Gå til innhold

Annbefale kompaktkamera mellom 2000 - 4000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel bare Canon IXUS som ikke suger om dagen? Av de små kompakte, mener jeg. Panasonic Lumix LX3 blir vel for stor ?

 

Tom

 

Lumix LX3 blir vel i største laget,i tillegg mangler det jo tele,noe som er en stor svakhet ved det kameraet etter min mening .

 

 

IXUSen ser derimot bra ut,men det er vel ikkle bare to bra kamera i denne prisklassen , eller??

 

Noen erfaring med Canon Digital Ixus 960 IS eller Canon Digital Ixus 970 IS, Ixus 870 IS, Ixus 980 IS kontra 860I ? Var jo mange modeller av denne serien :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
IXUSen ser derimot bra ut,men det er vel ikkle bare to bra kamera i denne prisklassen , eller??

Slik jeg ser det, så er det for tiden håpløst. Alt for mange piksler og middelmådig ytelse. Samsung hadde en OK modell (NV8); men den er ikke i salg lenger. NV8 hadde 8MP - det var 2 andre modeller i serien med klart dårligere bildekvalitet; nettopp pga. 10 og 12MP.

 

Du kan sjekke Fujifilm (f60fd?) og Panasonic.

 

Tom

Lenke til kommentar
IXUSen ser derimot bra ut,men det er vel ikkle bare to bra kamera i denne prisklassen , eller??

Slik jeg ser det, så er det for tiden håpløst. Alt for mange piksler og middelmådig ytelse. Samsung hadde en OK modell (NV8); men den er ikke i salg lenger. NV8 hadde 8MP - det var 2 andre modeller i serien med klart dårligere bildekvalitet; nettopp pga. 10 og 12MP.

 

Du kan sjekke Fujifilm (f60fd?) og Panasonic.

 

Tom

 

Så du mener at jeg bør velge den med 8MP om jeg går for IXUS??

 

 

Skal se litt på de andre du her nevner,merket betyr ingenting,hovedsaken er at jeg får tak i et "damekamera" som tar gode bilder.

Lenke til kommentar

F50fd og F60fd har vel også fått en del kritikk for litt for mange piksler og litt for labre støyegenskaper.

 

Og LX3 er vel ikke så stort, det er vel omtrent på samme størrelse som LX2 og Leica D-Lux 3? Modern har sistnevnte og er veldig fornøyd i hvert fall (og hun har ikke akkurat store hender).

Lenke til kommentar
F50fd og F60fd har vel også fått en del kritikk for litt for mange piksler og litt for labre støyegenskaper.

 

Da kan man jo heller se om det er noen F40fd eller F47fd å oppdrive. De har hhv. 8 og 9 MP og dermed bedre ISO-egenskaper. Og det er nettopp ISO-egenskaper (altså støynivå i dårlig lys) som er Fujifilms styrke. De har lenge vært klassens beste på dette område, selv om de skjøt seg i bildestøyfoten med AG3 da de falt for fristelsen til å hive seg på megapikselidiotien. Men altså: Finner man rester av F-serien med lavere oppløsning får man et meget godt "damekamera". Ikke for å rakke ned på damer, men jeg har mistanke om at et slikt kamera av mange av de kvinnelige brukerne blir snakk om et "håndveskekamera" som brukes en del til innebilder (turer, party osv.), og da er nettopp ISO-egenskaper svært mye mer aktuelt enn mange tenker på.

Det er svært mye Canon Ixus-hype å lese, men glem ikke at de faktisk ikke er så veldig mye bedre enn den øvrige massen når ISO øker. Se f.eks. en rygg-mot-rygg-test av Ixus 950 mot Fuji F40fd på DinSide, der viser de demobilder fra ISO 100 og oppover. Det er dramatiske forskjeller etterhvert som det øker.

 

Sammenlikning - ISO100

Sammenlikning - ISO200

Sammenlikning - ISO400

Sammenlikning - ISO800

Sammenlikning - ISO1600

 

Noen som ser forskjeller her? Fremdeles like blendet av Ixus-glorien?

 

Og ja, før noen slenger det tilbake: Noen mener Fuji kjører litt vel hard komprimering, og at dette derfor går ut over detaljer, men for den normale bruker som lager 10x15-bilder vil dette ikke synessærlig, i motsetning til en masse støygraut.

 

Se f.eks noen av mine amatørtestbilder med mitt F40fd her og forsøk å få til dette støynivået på en Ixus med samme ISO-valg. I motsetnign til testbilder fra kameratest-lab'er er dette bilder tatt av "mannen i gata".

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...