Gå til innhold

Lang lukkertid. Hvor går grensen?


Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaget at dersom man fotograferer med høy blender og lange lukkertider, så blir bildene faktisk uskarpe selv om man bruker stativ. Er det noen som vet hvilken grense man bør holde seg til. Jeg tenker først og fremst på fotografering av studio-objekter dvs stillestående objekter belyst med dagslyspærer.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Står stativet på et tregulv eller solid betong?

 

Gammelt tregulv gir etter bare du bevever deg littegrann. is/vr er av?

det står på betong og jeg fjernstyrer kameraet fra pcén med et program som heter pentax remote assistant. Kameraet har også antishake funksjon, så det dreier seg ikke om rystelser.

Lenke til kommentar
Er vel blenderen i første omgang som gjør ting uskarpt, noe som slår mer ut på lange lukkertider.

Husker ikke i farten uttrykket for dette men det intreffer fra ca rundt f/11 på normalt priset optikk og kanskje f/16'ish på den dyrere.

 

Dette er kalt for diffraksjon...

 

 

Har du noen form for IS/VR/anti-shake på? Slå den av isåfall.

Sørg for at vind ikke får kameraet til å vingle.

Se om hodet er skrudd skikkelig fast.

Sett kameraet på speillås og ta bilde etter at speilet har vært oppe. (Bruker ikek å ha noe å si til meg, men det skal visst bli skarpere)

 

Edit: Å lese mer enn førstepost er noe driit...

 

Kameraet har også antishake funksjon, så det dreier seg ikke om rystelser.

 

Har du kameraet på anti-shake når du har det på stativ vil dette gjøre bildene mer uskarpe.

Lenke til kommentar
Står stativet på et tregulv eller solid betong?

 

Gammelt tregulv gir etter bare du bevever deg littegrann. is/vr er av?

det står på betong og jeg fjernstyrer kameraet fra pcén med et program som heter pentax remote assistant. Kameraet har også antishake funksjon, så det dreier seg ikke om rystelser.

Antishake + tripod = uskarpe bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har en funksjon som gjør at kameraet slår opp speilet ca 3 sec før bildet taes når jeg bruker ir fjernutløser, men jeg vet ikke om den funksjonen virker når jeg fjernstyrer fra pcén.

 

Men uansett blir bildene skarpere når jeg bruker lavere blender og kortere lukkertid, mulig det har noe med blender/linse-forhold å gjøre. Jeg får prøve meg fram litt og se hva som skjer..

Lenke til kommentar

Regner med du lar kameraet fokusere ferdig før du tar bildet?

 

Om kameraet dit står på stativ, får fokusert ferdig(finner fokus), vr/is er skrudd av og du bruker fjernutløser skal bildene dine bli skarpe uansett (nesten) hvilken blender eller lukkertid du bruker(såfremt de står til hverandre).

 

Gjør du ikke det burde du ta med deg utstyret ditt dit du kjøpte det og spørre om råd der. Evt fotobutikk om du har kjøpt på nett.

Lenke til kommentar
La oss alle sammen si det sammen: D I F F R A K S J O N.

Det har alt blitt forklart tydelig i tråden.

 

Trenger jo ikke være det, vil heller sette penga på at det er IS/VR'n som fucker det til...

 

Større blender og kortere lukkertid = mindre tid til VR'n/AS'n å fucke det til...

 

tror ikke diffraksjon gjør det såååå ille, hos meg blir de ikke direkte uskarpe iallefall...

Lenke til kommentar

Gjorde et eksperiment med mitt Olympus E-520, med min 70-300mm zoom ved 300mm.

Satte kameraet på stativ og retta det mot bokhylla ca 2m unna og tok bildet av ryggen på noen gamle Båtmagasinet blader som står der. Prøvde med litt ulike blendere, iso innstillinger etc. Benytta kun det normale lyset i rommet. Nedenfor er resultatet for blender 16 og 8 sec. eksponering. Hvitebalansen er kanskje ikke helt OK, men det spiller mindre rolle for dette eksperimentet. Bildene er jpg rett fra kameraet, bare klippet ut og satt sammen til ett bilde.

post-19109-1226861807_thumb.jpg

 

Med IS blir det, som man ser, litt uskarpt. Uten IS blir det mye skarpere og man ser teksturen i trykken. Teksturen er faktisk så fin at jeg trenger forstørrelsesglass for å se den.

 

Så konklusjonen for Olympus E-520, og sikkert mange andre kameraer med IS (el.), slå den av om du bruker stativ. Og, ja jeg brukte 2 sek forsinkelse på speilet.

Lenke til kommentar

f/32? Ikke annet å forvente. Diffraksjon.

 

Som flere har skrevet for lengst - ikke blend lengre ned enn ca. f/11. Det varierer litt fra objektiv til objektiv, men skal du blende ned forbi f/11 på et cropkamera, så bør du ha en veldig god grunn.

 

Jeg merker meg at du konsekvent unngår å si noe om AS-situasjonen, men siden jeg går ut i fra at det jeg har lest meg til stemmer, og at AS slår seg av ved lengre lukkertider enn 2sek, så er det for meg åpenbart, og altså helt forventet, at det er diffraksjon som forårsaker uskarpheten.

Lenke til kommentar
f/32? Ikke annet å forvente. Diffraksjon.

 

Som flere har skrevet for lengst - ikke blend lengre ned enn ca. f/11. Det varierer litt fra objektiv til objektiv, men skal du blende ned forbi f/11 på et cropkamera, så bør du ha en veldig god grunn.

 

Jeg merker meg at du konsekvent unngår å si noe om AS-situasjonen, men siden jeg går ut i fra at det jeg har lest meg til stemmer, og at AS slår seg av ved lengre lukkertider enn 2sek, så er det for meg åpenbart, og altså helt forventet, at det er diffraksjon som forårsaker uskarpheten.

Jeg prøvde også å slå av anti-shaken men det ble ingen markant forbedring og på 15 sek eksponering så vil et sekunds rystelse ikke ha noe å si uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...