisene. ( Hvis de har empati med "Nils". )

 

Og slik er det også med kommentaren til Snoop Dog. Fordi vi hvite mennesker har vært "top dog" i århundrer, og fordi du kan se nøyere på et hvilket som helst felt innenfor amerikansk samfunnsliv ( bortsett fra basketball og boksing og sprint ) og se at det er hvite mennesker som dominerer når du lister opp de mest fremstående, så kan Snoop Dog dra en "Svarte er best i alt" uten at det blir støtende. Mens den samme "tough-guy-kommentaren" fra hvitt ståsted, en hvit artist som uttalte at "Hvite er best i alt", ville bli en helt annen kommentar. ( Akkurat som spøken om "Nils" blir noe helt annet hvis "Nils" er en som ingen tramper på, enn hvis "Nils" er en som alle tramper på. )

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Nå var det ikke "best til", jeg refererte til, men "flinke i", som var uttrykket du faktisk brukte i ditt innlegg. :)

 

Som jeg har sagt før, at det blant alle idretter skulle være basketball de var flinke i, må være en kulturell ting. Basketball er blitt de fargedes sport, og dermed er det der de prøver å bli flinkest. Presidentembedet har vært de hvites "sport", og dermed har ikke så mange svarte prøvet. Det kan endre seg nå. Eksemplets makt er stort, i politikken som i sporten...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...