The Ghost Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 (endret) Hei. Har for lenge siden kjøpt et Antec P190 kabinett fra multicom, hadde det en stund, men så ville ikke strømforsyningene levere det de skulle lenger (det følger med 2stk strømforsyninger med kabinettet). Da spurte jeg om jeg kunne sende inn strømforsyningene og evnt. få nye istedenfor å styre med hele kabinettet, det var greit og jeg sendte dem inn, han som var på multicom skal angivelig ha testa dem i over 2døgn på en C2Q rog med et 9800GX2 kort uten problemer. Etter det fikk jeg sendt dem tilbake med et test gebyr ejg måtte betale for. siden det tok tid for dem å opprette et saksnummer og teste dem så benyttet jeg meg et ukenstilbud som var på PS.no og kjøpte emg en ny strømforsyning, derfor har jeg ikke koblet de gamle inn i PC'n fø nå, flere månder siden jeg fikk dem tilbake. Åssen skal jeg gå fram `? Det som er feil med dem, er at de startet opp men kommer aldri til boot, den gir på en måte ikke strøm selv om PC'n starter. På debug systemet på hovedkortet stopper den på 8.3. som betyr: ATX power supply ready, der står den og kommer ikke videre, det kommer aldri noe bilde på skjermen, den får ikke engang noe signal, har prøvd strømforsyningene på flere PC'r og mange kombinasjoner av komponenter på hovedmaskinen, fremdeles ingen tegn til liv. Takker for all hjelp. Endret 18. november 2008 av The Ghost
birk88 Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Synes du ihvertfall skal forandre tittelen din. Ifølge det du skriver er det ingenting som tyder på at Multicom er vrange. Har du hørt med dem igjen vedr. denne saken?
The Ghost Skrevet 18. november 2008 Forfatter Skrevet 18. november 2008 vet de ikke er vrange, men fant ikke helt ordet jeg var ute etter. Har ikke kontaktet dem ennå, lurer nemlig på hvordan jeg skal gå fram så jeg slipper å få igjen noen defekte strømforsyninger og et gebyr
birk88 Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Har du målt spenningen ev. strøm på power supply'ene? Det er litt vanskelig å forstå hva du mener med: "På debug systemet på hovedkortet stopper den på 8.3. som betyr: ATX power supply ready, der står den og kommer ikke videre, det kommer aldri noe bilde på skjermen,". Vil det si at det går noen signaler fra hovedkort til PS'ene? Vanligvis så er jo PS'ene påslått når PC'en starter, og da har man den kraften man trenger hele tiden. Hvis man under oppstart får for lite strøm (spenningen faller), kan det være at man ikke får startet. Da er feilen enten at man har puttet på for mye (har en underdimensjonert PS), eller så kan det være feil på PS'en. Det kan du måle under oppstart, sjekk spenningen først, så strøm (spenning måles over poler, strøm i serie med forbruker, dvs. hovedkort).
Pop Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Har du prøvd å starte med kun basic komponenter, det som trengs for å boote maskinen? (Dvs hk, ram, cpu, skjermkort, tast, psu).
Pastafarian Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Ville prøvd strømforsyningene på et annet system, kan være at det er en eller annen konflikt mellom de strømforsyningene og f.eks hovedkortet ditt.
The Ghost Skrevet 19. november 2008 Forfatter Skrevet 19. november 2008 har testa på 3 data'r. har kun hk, ram, cpu og skjermkort tilkobla ....
jorgis Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 siden det tok tid for dem å opprette et saksnummer og teste dem så benyttet jeg meg et ukenstilbud som var på PS.no og kjøpte emg en ny strømforsyning, derfor har jeg ikke koblet de gamle inn i PC'n fø nå, flere månder siden jeg fikk dem tilbake. Jeg vet i hvert fall hva du ikke skal gjøre; reklamere på dem på nytt. Forbrukerkjøpsloven sier nemlig at hvis du lar det gå for lang tid etter du oppdager (eller burde oppdaget) feilen har du ikke lenger reklamasjonsrett. Hvis det er som du sier at du har latt PSene ligge i flere måneder før du testet om de i det hele tatt var ok, har du i praksis ikke lenger reklamasjonsrett. Sad but true.
BennyXNO Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 siden det tok tid for dem å opprette et saksnummer og teste dem så benyttet jeg meg et ukenstilbud som var på PS.no og kjøpte emg en ny strømforsyning, derfor har jeg ikke koblet de gamle inn i PC'n fø nå, flere månder siden jeg fikk dem tilbake. Jeg vet i hvert fall hva du ikke skal gjøre; reklamere på dem på nytt. Forbrukerkjøpsloven sier nemlig at hvis du lar det gå for lang tid etter du oppdager (eller burde oppdaget) feilen har du ikke lenger reklamasjonsrett. Hvis det er som du sier at du har latt PSene ligge i flere måneder før du testet om de i det hele tatt var ok, har du i praksis ikke lenger reklamasjonsrett. Sad but true. Dette kan ikke stemme, da det er ingen krav til at man må bruke varen man kjøper. Det er fra man oppdager feilen til man reklamerer at det må reklamereres innen rimelig tid.
TEE Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Dette kan ikke stemme, da det er ingen krav til at man må bruke varen man kjøper. Det er fra man oppdager feilen til man reklamerer at det må reklamereres innen rimelig tid. Det som står i loven er "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon)". At en PSU ikke klarer å levere strøm til å boote opp med kun basic komponenter er noe man burde ha oppdaget lenge før det har gått flere måneder.
riroil Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 At ikke folk kan forstå at som forbruker har man også plikter. Ikke bare rettigheter.
birk88 Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Kobler du de riktig? Fra databladet kan det se ut til at det er forskjellig spenning på de forskjellige utgangene.
SmoPe Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Såvidt jeg vet så står det ingen plass at i forbrukerloven at man må teste ett produkt med en gang man får det fra butikken, eller fra reperasjon. Hvis man, mens produktet har vært til reperasjon, har kjøpt en ny. Så er det kanskje ikke så rart at han ikke tester den med en gang. Plikt til å rapportere om feil innen rimelig tid trer såvidt jeg vet i kraft etter at man oppdager feilen ikke etter at man kjøper, eller mottar den.
Axefjord Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
The Ghost Skrevet 19. november 2008 Forfatter Skrevet 19. november 2008 Vel multicom handler jo ikke akkurat i god tro da de sender meg defekte varer i retur. Etter at jeg har oppdaget feilen skal jeg innen rimelig tid si ifra, et sted i loven sies det at den rimelige tiden er 2måneder (selv ble jeg sjokka over at det var så lang tid). er sikker på at jeg har koblet den riktig, hardware har jeg drevet med siden jeg kan huske, kom også på 6. i OC NM (litt skuffa ) og da må man kunne litt om HW
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå