Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte


Anbefalte innlegg

Du kan bruke laseren utendørs, men med stor forsiktighet, og med den forhåndsregelen at du ikke lyser så langt bort at du ikke ser hva du lyser på. Opp i luften kan også være farlig mtp fly og fugler. Lyse innendørs har sin risiko det også med sterke lasere. Reflekteringen fra en hvit vegg kan gjøre vondt det også, og det kan tilogmed skade øynene om man er veldig uheldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Slik jeg har forstått det er det ikke å anbefale å bruke laser innendørs uten briller. Iallefall ved styrker på 200 mw(røde lasere) ol.

 

I grunnen derfor jeg har latt laser kjøpet ligge, er redd for å skade meg selv og andre, og evt. ende opp som blind.

Lenke til kommentar
Står jo tydelig at du trenger godkjenning for privat besittelse OG bruk i offentlig rom.

Det er absolutt mulig å tolke det sånn. Men det er jo en setning som er skrevet slik at den kan tolkes på to måter.

 

Enten

 

(Virksomheters eller privates)

( (besittelse og bruk av) laserpekere klasse 3R, 3B eller 4 i offentlig rom )

= Det er hverken lov å besitte eller bruke laserpekere i det offentlige rom. Utenom det offentlig rom sies det ingenting om.

 

eller

 

( (Virksomheters eller privates) besittelse [av laserpekere] )

og ( ( [Virksomheters eller privates] bruk av laserpekere klasse 3R, 3B eller 4 ) i offentlig rom )

= Det er ikke lov å besitte laserpekere i landet. Det er ikke lov å bruke laserpekere i det offentlige rom.

 

Ble vanskelig å forklare det her ...

Kanskje jeg bare er litt for påvirka av at jeg har eksamen i logikk om noen uker.

Lenke til kommentar

De ble for ikke mange sidene tilbake påstått at en laser scanner ødela et kamera.

Dette skal ikke la seg gjøre, men jeg har likevel funnet et eksempel der det har skjedd:

 

(vid)

 

 

Skal ikke la seg gjøre? Selvfølgelig blir kamera ødelagt av lasere slik som øynene blir, jeg har selv fått døde "piksler" i mitt kamera til 3000kr med en laserprojektor på kun 200mW spredt ut til en flate som i den første videoen. Er ikke sjeldent i det hele tatt.

Endret av Grix
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7397633

 

ioe6kfnlx1cp0xmgdc2qugq.jpg

11 år gamle Jeanette har bare 10 prosent igjen av skarpsynet sitt på begge øynene.

 

Jente (11) synsskadet av laserpenn

 

Det var de forskjellige lysmønstrene som fascinerte 11 år gamle Jeanette Anine Bauthler Rustand.

 

– Jeg forsøkte å stille laseren inn på pupillen, så ble alt rosa først. Det likte jeg ganske godt fordi det er yndlingsfargen min, forteller Jeanette.

 

For det var jo bare ren nysgjerrighet som gjorde at hun fikk lyst til å se nærmere på den nye laserpekeren hun kjøpte på ferie i Syden.

 

Store mørketall

Ifølge Statens strålevern har om lag 12 personer skadet øynene sine de siste årene på grunn av laserpenner, men de frykter at mørketallene kan være store.

 

De har tidligere advart mot farlig bruk av såkalte laserpenner.

 

– Bruk av laserpenn kan gi varige skader som vi ikke kan gjøre noe med, forteller Marlies Hummelen, overlege ved Ullevål universitetssykehus.

 

Den uskyldige leken har gitt jenta fra Vestby varige skader på øynene. Nå har hun bare 10 prosent igjen av skarpsynet sitt på begge øynene, og må bruke sidesynet for å se verden rundt seg.

Lenke til kommentar
Begge øynene?

Hun merket nok ikke at synet var svekket før hun hadde lekt ferdig. Og forbrenningen av netthinnen (som ikke er smertefull fordi netthinnen ikke har smerteceller) ble av hjernen hennes oppfattet som et vakkert rosa skjær, og som de fleste småjenter elsker hun rosa. Derfor har nå kun sidesyn på begge øynene, og vil ha det sånn resten av livet.

 

Hun måtte slutte å spille fotball, kan ikke bruke datamaskiner eller TV-spill, får aldri lov å kjøre bil og kan aldri stirre dypt inn i øynene på en framtidig kjæreste. Men ellers er hun helt i orden.

Lenke til kommentar

De ble for ikke mange sidene tilbake påstått at en laser scanner ødela et kamera.

Dette skal ikke la seg gjøre, men jeg har likevel funnet et eksempel der det har skjedd:

 

(vid)

 

 

Skal ikke la seg gjøre? Selvfølgelig blir kamera ødelagt av lasere slik som øynene blir, jeg har selv fått døde "piksler" i mitt kamera til 3000kr med en laserprojektor på kun 200mW spredt ut til en flate som i den første videoen. Er ikke sjeldent i det hele tatt.

det skal ikke la se gjøre, jeg vil tro det er noe feil med scannerne vist på filmene.

men opplevd å ødelege kamea med laserpen før, kjedelig.

Lenke til kommentar

De ble for ikke mange sidene tilbake påstått at en laser scanner ødela et kamera.

Dette skal ikke la seg gjøre, men jeg har likevel funnet et eksempel der det har skjedd:

 

(vid)

 

 

Skal ikke la seg gjøre? Selvfølgelig blir kamera ødelagt av lasere slik som øynene blir, jeg har selv fått døde "piksler" i mitt kamera til 3000kr med en laserprojektor på kun 200mW spredt ut til en flate som i den første videoen. Er ikke sjeldent i det hele tatt.

det skal ikke la se gjøre, jeg vil tro det er noe feil med scannerne vist på filmene.

men opplevd å ødelege kamea med laserpen før, kjedelig.

Lenke til kommentar

Pakke fra DealExtreme i dag! Grønn 200mW laserpenn! :new_woot:

Har lekt masse med den ute. Selvfølgelig er jeg kjempeforsiktig. Lyser bare ute. Ikke på noen og ikke inn til noen. Og spesielt ikke på fly. Det er kjempefett! Ser strålen laaangt opp i luften, og en venn av meg som bor 1-2 km unna meg kan se strålen fra sitt hus. Og denne herligheten til bare 16$!

Lenke til kommentar

Er det alltid slik at lengre bølgelengde brenner lettere og kortere synes letter i lufta?

 

Nei. Kortere bølgelengde brenner som oftest bedre enn lange, og den mest lyssterke bølgelengden er 555nm (limegrønn). Kort (405nm f.eks og lang (670nm f.eks) synes ikke bra i det hele tatt.

 

Fikk jeg og hehe, kom idag. :)

 

Men burde vel egentlig ha briller for den, men det koster jo mer enn laseren ... Dessuten så står det 473nm på brillene, mens denne laseren er avertert 405nm, har det noe å si?

 

Ja, det kan ha noe å si. Og brillene trenger ikke være dyrere enn laseren. Disse funker fint til 405nm: http://www.radiantelectronics.org/shop/index.php?route=product/product&product_id=56

Endret av Grix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...