Gå til innhold

[Løst]Hvor lønner det seg å handle?


Anbefalte innlegg

Ok, en ting er å velge TV.

Men hvor lønner det seg å handle?

Skal begynne å lete etter tilbud. Har noen en link hvor jeg kan finne tibud?

Pleier det å være tilbud i januar, eller er tilbudene uavhengige av årstid?

 

Det rimeligste er å kjøpe via en nettbutikk, ja?

Men hva hvis jeg får problemer med apparatet, innstillinger, clouding, etc. ?

Noen som har erfaring her?

På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, en ting er å velge TV.

Men hvor lønner det seg å handle?

Skal begynne å lete etter tilbud. Har noen en link hvor jeg kan finne tibud?

Pleier det å være tilbud i januar, eller er tilbudene uavhengige av årstid?

 

Det rimeligste er å kjøpe via en nettbutikk, ja?

Men hva hvis jeg får problemer med apparatet, innstillinger, clouding, etc. ?

Noen som har erfaring her?

På forhånd takk !

 

Du har samme garanti og reklamssjonsrettigheter selv om du handler hos en nettbutikk uten om merket Samsung les forskjellene her http://www.expert.no/content/content.aspx?...c=SamsungTVpuff

 

Skulle nettbutikken gå konkurs i garantiperionde så vil du miste alle rettigheter så kjøp derfor hos en av de store feks Komplett og Mpx som har slått seg sammen.

Lenke til kommentar
Ok, en ting er å velge TV.

Men hvor lønner det seg å handle?

Skal begynne å lete etter tilbud. Har noen en link hvor jeg kan finne tibud?

Pleier det å være tilbud i januar, eller er tilbudene uavhengige av årstid?

 

Det rimeligste er å kjøpe via en nettbutikk, ja?

Men hva hvis jeg får problemer med apparatet, innstillinger, clouding, etc. ?

Noen som har erfaring her?

På forhånd takk !

 

Du har samme garanti og reklamssjonsrettigheter selv om du handler hos en nettbutikk uten om merket Samsung les forskjellene her http://www.expert.no/content/content.aspx?...c=SamsungTVpuff

 

Skulle nettbutikken gå konkurs i garantiperionde så vil du miste alle rettigheter så kjøp derfor hos en av de store feks Komplett og Mpx som har slått seg sammen.

Takk skal du ha. Interessant info om Samsung-kjøp. Jeg sjekket Sony modeller og fant modell W42..

Om den sies at høytaleren er så god at ingen ekstra høytalere er nødvendig. Kan man tro noe slikt? :hmm:

http://www.expert.no/product/product.aspx?...r=KDL46W4230AEP

Lenke til kommentar
Ingen TV-apparater har så gode høgtalere at eit stereoanlegg er unødvendig, men det er sjølvsagt opp til kvar enkelte kva dei har behov for.

 

Takk, ja, de testene jeg har lest sier det samme. Expert smører nok litt på her.

Sor prisforskjell på de billigste til de mer kjente nettbutikker!

Jeg var inne og leste noen erfaringer. Litt skremmende å lese om folks problemer de ganger varen ikke var helt i orden.

Lenke til kommentar
Skulle nettbutikken gå konkurs i garantiperionde så vil du miste alle rettigheter

Neida, neida. Hvor i all verden har du fått den ideen fra?

 

Dette er positivt feil for garanti, da den som regel for elektriske produkter gis av produsent, ikke butikk.

Og når det gjelder reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven kan jeg heller ikke se at man mister noe som helst rettigheter om butikken går konk. Reklamasjon blir vanskeligere dersom du ikke kan henvende deg der man kjøpte den, men man kan kontakte importør, produsent eller deres servicepartner. Se også denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1003156

Lenke til kommentar
Skulle nettbutikken gå konkurs i garantiperionde så vil du miste alle rettigheter

Neida, neida. Hvor i all verden har du fått den ideen fra?

 

Dette er positivt feil for garanti, da den som regel for elektriske produkter gis av produsent, ikke butikk.

Og når det gjelder reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven kan jeg heller ikke se at man mister noe som helst rettigheter om butikken går konk. Reklamasjon blir vanskeligere dersom du ikke kan henvende deg der man kjøpte den, men man kan kontakte importør, produsent eller deres servicepartner. Se også denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1003156

 

 

Du er på hugget i dag Svinks.

 

Jo dette er fult mulig og man kan ta Whiteboxsaken som et veldig godt eksempel alle Deres kunder ville nok gjerne agumentere deg i senk på dette. Hvem tror du vil betale for reprasjoner på din tv hvis ikke forhandleren er der lenger? Samsung, Sony, Panasonic, Pioneer? Tror du virkelig de bryr seg skjorta om deg? Når man skal sende inn et tv produkt pr 2008 så må det gå via forhandleren du kjøpte hos først så sender de varen videre for rep eller utbedrer dette selv.. Det er kun LG som tar inn produkter uten om å måtte gå via forhandler i Norge. Reklamsjonrett mot et firma som ikke eksisterer lenger blir også et stort problem...

 

Glem det du står på bar bakke eller rettere sagt med regningen selv.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Du er på hugget i dag Svinks.

Takk for at du tar opp dette, ja, jeg reagerer når noen med stor skråsikkerhet og påtatt autoritet stadig vekk kommer med bastante ”sannheter” som jeg ikke tror på. Men at noen virker skråsikre er ikke bevis for at de tar feil, de kan selvsagt ha rett. Jeg vil derfor gjerne vite, og det bør interessere forumets andre brukere, om du har peiling på hva du snakker om, eller om du er full av varmluft og misleder folk her.

 

Jo dette er fult mulig og man kan ta Whiteboxsaken som et veldig godt eksempel alle Deres kunder ville nok gjerne agumentere deg i senk på dette.

Jeg googlet Whitebox, og der ser det ut til å være snakk om en svindler med falsk navn som både har solgt, importert og har ”produsert” (eller klistret merkenavnet sitt på OEM-produkter). Han var dermed både butikk og ”produsent”. Hans konkurs blir dermed å sammenlikne med om både butikk og produsent skulle gå konk samtidig, og i tillegg gå i dekning. Man skal ha mye uflaks om dette skjer når man handler kjente merkevarer i en anerkjent nettbutikk. Har du andre eksempler på at man har mistet både garanti og reklamasjonsrett fordi en butikk har gått konk?

 

Hvem tror du vil betale for reprasjoner på din tv hvis ikke forhandleren er der lenger?

Jeg har alltid forestilt meg at når jeg klager til min forhandler, så tar de det opp med sin leverandør igjen, og øverst i kjeden har produsenten ansvaret. Om dette stemmer eller ikke er det kanskje noen som jobber i bransjen som kan svare på?

 

Samsung, Sony, LG, Panasonic, Pioneer? Tror du virkelig de bryr seg skjorta om deg?

Om de ikke bryr seg om meg som person, så bryr de seg i alle fall om sitt merkes renomme. Og når produsentene gir garantier, går jeg også ut fra at de selv dekker det de lover, og ikke sender regninga til butikken som var uheldig å selge deres feilvarer. Men dette kan kanskje noen som jobber i bransjen som kan svare på?

 

Når man skal sende inn et tv produkt pr 2008 så må det gå via forhandleren du kjøpte først så sender de varen videre for rep eller utbedrer dette selv.. Det er kun LG som tar inn produkter uten om å måtte gå via forhandler i Norge dette er jeg 110% sikker på.

At du er 110% sikker på dette tyder klart på at du er en bedreviter som er skråsikker på ting du ikke har peiling på. Her er et eksempel til på et TV-merke hvor man ikke trenger å gå om forhandler, og det vil overraske meg om det ikke er fler.

Lenke til kommentar

Jeg forholder meg til hva Norges største nettbutikk har gitt meg i info om et slikt tilfelle Komplett.no samt Pioneer Norge . De sier selv at det er kun LG som ikke må gå via forhandler og så vidt jeg vet så de forhandler Komplett også billigmerke Tatung.. Ja jeg er vel en bedreviter som er ute etter å krange med deg selvsagt :roll: Jeg syntes du heller bør skjekke sikre kilder kontra kalle meg negative ting så ring litt i morgen og få ting dokumentert... Pioneer har et års Verdens garanti og kjøper du en Pioneer hos Netshop og de går konkurs så mister du både garanti og reklamasjonsrett dette kan du sjekke med Pioneer Norge i morgen tidlig da vettu. Jeg skriver ikke for å villede jeg sjekker før jeg rabler ting ned kontra deg selv. Problemet er at alle nettbutikker importerer alt i fra Nederland,Korea, Kina etc og dessverre så gir Samsung i feks Hongkong faktisk pokker i om firma du kjøpte din tv i fra i Norge ikke kan hjelpe deg lenger "sov på den"

 

God kveld!

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Pioneer har et års Verdens garanti og kjøper du en Pioneer hos Netshop og de går konkurs så mister du både garanti og reklamasjonsrett

Hvis hvem går konkurs? Pioneer, Netshop, begge?

 

Og tar de feil de som skriver i denne tråden?

 

Hva med denne artikkelen i Hardware.no?

 

Hva sier Forbrukerrådet?

En bør først rette kravet mot selgeren, men det er også en viss adgang til å rette krav mot produsenten, importøren o.a., dvs. selgersiden, hvis gjenstanden er mangelfull. Dette kan være særlig aktuelt hvis selgeren er gått konkurs.
Lenke til kommentar

Dette er vel når Forbrukerrådet sier lykke til og bye bye, andre tråder du linker til gir meg ingen ting uten om at ting er lang fra enkelt selv om nettbutikken faktisk fortsatt drives du kan jo tenke deg hvordan det blir da firma er dødt....

 

Ring nettbutikker , Ring Forbrukerrådet så har du noe å drive med i morgen.

 

Kunder av Netshop ville miste sine garantirettigheter/reklamasjonrett ved konkurs da Pioneer står for bare et år, dette gjelder da igjen importvarer.

 

Du kan rable ned så mye du vil men kommer alikevel til å stå igjen med regningen selv hvis din nettbutikk går konkurs og jeg nevner det igjen "dette gjelder TV-er" og ikke mobiltelefoner og pc-er for der følger garantien produktet "mega forskjell"

 

God natt!

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Man kan rette krav mot tidligere salgsledd hvis gjenstanden er mangelfull, jf fjkl § 35

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

 

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

 

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

 

Det blir selvfølgelig en helt annen sak hvis gjenstanden er paralell/gråimportert, da må man jo evt. rette henvendelsen til det landet gjenstanden kommer fra. Det med at garantien ikke følger tingen for tver må være noe av det rareste jeg har hørt, hva mener du med dette ja-da?

Lenke til kommentar

Min mening er at dere begge har litt riktig. Man kan selvfølgelig rette kravet mot produsent/importør, men dette blir svært vanskelig om TVen viser seg være gråimportert, noe TVer fra nettbutikker ofte er. Jeg tviler sterkt på eksempelvis Samsung Nordic vil påta seg garantiansvar for en modell de ikke har importert. Det kan også være vanskelig å komme i kontakt med eksampelvis øst-europeiske importører (som nettbutikkenes gråimporterte TVer gjerne stammer fra). En importør for øst-europa har normalt sett ikke noe med det norske markedet å gjøre, og behøver i så måte ikke underrette seg den norske forbrukerkjøpsloven. Ved gråimport er det butikkene selv som må påta seg dette. Dette er også grunnlag i nettbutikkers ofte firkantede syn på reklamasjonssaker - de må faktisk ofte ta tapet selv, isteden for å slenge det videre.

 

Garantisaker er en annen ting, og her må den aktuelle importøren stille opp - om man får kontakt. Det er også verdt å merke seg at vanlige norske lover/regler ikke gjelder i slike tilfeller. Man kan f.eks selv være nødt å koste frakt til det aktuelle landet.

 

Om TVen stammer fra norsk importør er det selvfølgelig inget problem, da de alltid har det overordnede ansvaret.

 

EDIT:

Francesca kom meg litt i forkjøpet der..

On topic: Personlig handler jeg alle slike produkter fra fysiske butikker. Det gjør saken mye enklere om det skulle oppstå problemer. Å kunne se på TVen, bli fortalt om den mot andre, lagt til garantifordelene, synes jeg er verdt en litt høyere pris.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet ganske klart dette gjelder spesielt Tv-er som er importert noe stort sett 95% av alle som kommer fra div nettbutikker er. Som jeg også har prøvd å forklare men chrlod gjør bedre så blir det veldig vanskelig å forhandle om erstattning av reprasjon fra feks en importør fra Kina eller Nederland hvis firma i Norge har gått konkurs. Reklamasjonretten faller helt bort dette er garantert er man heldig og har garanti så kan man i "visse få tilfeller" fortsatt få dekket dette av en servicepartner selv om mulighetene for dette også er svært liten. Med at jeg mener garantien ikke følger produktet ved konkurs/importert vare så tenker jeg norsk standar og lover. Jeg har lest om enkelte som har måttet krangle med servicevekstedet til Panasonic da skjermer har vært gråimportert enda de er da kjøpt i Norge og butikken i høyeste grad eksiterer.. Nå har disse sakene løst seg etter mye frustrajon og problemer for kundene men dette setter mulig en liten pekepinn hvor vanskelig det blir hvis evt firma ikke eksisterer lenger..

Lenke til kommentar
Jeg har skrevet ganske klart dette gjelder spesielt Tv-er som er importert noe stort sett 95% av alle som kommer fra div nettbutikker er. Som jeg også har prøvd å forklare men chrlod gjør bedre så blir det veldig vanskelig å forhandle om erstattning av reprasjon fra feks en importør fra Kina eller Nederland hvis firma i Norge har gått konkurs. Reklamasjonretten faller helt bort dette er garantert er man heldig og har garanti så kan man i "visse få tilfeller" fortsatt få dekket dette av en servicepartner selv om mulighetene for dette også er svært liten. Med at jeg mener garantien ikke følger produktet ved konkurs/importert vare så tenker jeg norsk standar og lover. Jeg har lest om enkelte som har måttet krangle med servicevekstedet til Panasonic da skjermer har vært gråimportert enda de er da kjøpt i Norge og butikken i høyeste grad eksiterer.. Nå har disse sakene løst seg etter mye frustrajon og problemer for kundene men dette setter mulig en liten pekepinn hvor vanskelig det blir hvis evt firma ikke eksisterer lenger..

 

Du. Jeg kjøpte en Panasonic dvd-spiller på en liten elektrobutikk som rett etterpå gikk konk. Etter ca 7 mnd konka dvd-spilleren ut, og jeg tok kontakt med Panasonic og viste til at butikken ikke lenger fantes. De sa at dersom jeg sendte inn dvd-spilleren og betalte portoen selv skulle de ta seg av saken. Noen uker senere fikk jeg en ny dvd-spiller.

 

Så det du sier gjelder ikke 100% av tiden.

Lenke til kommentar
Hva har dette med saken å gjøre vi snakker om gråimporterte TV-ER...

Du snakker om en DVD spiller du har kjøpt i Norge hos en norsk el forhandler da havner du under norsk kjøpslov og garanti...

Er alle produkter hos nettbutikker gråimporterte? Gjelder ikke norsk kjøpslov på nettbutikker? Eller snakker du kun om utenlandske nettbutikker?

Lenke til kommentar
Er alle produkter hos nettbutikker gråimporterte? Gjelder ikke norsk kjøpslov på nettbutikker?

Nei, ikke alle produkter i alle nettbutikker er gråimporterte. Ja, norsk kjøpslov, eller forbrukerkjøpslov, gjelder i norske nettbutikker.

 

Det kan også finnes gråimporterte varer i fysiske butikker.

 

Hva har dette med saken å gjøre vi snakker om gråimporterte TV-ER...

 

Gråimport ble først nevnt av Franceska i innlegg #13. Opprinnelig snakket vi om hvor det lønner seg å handle.

 

Norsk forbrukerkjøpslov og den reklamasjonsretten som følger med den gjelder både i fysiske butikker og nettbutikker som holder til i Norge. Reklamasjoner rettes fortrinnsvis mot selgeren, men man kan også rette kravet mot høyere ledd hvis nødvendig. Men dersom butikken (uansett om den er på nett eller i Storgata) har importert varen selv, kan man vanskelig kreve reklamasjon etter norske regler fra en leverandør i utlandet.

Man mister ikke reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven om butikken går konk, men det blir litt vanskeligere å kreve reklamasjon, man må da enten gå på høyere norske salgsledd hvis det finnes, eller stille krav mot konkursboet, hvor det neppe finnes penger, og ens krav vil være lavt prioritert i forhold til for eksempel lønn til de ansatte.

 

En garanti kan være gitt av butikk, importør eller produsent. Den kan gjelde for et land, flere land, eller hele verden. Den kan gjelde for det antall måneder eller år den som gir garantien bestemmer.

 

Altså lønner det seg (sett ut fra klagemulighetene) å handle i en butikk som holder til i Norge, uansett om den er på nett eller en fysisk butikk. Det lønner seg (sett ut fra klagemulighetene) å handle varer som butikken har kjøpt fra en norsk importør. Dersom man selv kjøper varer fra utlandet, eller kjøper gråimport fra butikk som kanskje snart går konk, er det en fordel å ha en lengst mulig verdensomfattende garantiordning (eller i alle fall en som dekker Norge) gitt av produsenten.

 

Var dette en brukbar oppsummering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...