Gå til innhold

Et par spm om Canon powershot G10 og G9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har enda ikke fått ut fingeren med å kjøpe nytt digitalkamera. bortsett fra pixels hva er egentlig de store forskjellene mellom Canon powershot G10 og Canon Powershot G9?

 

jeg har hørt at når en tar bilder i widescreenformat så går det ut over bildekvaliteten. noen formeninger om dette?

Jeg har bare såvidt forsøkt G9, G10 kjenner jeg bare av omtale. Såvidt jeg har skjønt så er G10 noe bedre enn G9 på iso-ytelsen, og det skal være raskere. Skjermen er blitt bedre.

 

Har du lest omtalene på Luminous Landscape? Både test av G10 og en omtale av G10 mot mellomformat er interessant lesing. Det er og en god omtale av Panasonic LX-3 der.

Lenke til kommentar
vet du om det er noe hold i det at det blir dårligere bildekvalitet på bilder hvis en tar disse i breddeformat?

Nå skjønner jeg ikke helt hva du sikter til.

 

Om du tar bildet i høyde eller bredde format har ikke noe å si ?

 

Eller har kameraet etn funksjon hovr du kan ta bilder i 3:2 eller 16:9? Trodde det var Panasonic & Co som driver med slikt

 

Tom

Lenke til kommentar
Eller har kameraet etn funksjon hovr du kan ta bilder i 3:2 eller 16:9? Trodde det var Panasonic & Co som driver med slikt

 

hvis jeg ikke har misforstått helt kan det kameraet ta bilder i 16:9-formatet. jeg har blitt fortalt at når du tar bilder i 19:9 blir bildekvaliteten markant dårligere enn 4:3.

Jeg tror 16:9 formatet gjelder kun video. Og bildekvalitet på video er generellt sett dårligere enn på bilde.

 

Det er jo heller ikke noe å bekymre seg over; ford du kan alltids beskjære i etterkant.

 

Tom

Lenke til kommentar
hva vil det si at det har fått eksponeringskompensasjon ?

Det er en funksjon hvor du forteller kamera at den skal over- eller undereksponere i forhold til det målte lyset. Meget nyttig verktøy som jeg bruker mye.

 

Nå er det ikke en ny funksjon på G10; men på G9 var den mer knotete å komme til. Rattet for ISO har både G7 og G9, så det er ikke noe nytt.

 

Tom

Lenke til kommentar
...etter å ha lest så mange tester hvor kameraet ble hyllet opp i skyene ?

 

Jo, men er det ikke alltid slik?

 

Regel #1
= Har det Canon- eller Nikon-logo så har gud bestemt at det er bra, og dermed basta.

Regel #2
= Skulle det - mot forventning - slippes et mindreverdig produkt med disse logo'ene på, så gjelder automatisk regel #1

 

 

Omtrent som keiserens nye klær... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...