Gå til innhold

Pitbull i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg ville være interessert i å høre andre personers synspunkter når det gjelder hvorvidt Pitbull bør være ulovlig eller ikke.

 

Jeg for min del synes at Pitbullen har samme retter som for eksempel Doberman eller Rottweiler. Det er i grunn en slåsshund, slik ble den fremavlet og oppdratt. Men instinkter og lærdommer kan gå tapt over generasjoner, og Pitbullen er idag en helt normal hund. Rottweileren var jo også ment til å være kamphund og vakthund, men den er ikke mer agressiv av natur enn andre hunder. Jeg kjenner mange som har Rottweiler og de fleste er ikke farligere enn en kosebamse. Så hvorfor skulle Pitbullen være annerledes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan kanskje ta med i betraktningen at "pitbull" i USA er en betegnelse på en større gruppe hunder enn bare den ene rasen. I Norge når vi sier pitbull, snakker vi om den ene rasen. Mens for amerikanere når de snakker om pitbulls, er det mer som nordmenn som snakker om bullehunder ;)

 

Rasen pitbull har ikke noe kortere lunte mot mennesker. Men det er jo ikke noen hemmelighet at det finnes mye kjønnsaggressjon på dem, altså at de lett blir aggressive mot det samme kjønn. Så det må man jo ta med i betraktningen når man skaffer seg en bullehund.

 

Jeg syns det er trist at man forbyr raser i Norge, for det er ene og alene amøber av mennesker sin skyld. Hadde man hatt kun ansvarsfulle amstaff- og pitbulleiere, hadde man ikke trengt å forby rasen. Men sånn er det jo dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Nå er det jo og langt flere golden enn det er pit bull.. Og spørsmålet er HVORFOR biter en så snill familiehund?

Svaret er ganske lett; fordi foreldre tar det for gitt at hunden er så snill. Ungen klatrer og klyper i bikkja dagen lang, og en dag får den nok. Den angriper sjeldent. Et lite "la meg være i fred" glefs er nok til å lage hull på tynn menneskehud. En pitbull derimot, har en kraftig kjeve, og er avlet for å sloss. Når uhellet først er ute er Pitbullen ram.

 

Vi mennesker har ødelagt rasen. Dette er en populær rase hos useriøse/"tøffinger som ikke har snøring på hundehold, og hvertfall ikke oppdrett. Det gjelder flere raser, min feks, avles det useriøst vil man få en hund med dårlige nerver.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg ville være interessert i å høre andre personers synspunkter når det gjelder hvorvidt Pitbull bør være ulovlig eller ikke.

 

Jeg for min del synes at Pitbullen har samme retter som for eksempel Doberman eller Rottweiler. Det er i grunn en slåsshund, slik ble den fremavlet og oppdratt. Men instinkter og lærdommer kan gå tapt over generasjoner, og Pitbullen er idag en helt normal hund. Rottweileren var jo også ment til å være kamphund og vakthund, men den er ikke mer agressiv av natur enn andre hunder. Jeg kjenner mange som har Rottweiler og de fleste er ikke farligere enn en kosebamse. Så hvorfor skulle Pitbullen være annerledes?

 

Hvor har du fått det fra at rotweiler egentlig skulle vært kamphund? Rotweiler er avlet fram som gjeterhund.

Lenke til kommentar

Rottweileren er i utgangspunktet en kveghund faktisk....

 

Men hunder blir som man "lager" de. Fort gjort å la en snill hund bli behandlet som et barn, og da går det fort galt. Men det som er med alle raser, er at man må ha kontroll på de, og dressere de. Min har igrunn aldri gjort noe kjempegalt, men vet allikevel hva som er lov og ikke.

Problemet, som noen nevnte her oppe, er at sånne raser er veldig sterke, og forvolder mye skade hvis de skulle bite/glefse....

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Nå er det jo og langt flere golden enn det er pit bull.. Og spørsmålet er HVORFOR biter en så snill familiehund?

Svaret er ganske lett; fordi foreldre tar det for gitt at hunden er så snill. Ungen klatrer og klyper i bikkja dagen lang, og en dag får den nok. Den angriper sjeldent. Et lite "la meg være i fred" glefs er nok til å lage hull på tynn menneskehud. En pitbull derimot, har en kraftig kjeve, og er avlet for å sloss. Når uhellet først er ute er Pitbullen ram.

 

Vi mennesker har ødelagt rasen. Dette er en populær rase hos useriøse/"tøffinger som ikke har snøring på hundehold, og hvertfall ikke oppdrett. Det gjelder flere raser, min feks, avles det useriøst vil man få en hund med dårlige nerver.

 

INGA MENNESKAR BRUKAR PIT BULL TIL SLIKT SOM AVISANE SEIER, og GOLDEN RETRIEVEREN ER MEIRE GLEFSETE, OG ER STØRRE, OG DIFOR STERKARE ENN PIT BULL TERRIER, SOM ER EIN GANSKE LITEN, SØT HUND! :grumpy:

Lenke til kommentar
Det er faktisk golden retriver som biter flest mennesker alt i alt, pitbull er faktisk ganske langt ned på listen.

 

I Norge, hele verden? Måtte isåfall vært på grunn av høyt antall golden, men jeg tviler uansett. Schäferhund må f.eks. ligge høyere.

 

Og hva med Chihuahua, den regner vi ikke med siden bittet knapt merkes til sammenligning?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er dårlig gjort at de er ulovlige, de er ikke noe slemmere enn andre bikkjer.det idioter som har brukt bikkjene i hundeslosskamper og sånn som har ødelagt ryktet dems.

ja de har kjevemuskler som starter helt oppe med panna, men de biter jo ikke noe hyppigere av den grunn.

Lenke til kommentar
Det er faktisk golden retriver som biter flest mennesker alt i alt

 

Kanskje fordi det finnes veldig mange fler golden retrievere enn pitbull terriere?

Man kan også regne med at det er liten sjanse for at en tøffing (som eier pitbull) melder fra om at hunden hans bet han. Derimot ville en episode hvor en golden retriever bet familiens 2åring bli meldt inn.

 

You do the math...

Lenke til kommentar
Pitbullene er kjent for å ha kort lunte, og det i USA den hunden som biter flest mennesker. Det er en tankevekker.

 

Det er feil, rasen er kjent for å ha lang lunte, og være spesielt omgjengelig med mennesker, og blir mye brukt som redningshund, terapihund osv i Usa og andre land der den er lovlig.

 

Grunnen til at "Pitbull" ligger høyt på amerikanske bittstatistikker er at "Pitbull" i Usa er en slangbetegnelse for korthårete løshunder av mange ulike raser. Så hvis en korthåret, mellomstor løshund biter noen blir den som regel kalt pitbull i statistikken uansett hva den egentlig er. Det vi kaller Pitbull heter i Usa American Pitbull Terrier, som forkortes APBT.

 

Hehe, en Pitbull har MYE sterkere kjeve og bitt enn en Golden.

Så der tar du nok rimelig feil.

 

Når man har målt kjevetrykk hos hunder har man funnet at det stort sett samsvarer med størrelsen ellers. Dvs at en labrador har høyere kjevetrykk enn en pitbull, siden det er en større hund.

Lenke til kommentar
Er folk som vil eie slike dyr det er noe galt med, så like greit å bare forby slike dyr da.
Nei.

 

 

Når man har målt kjevetrykk hos hunder har man funnet at det stort sett samsvarer med størrelsen ellers. Dvs at en labrador har høyere kjevetrykk enn en pitbull, siden det er en større hund.
Størrelsen på hunden har ikke så mye å gjøre med bitekraft men heller hodestørrelse. En borzoi er gigantisk men har tynn og lang hode som neppe har samme kraft som en hund med brad og kraftig hode men bare er halvparten så høy som borzoi'n.

 

Ellers kan man diskutere bitestistikker så mye man vil men ingen vil kunne gi skikkelig svar pga dårlig eller manglende undersøkelser når det gjelder bitt. Man skal dog kunne gi en slags pekepinn på kordan det ligger ann når man mentaltester hunder og ifølge diverse organisasjoner (som eg har hørt men kan egentlig bare dokumentere fra ATTS) Selvom det varierer fra kor mange hunder som blir testet av de forskjellige rasene så er det nok av hunder til at man skulle kunne se store forskjeller i gemyttet.

 

Copy&past:

 

American Temperament Test Society does mental testing on all breeds in America. According to the data they have collected it show that pitbulls would often as high as most of the world dog breeds and in some cases even higher than popular breeds . Yup... pitbulls are actually known to be gentle with people!

 

Here are some examples:

 

Breed Name

 

AMERICAN PIT BULL TERRIER

Tested: 665

Passed: 567

Failed: 98

Percent: 85.3%

-

BORDER COLLIE

Tested: 248

Passed: 200

Failed: 48

Percent: 80.6%

-

COLLIE:

Tested: 831

Passed: 660

Failed: 171

Percent: 79.4%

-

DOBERMAN PINSCHER

Tested: 1522

Passed: 1,178

Failed: 344

Percent: 77.4%

-

GERMAN SHEPHERD DOG

Tested: 2929

Passed: 2,452

Failed: 477

Percent: 83.7%

-

GOLDEN RETRIEVER

Tested: 720

Passed: 609

Failed: 111

Percent: 84.6%

-

ROTTWEILER

Tested: 5097

Passed: 4,228

Failed: 869

Percent: 83.0%

 

 

Now if the pitbulls where unstable and could snap anytime... don't you think that it would have been discovered in these tests?

 

Also... in Holland and Italy the government banned the pitbulls.. thinking that it would decrease the number of dog attacks against humans but after a couple of years it showed the other breeds replaced the pitbulls as aggressive dogs.

These countries has no decided that the ban against breeds don't stop attacks against humans because as long as there are idiots and losers that don't care about really taking care of dogs... this attacks will continue. What needs to be done is to create laws that really punish the bastard that don't take care of their animals.

 

 

You can read more about the American Temperament Test Society here: http://www.atts.org

 

And about holland unbanning pitbulls here: http://www.expatica.com/nl/news/local_news...t-bull-ban.html

 

And about Italy unbanning here: http://network.bestfriends.org/campaigns/p....aspx?pID=10615

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar
Størrelsen på hunden har ikke så mye å gjøre med bitekraft men heller hodestørrelse. En borzoi er gigantisk men har tynn og lang hode som neppe har samme kraft som en hund med brad og kraftig hode men bare er halvparten så høy som borzoi'n.

 

Den eneste tendensen som har kommet fram i forskning på dette vært at bitekraft stort sett sammenfaller med størrelse på hunden, og de fleste store hunder ligger på rundt 320 lbs. I eksemplet med en labrador og en pitbull er dette også to veldig like hunder når man ser på hodet, bortsett fra at pitbullen har litt kortere snute, og labradoren i snitt er litt større.

 

Her er en gjengivelse av de få testene som er gjort på dette, hvor Apbt'en gjorde det dårligere enn både scäferen og rottweileren: http://dogfacts.wordpress.com/2008/02/03/n...pressure-tests/

Endret av Snor
Lenke til kommentar

Pitbullen er faktisk kjent som nevnt over for og være en familiekjær hund. Dette vises igjen på dens mindre "søskenbarn", Staffordshire Bull Terrier (lovlig i Norge) som faktisk blir kallet for Nanny-dog i England, og var plassert på top 10 listen over hunder som er best egnet i familier med barn...

 

Den største grunnen til at hunder biter er normalt på grunn av frykt. Disse rasene har utrolig mye mot og er fryktløse, derfor biter de også sjelden mennesker.

 

Grunnen til at hunden er forbudt er jo på grunn av alle tøffinger og kriminelle som bruke hunden som bodyguard og penisforlenger kombinert med at de kan null om hundehold. Derfor har rasen fått ett ufortjent dårlig rykte i media etc når det har vært scenarioer med hundebitt.

 

Det kunne like godt vært en Golden Retriver som ble forbudt, forskjellen er at retriveren ikke kan brukes som penisforlenger fordi den ikke ser "tøff" nokk ut og derfor ikke havner i samme situasjoner som Pitbullen med svartmaling i media o.l.

Endret av Faxfinn
Lenke til kommentar
Er folk som vil eie slike dyr det er noe galt med, så like greit å bare forby slike dyr da.

 

så den rasen skal dø ut fordi man ikke stiller krav til hundeeiere?hva med de som vil ha hunden pga egenskapene til rasen?

hva med alle de som eier gærne småbikkjer som biter, skal vi forby de pga idioteiere da?

eller er det helt ok fordi de ikke kan gjøre like mye skade som pitbull?

Endret av jogurten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...