Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

takker for svar..drev å lekte litt videre i går kveld etter at jeg skrev..har nå i skrivende stund en klokk på 3,51Ghz, vCore 1.43. HTlink og NB er ca 2.1Ghz. Lot prime stå å gå i hele natt. jeg slo den av nå, da hadde den gått 8timer og 6min, helt stabilt og null errors.

 

Tempen måler jeg i AOD. Og tempen oversteg aldri 70grader den stod og varierte mellom 68-70grader omtrent under hele testen.

 

Men 8 timer prime stabilt? kan jeg si det er en relativt stabil 24/7 klokk??

 

Her er et SS av CPU-Z.. den viser 1.42 ivCore..men den står på 1.43 i BIOS.

 

utennavnpd0.th.jpg

 

Så har jeg et spm..akkurat nå så har jeg minne på auto..så den følger CPU'en..egentlig har jeg dominator PC8500...hvis jeg skrur minne til manuel og setter den til 1066Mhz vil dette kunne gjøre at systemet blir ustabilt slik at jeg egentlig burde ha kjørt prime på nytt??

Endret av wolf88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8 timer prime small fft eller? Du bør kjøre noen loops 3dmarks i tillegg.

 

Har du kjørt small fft, så vil jeg si at cpu er stabil. Da kan du klokke minnet og kjøre blend noen timer, før noen loops 3dmark. Da kaller jeg systemet stabilt.

 

Jeg har sluttet med disse 24 timers prime øktene. Noen mener at 24 timer bør kjøres for å være sikker på stabilitet, men hva hvis det feiler etter 35 timer?

Lenke til kommentar

Er det noen programmer (som jeg ser flere bruker OCCT) som stresser CPUen mer/bedre enn Prime? Har primet en 3,6GHz overklokk med mindre og mindre spenning, så har jeg glemt om prime som gikk i bakgrunnen, og 17 timer uten errors fikk jeg plutselig blå skjerm. 17 timer for å få en blå skjerm, det sier at alle de 8timers prime sesjoner jeg gjør er ikke solide nokk, eller?

Endret av prostoman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er det noen programmer (som jeg ser flere bruker OCCT) som stresser CPUen mer/bedre enn Prime? Har primet en 3,6GHz overklokk med mindre og mindre spenning, så har jeg glemt om prime som gikk i bakgrunnen, og 17 timer uten errors fikk jeg plutselig blå skjerm. 17 timer for å få en blå skjerm, det sier at alle de 8timers prime sesjoner jeg gjør er ikke solide nokk, eller?

 

Jeg gjentar meg selv igjen. :)

 

Min ringe mening er at det grenser til "mani"(meningsløst) å "prime" i dagesvis.

 

Dersom man driver med klokking for "benching" (som mange, inkludert meg) så er det om å gjøre å "komme igjennom" en gitt bench.

Har man en klokk som ikke gir "instant reboots" eller blåskjerm som er relatert til overklokking har man en 24/7-klokk.

 

Å "prime"/torturteste ett system i timesvis er en fin måte å teste ut RMA-"funksjonaliteten" hos sine leverandører.

Det er ingen hk som testes/brukes slik "stock".

 

Omgivelsestemps har jo stor inflytelse på krasj/stabilitet når man nærmer seg en grense for hva hk, cpu, Ram klarer.

 

Dersom man "konkurrerer" eller skal lage ei lista over "stabil" klokk, må man bli enige om f.eks. OCCT 30min/1time.

Eller Prime 30min/1 time.

 

Det er liksom en mellomting mellom "suicide-screenies" med LN2 og 24t Prime SmallFFT i et m/atx kabinett i "badstua". ::D

Lenke til kommentar

Det stemmer at mange hovedkort ikke har godt av for mye Prime/stresstester - har et Gigabyte MA78GM-S2H v1.0 (Phenom 9550) med tydelige svimerker på baksiden av kortet under mosfet's, har også knekt ett 790FX-DS5 (Phenom 9850) på samme måte Når det er sagt så må jeg få banne i kirka og si at dette ikke er et vanlig problem med Intel chipset til lga775, har et intrykk av at kvaliteten på de kortene generelt er mye bedre enn dagens AM2(+) kort - spesielt pwm design.

Lenke til kommentar
Tempen måler jeg i AOD. Og tempen oversteg aldri 70grader den stod og varierte mellom 68-70grader omtrent under hele testen.

 

Men 8 timer prime stabilt? kan jeg si det er en relativt stabil 24/7 klokk??

 

Stabil temperatur + stabil på test = veldig bra :new_woot:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Det stemmer at mange hovedkort ikke har godt av for mye Prime/stresstester - har et Gigabyte MA78GM-S2H v1.0 (Phenom 9550) med tydelige svimerker på baksiden av kortet under mosfet's, har også knekt ett 790FX-DS5 (Phenom 9850) på samme måte Når det er sagt så må jeg få banne i kirka og si at dette ikke er et vanlig problem med Intel chipset til lga775, har et intrykk av at kvaliteten på de kortene generelt er mye bedre enn dagens AM2(+) kort - spesielt pwm design.

 

Problemet ligger nok helelr hos Gigabyte enn hele Am2(+)-sokkelen. Har aldri hatt noe stress med å kjøre tester på relativt solid spenning, at Intel-HK-PWM's gjennomgående er av høyere kvalitet stiller jeg meg uforstående til. Tvert imot er CPU-spenningen på Intel-kort ofte mer ustabil enn på AM"(+) - hvertfall er det min erfaring etter utallige DFI-oppsett på 939 og AM2, Asus crosshair og et par andre kort jeg ikke husker i farten. De 3 intel-HKene jeg har ligger alle bak DFI sine AMD-kort. Et av Intel-kortene er også et DFI (X48-T2R), de to andre kortene er Asus Blitz (DDR2-varianten) og Gigabyte P965-DS3. DS3 var ILLE, omtrent som da jeg kjørte en solid klokket nf3-rig på en Chieftec møkka-300w'er. Det sier litt.

Lenke til kommentar

Tja - ikke enig med deg, jeg leter etter et godt stabilt hovedkort til min 940 - kandidatene er ikke mange - spesielt ikke hvis man vil ha noe som er på lager hos de forskjellige webshopene.

Jeg har selv testet en Intel Q6600 klokket til 3.8ghz på et 3 faset m-atx hovedkort (Gigabyte GA-G31M-S2L) uten noen som helst problemer - man kan ikke kjøre en high end Phenom overklokket på tilsvarende hw til AM2+ uansett hvem som har produsert hovedkortet.

Uansett var dette bare en erfaring jeg har gjort selv, behøver ikke gå i skyttergravene på grunn av det :thumbup:

Lenke til kommentar
Tja - ikke enig med deg, jeg leter etter et godt stabilt hovedkort til min 940 - kandidatene er ikke mange - spesielt ikke hvis man vil ha noe som er på lager hos de forskjellige webshopene.

Jeg har selv testet en Intel Q6600 klokket til 3.8ghz på et 3 faset m-atx hovedkort (Gigabyte GA-G31M-S2L) uten noen som helst problemer - man kan ikke kjøre en high end Phenom overklokket på tilsvarende hw til AM2+ uansett hvem som har produsert hovedkortet.

Uansett var dette bare en erfaring jeg har gjort selv, behøver ikke gå i skyttergravene på grunn av det :thumbup:

 

Skal ikke si at alle Hk til Am2(+) er knallgode, de som ikke har PWMs som greier 140w'ere er nok ikke av de mest solide. Men handler du bra kort skal det ikke være noe problem. Røsket med meg et ASUS Crosshair fra demovareavdelingen til komplett for 520 kroner eller noe sånt. Kan ikke klage over PWM'ene der går knirkefritt å kjøre over 1,7v på 90nm der. Er ikke sikker, men det KAN hende Imsochobo kjørte en Deneb 940 på tørris på den - isåfall takler det hvertfall nyere CPUer.

 

Men igjen: hold deg unna Gigabyte om bra PWM er viktig (snakker Am2). DFi og ASUS har hvertfall god nok PWM, selv om DFi sin Deneb BIOS-support er heller laber for tiden.

Lenke til kommentar
Men igjen: hold deg unna Gigabyte om bra PWM er viktig (snakker Am2). DFi og ASUS har hvertfall god nok PWM, selv om DFi sin Deneb BIOS-support er heller laber for tiden.

 

Enig der - Gigabyte sine lga775 kort er av en helt annen kvalitet, men mange påstår at Gigabyte MA790GP-DS4H (790GX) er et meget bra kort, DFi er ikke aktuelt, bioskoderene dems må gå på crack eller noe sånn :whistle:

Har fått en del tvetydige signaler på Nforce 750a/780a - noen sier de er mye bedre i AM2+ enn sine Intel søsken, mens andre sier de er nesten like ille (værre går ikke an)

Lenke til kommentar

post-14194-1233333442_thumb.jpg

post-14194-1233333467_thumb.jpg

post-14194-1233333488_thumb.png

 

 

"In the end we managed to push CPU to 6,3 GHz and scored 45474 points which is currently offical world record in Futuremark’s 3DMark05 Hall of Fame ranking. During our testing we managed to push Phenom II X4 to 6,5 GHz which could be seen and verified from CPU-Z program."

 

Hentet ifra Xtremesystems.org

 

Merk dem brukte flytende helium for å oppnå disse resultatene :thumbup:

Endret av Det0x
Lenke til kommentar
Tja - ikke enig med deg, jeg leter etter et godt stabilt hovedkort til min 940 - kandidatene er ikke mange - spesielt ikke hvis man vil ha noe som er på lager hos de forskjellige webshopene.

Jeg har selv testet en Intel Q6600 klokket til 3.8ghz på et 3 faset m-atx hovedkort (Gigabyte GA-G31M-S2L) uten noen som helst problemer - man kan ikke kjøre en high end Phenom overklokket på tilsvarende hw til AM2+ uansett hvem som har produsert hovedkortet.

Uansett var dette bare en erfaring jeg har gjort selv, behøver ikke gå i skyttergravene på grunn av det :thumbup:

Var kanskje svake PWM på de første AM2+ kortene, men i allefall fra ca. siste året har jeg inntrykk av issuet ble "satt på dagsordenen" og man begynte å levere kraftigere saker.

 

Forøvrig er Asus M4A79 Deluxe(790FX chipset) salgsklart nå (8+2 Phase Power) og rett_ut_av_esken støtte for 920/940 II

 

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&amp...amp;modelmenu=1

 

Prisguiden har ikke fanget det opp, men derimot lanseringsguiden;

http://lanseringsguide.hardware.no/product...roductId=105796

 

 

For de som venter på IGP(Radeon3300 + Sideport Memory) basert med ut_av_esken støtte for Phenom II, blir vel Asus også førstemann her, med M4A78-E (790GX/SB750)

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&amp...amp;modelmenu=1

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...