Gå til innhold

Nvidia satser på 55 nm


Anbefalte innlegg

Ja sa ikke at de kutte prisen for moro, men prisene på 65nm var så lavt (pga. konkurransen) at 55nm (tross sine lave produksjonskostnader) havner ganske likt som de gamle, var poenget.

 

Det gjenstår å se hva blir beste kjøp i denne runden. GTX 260 216(55nm) virker til å ha bedre pris/ytelse og effektbruk enn 4870. Ikke minst er mye kjøligere, klokker bedre, osv.. . Alt tyder at disse vil slå 4870 på alle viktige kriteriene, og alt kan forandre seg dramatisk i Nvidia's favør, men vi må vente på noen offisielle tester for å få bekrefte dette.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 3-4 måneder til 40nm, og dette er en grei levetid for GPU i disse dager, tenker jeg.

 

Denne historiske konkurransen mellom Nvidia og ATI, vil resultere i hyppige lanseringer og uansett når du kjøper (før eller etter 40nm) vil levetiden ikke være noe særlig lengre enn 3-4 måneder, tenker jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Levetiden? Kortet ditt lever da fremdeles selv om det kommer noe nytt 3-4mnd etterpå?

Om du har kjøpt GTX260 / GTX280 så "dør" jo ikke det selv om det kommer noen nye 55nm og senere 40nm 4-8mnd senere?

Forstår du ikke eller later som? Levetid i den sammenhengen betyr den tiden det tar før det kommer bedre kort. Du trenger ikke å være veldig smart for å forstå det.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Uansett hvordan jeg ordlegger meg, snart vil mange kjøpe seg ny GPU. personlige har jeg sittet lenge nok på 9800GTX, og kommer til å bytte den med det første kortet som viser seg til å være verdig.

 

Denne konkurransen fører til stadige billigere og bedre kort, og hyppige lanseringer med korte intervaller. Nye Kort som er bedre på pris, ytelse, effekt, osv ... De fleste vil sitte med 2 valg, enten sitte på sin gamle og trege og hete vrak (iforhold til de nye), eller kjøpe seg ny GPU hver 3-4 måneder. I beste fall kan man hoppe over en oppgradering (som jeg har gjort) og drøye den til 6-7 måneder, men lengre kommer man ikke i disse dager.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
e fleste vil sitte med 2 valg, enten sitte på sin gamle og trege og hete vrak (iforhold til de nye), eller kjøpe seg ny GPU hver 3-4 måneder. I beste fall kan man hoppe over en oppgradering (som jeg har gjort) og drøye den til 6-7 måneder, men lengre kommer man ikke i disse dager.

 

 

Gamle, trege og hete vrak? Nå overdriver du noe voldsomt her?

Om det så kommer noen nye 55nm og 40nm GTX260 og GTX280 så er jo ikke 65nm utgaven på noen måte et vrak?

De drar tross alt samtlige spill per dags dato mer eller mindre knirkefritt?

 

Selvsagt så vil 55nm og 40nm utgavene har sine fordeler med lavere varmeutvikling, mulig litt høyere frekvenser osv.. Men det gjør jo ikke ditt GTX280 / GTX260 ubrukelig av den grunn? Du sitter jo der med veldig god ytelse for det og trenger jo strengt tatt ikke noe spesielt bedre?

 

Selv de som fremdeles sitter på 8800GT / 8800GTS 512MB har jo i de flest tilfeller tilfredsstillende ytelse den dag idag?

Og de fleste som innehar de kortene er fremdeles fornøyde med de? Er jo et lite fåtall av folk som i det hele tatt vurder å bytte ut skjermkort flere ganger i året, de fleste bytter vell toppen annen hvert år og ikke det engang?

 

Klart endel sikkert føler at det kribler litt når de ser nye og heite kort, men de færreste har jo behov for nye kort hele tiden, og sitter du alt på et 9800GX2 eller et GTX260 / GTX280 så er det jo minimalt og hente på å oppgradere, om vi så snakker om GTX260 / GTX280 på 55nm eller 40nm..

 

Hva skal jeg med noe annet enn mitt HD4870? Jeg får jo over 60FPS i samtlige spill jeg spiller? Ergo er det jo ikke noe å hente på ytelsen, annet enn at tallet blir høyere, men i praksis så vil jeg jo ikke merke noe forskjell?

Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenge igjen av 4. kvartal... vi snakker om 1/3 av tiden som da skal utgjøre minimum 70% av alt salget av GT200 kort om man tar høyde for at alle 65nm produkter neppe er utsolgt. Riktignok er julesalget bra, men det må bety at salget hittil dette kvartalet har vært elendig og tilnærmet ikke-eksisterende.

 

Forøvrig gir det ingen mening at Nvidia allerede i Q1 2009 skal shippe 40nm produkter. Jeg tror mer på 1H 2009 som wheelman sa. Jeg tipper Nvidia 40nm i butikkene i løpet av mai 2009.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...